منطقه شکار ممنوع «گندیمن» با تنوع قابل توجه گیاهی و حیات وحش، جاذبه کمتر شناخته شده استان اردبیل است که به اعتقاد کارشناسان اقلیم کم نظیر آن از چشم طبیعت گردان به دور مانده است.

به گزارش ایلنا، گندیمن نام کوهی است که در داخل منطقه شکار ممنوع و تقریبا در مرکزیت منطقه قرار گرفته و حدود هزار و 859 متر از سطح دریاهای آزاد ارتفاع دارد.

وجود ارتفاعات گندیمن که در نامگذاری این منطقه بی تاثیر نبوده است، از اقلیم منحصر به فردی برخوردار است و موجب شده منطقه گندیمن به صورت ویژه دیده شود و به عنوان یکی از مناطق شکار ممنوع شناخته شده است.

این منطقه دارای چشم انداز زیبای طبیعی و دست نخورده با چشمه سارهای دایمی و پوشش گیاهی و جنگلی متنوع و تنوع جانوری مناسب با صخره‌ها و پرتگاه‌های سخت و صعب العبور  است.

محدوده مورد نظر به فاصله هوایی 9.3کلیومتر در غرب مرکز بخش مرادلو از توابع شهرستان مشکین شهر، 35 کیلومتری شمال شهر مشکین‌شهر، به فاصله 83 کیلومتری شمال غربی شهر اردبیل و عمق شش کیلومتری جاده اصلی اردبیل – پارس آباد و در غرب بخش هوراند در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

طبیعت کم نظیر دامنه‌های سلطان ساوالان

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در خصوص زیبایی‌های این منطقه تصریح کرد: منطقه گندیمن جزء کوهستان سبلان است و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی شاهد تنوع اقلیمی و بیولوژیکی در این منطقه هستیم.

صغری فرشی اضافه کرد: اکوسیستم کوهستانی گندیمن متاثر از اقلیم تورانی و مدیترانه‌ای بوده و واقع شدن این منطقه بین دشت گرمسیر مغان با گرمای طاقت فرسا در فصل تابستان و از سوی دیگر کوهستان سبلان درجنوب که منبع ذخیره برف و سرماست و همچنین مناطق کوهستانی هوراند آذربایجان شرقی موجب تنوع توپوگرافیکی، اقلیمی و زیستی منحصر بفرد در این منطقه شده است.

وی افزود: گندیمن به دلیل دارا بودن وضعیت طبیعی زیستگاهی و غارهای متعدد طبیعی، پناهگاه حیات وحش، زیستگاه و مامن مناسب برای انواع گونه های جانوری و گیاهی است.

همچنین سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشکین شهر با تاکید به جاذبه های این منطقه تصریح کرد: گندیمن از زیبایی هایی کم نظیر طبیعت کشور است که با وجود منحصر به فرد بودن، کمتر شناخته شده است.

ایمانعلی ایمانی ادامه داد: بهترین محل برای آشنایی با گونه های جانوری و گیاهی، ریخت شناسی زمین و تپه های ماهوری قره داغ و طبیعت گردی ماجراجویانه است.

وی اضافه کرد: همچنین زندگی صخره ای در دل کوه‌ها و قشلاق های پیرامون گندیمن از ویژگی های منحصر به فردی است که هنوز نشانه‌های آغازین زندگی به این شکل حفظ شده است.

وجود 100 ها گونه گیاهی و جانوری در منطقه 

تاثیرات آب و هوای متفاوت در منطقه باعث ایجاد پوشش گیاهی و مرتعی متفاوت در این منطقه شده است.

به اعتقاد کارشناس کمیته‌های تخصصی گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عمده‌ترین پوشش گیاهی منطقه به صورت مراتع، مراتع مشجر و علفزار بوده و مهم‌ترین گونه‌های گیاهان مرتعی منطقه عبارتند از علف گندمی، سیر کوهی، چمن تکمه، یونجه وحشی، شیرین بیان، انواع گزنه، آترپلکس، نعناع، پونه، خشخاش و خاکشیر.

