حجت‌الاسلام سید هادی خسروشاهی از دوستان آیت‌الله طالقانی که سال‌های متمادی در کنار وی حضور داشته است، با بیان اینکه سیدجمال‌الدین اسدآبادی اولین جرقه بیداری اسلامی را در منطقه خاورمیانه روشن کرد، به بازخوانی فعالیت سید جمال در مصر پرداخت.

در همین زمینه به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فارس سید هادی خسروشاهی در مراسم رونمایی از شناخت‌نامه جامع آیت‌الله سید محمود طالقانی، ابراز داشت: در رابطه با آیت‌الله طالقانی، 3 ویژگی مهم قابل تبیین است، ابتدا اینکه ایشان با تاکید بر بازگشت به قرآن و نشر معارف قرآنی به عموم همت گمارد و مبارزه با استبداد سیاسی و دینی از دومین ویژگی بارز مرحوم طالقانی است.

توجه مراجع وقت به آیت‌الله طالقانی

وی افزود: آیت‌الله طالقانی با مرحوم آیت‌الله حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم رابطه نزدیکی داشته است و با مراجع بعدی نیز نه تنها در ارتباط بوده، بلکه مورد توجه آنان قرار داشته است.

خسروشاهی اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله مجتبی عراقی که از اصحاب خاص مرحوم آیت‌الله بروجردی بود و بعداً مدیریت مدرسه فیضیه و سپس اداره مؤسسه دارالتبلیغ اسلامی را به عهده داشت، روزی در دفتر خود در دار‌التبلیغ برای اینجانب تعریف می‌کرد که: «آقای طالقانی مورد توجه مراجع وقت بود و از همان آغاز طلبگی هم پر جوش و خروش بود».

چرا برخی افراد حضور آیت‌الله طالقانی در عرصه سیاست را برنتافتند

وی ادامه داد: آیت‌الله طالقانی پس از تحصیل در قم و نجف و ترک حوزه علمیه به تهران هجرت کرد و به تألیف، تبلیغ و تفسیر قرآن مجید پرداخت، متأسفانه در آن دوران اشتغال به اموری مانند تشکیل جلسه تفسیر قرآن مجید و یا نوشتن مقالات در مطبوعات اسلامی و تألیف و نشر کتب به زبان روز، در میان خواص بی‌بصیرت، نوعی تقابل با وجاهت روحانی محسوب می‌شد و روی همین برداشت برخی روش ایشان را دوری از وجاهت حوزوی و روحانی تلقی کرده‌اند.

آیت‌الله طالقانی فراتر از یک آخوند سنتی بود

این یار قدیمی مرحوم طالقانی، با تأکید بر اینکه آیت‌الله طالقانی مانند یک آخوند سنتی مرسوم عمل نمی‌کرد، خاطرنشان کرد: یعنی ایشان فقط به اقامه نماز جماعت و بیان چند مسئله شرعی و فقهی در مسجد و انعقاد جلسات مذهبی مرسوم اکتفا نمی‌کرد، بلکه برداشت او از اسلام، یک برداشت جامع بود که تعالیم آن شامل همه زمینه‌های زندگی انسان می‌شد، روی همین اصل و برای تبیین حقایق به نوشتن مقالات در مطبوعات اسلامی درباره مسائل مذهبی، اقتصادی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اقدام کرد و حتی برای مدتی در رادیو تهران نیز به ایراد سخن پرداخت و جلساتی هم برای اساتید دانشگاه و دانشجویان تشکیل داد.

دیدار مرحوم طالقانی با «شیخ محمود شلتوت»

وی افزود: آیت‌الله طالقانی بی‌شک با برخی از رهبران حرکت‌های اسلامی در بلاد عربی و پاکستانی ارتباط داشت و ارسال دعوتنامه برای شرکت در کنگره قدس با امضای سعید رمضان از رهبران اخوان المسلمین مصر و داماد شهید شیخ حسن البناء نشان می‌دهد که ایشان رابطه و یا حداقل آشنایی با این افراد داشته است.

حجت‌الاسلام خسروشاهی بیان داشت: آیت‌الله طالقانی یک بار در کنفرانس یا کنگره جهانی «شعوب المسلمین» که در پاکستان سال 1331 شمسی در کراچی منعقد شد، به عنوان نماینده آیت‌الله کاشانی شرکت و سخنرانی جامعی درباره مشکلات جهان اسلام و علل عقب‌ماندگی مسلمانان ایراد کرد، وی همچنین در یک سفر 2 ماه به کشورهای عراق، سوریه لبنان و عربستان ضمن دیدار با شخصیت‌های اسلامی این کشورها به تناسب سخنرانی‌هایی نیز ایراد کرد.

وی ادامه داد: در سال 1338 شمسی پس از حضور در کنگره اسلامی قدس به دعوت غیر رسمی اخوان المسلمین که اداره کنگره را به عهده داشتند، مانند شهید نواب صفوی از اردن عازم مصر شدند، ولی این سفر به عنوان نمایندگی از طرف آیت‌الله بروجردی و ابلاغ پیام ایشان به «شیخ محمود شلتوت»، شیخ الازهر و صاحب فتوای معروف «جواز تعبد به مذهب شیعه» انجام گرفت که سرپرستی هیئت علمای ایران به عهده آیت الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.