فیروز فولادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس ماده 45 قانون حفظ و احیای منابع طبیعی ، آتش زدن نباتات در مزارع و مراتع و باغ های داخل یا مجاور جنگل ها بدون نظارت ماموران جنگلبانی ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانونی می شود.
او اظهار داشت: سالانه در این استان بیش از 392 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت انواع غلات بویژه گندم و جو می رود که از این میزان سطح زیر کشت بطور متوسط سالانه 400 هزار تن کلش تولید می شود.
او بر لزوم حفاظت و نگهداری از کاه و کلش و استفاده اصولی و مناسب از آن تاکید کرد و گفت: بقایای کاه و کلش علاوه بر اینکه میزان ذخیره رطوبت را در طول فصل زراعی در خاک حفظ می کند در صورتی که به هنگام شخم در زمین باقی بماند موجب افزایش میزان حاصلخیزی خاک نیز می شود.
وی افزود: بنا به دلایل غیرموجه سالانه هزاران هکتار از کاه و کلش باقی مانده در روزی زمین سوزانده شده و خسارت های جبران ناپذیری به خاک های زراعی استان وارد می شود و خاک را به سرعت در معرض فرسایش بادی و آبی قرار می دهد و با کاهش میکرو ارگانیسم های مفید خاک باعث کاهش ظرفیت نگهداری رطوبت خاک و عناصر غذایی و موجب فشردگی و سله بندی خاک می شود.
وی گفت: با فرهنگ سازی و برگزاری کلاس های آموزشی و برنامه های تلویزیونی بهره برداران باید با مزایای ارزشمند کاه و کلش بیش از پیش آشنا شوند.
امسال آتش سوزی های متعددی در اراضی زراعی شهرستان های نیر ، پارس آباد ، بیله سوار و گرمی مغان بوقوع پیوسته و خسارات زیادی به کشاورزان وارد کرد.
هر سال معمولا زارعان استان اردبیل بعد از برداشت محصول ، کاه و کلش باقیمانده در مزارع خود را بر اساس باورهای غیرعلمی و به منظور تقویت خاک آتش می زنند و شعله های حریق گسترش یافته و خسارات زیادی برجای می گذارد.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.