علیرضا حسن پور اضافه کرد:  بولاق اوتی، میخک، کاکوتی، تره تیزک، چاودار، پشمک، شبدر، اسپرس، تاج خروس، بومادران، درمنه، بابونه زرد، شنگ، نیلوفر کوهی، گل گاو زبان، آویشن، بارهنگ، گل لاله، علف شور، اسپند، کلاه میرحسن، خارشتر، گونه های درختی و درختچه ای منطقه نیز عبارتند از  زبان گنجشک، فندق، بنه، بلوط، گردوی وحشی، قره آغاج، گیلاس وحشی، خیار، مهرز، کرب، داغاغان، گلابی وحشی، انجیر، آلوچه، ازگیل، زلزالک، زرشک، ارس، تمشک، بادام وحشی، سیب وحشی دیگر گونه های گیاهی موجود در منطقه است.

وی افزود: نه تنها تنوع گونه‌های گیاهی در این منطقه کم نظیر است، در گونه‌های جانوری نیز می‌توان به انواع  پستانداران از جمله سمور، خرس قهوه‌ای، کل و بز، پلنگ، راسو، خرگوش، روباه، گرگ و انواع پرندگان از جمله قوش، گراز ،عقاب جنگلی ، عقاب شاهی،سارگپه جنگلی، سارگپه پا بلند، کرکس ، قرقی پیغو ، طرلان، کبوتر و آنقوت را نام برد.

حسن پور همچنین با اشاره به تنوع پوشش جنگلی منطقه ادامه داد: در این منطقه پوشش جنگلی دوملی واقع در قرانلق دره، آلما دره، گرده مشه، توده جنگلی فندق واقع در غرب کوه انذیر، پوشش جنگلی قانشار مشه، پوشش جنگلی کله درق و پوشش جنگلی لنگان ظرفیت کم نظیری برای جنگل نوردان فراهم آورده است.

نصیب گندیمن از آثار تاریخی

منطقه شکار ممنوع گندیمن که به واسطه حمایت از گونه های در معرض تهدید به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده است، از آثار تاریخی متعددی نیز برخوردار است.

به گفته سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، قبور تاریخی بخشی از آثار تاریخی این منطقه است.

کریم لطفی همچنین به وجود قلعه های متعدد در این منطقه اشاره و تصریح کرد: قلعه های کندین، قهقهه، چوپان قلعه سی، اوغلان قلعه سی، قیز قلعه سی، کند قلعه شهی و دومولی در این محدوده واقع شده است.

مشکین شهر قطب طبیعت‌گردی ایران

وجود آثار طبیعی متعدد موجب شده تا مشکین شهر همواره به عنوان یکی از مقاصد اصلی طبیعت گردان تعریف شود.

بطوریکه مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در این خصوص تصریح کرد: وجود کوه سبلان موجب شده تا شهرستان هایی که در دامنه این کوه واقع شده اند از نعمات متعدد طبیعی برخوردار باشند.

نادر فلاحی تاکید کرد: از جمله اینکه ارتفاعات منجر به تنوع حیات وحش و رویش گونه های متنوع گیاهی شده است و به واسطه کوه سبلان، آب های گرم متنوع معدنی در این منطقه مشاهده می شود.

وی ادامه داد: تنوع جاذبه های طبیعی موجب شد تا در سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور این شهرستان به عنوان یکی از مناطق مستعد طبیعت گردی معرفی شده و به عنوان پایلوت طبیعت گردی کشور معرفی شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان معتقد است با وجود معرفی برخی جاذبه ها همچنان جاذبه های کمتر شناخته شده در این منطقه وجود دارد که نیازمند معرفی و اطلاع رسانی در سطح ملی و بین المللی است.

به گفته فلاحی در کنار معرفی، بستر های لازم جهت ایجاد تاسیسات گردشگری ایجاد شده و از حضور سرمایه گذاران حمایت می شود.

گزارش :  ونوس بهنود

عکس : ایمانعلی ایمانی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.