کتاب آداب الصلاة پیرامون اسرار معنوی و مضامین عرفانی نماز است و حضرت امام خمینی(س) در آن شمه ای از اسرار باطنی نماز را برای اهل معرفت بیان و به رشته تحریر درآورده اند که شامل دو مقدمه و هفت باب و یک خاتمه است و در 427 صفحه به چاپ رسیده است.

کتاب آداب الصلاة پیرامون اسرار معنوی و مضامین عرفانی نماز است و حضرت امام خمینی(س) در آن شمه ای از اسرار باطنی نماز را برای اهل معرفت بیان و به رشته تحریر درآورده اند که شامل دو مقدمه و هفت باب و یک خاتمه است.
کتاب دارای دو مقدمه است که حضرت امام در سال 1363ه.ش نگاشته اند و در آنها این اثر را به فرزند گرامیشان، حضرت حجه الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی و خانم فاطمه طباطبایی (همسر جناب حاج سید احمد خمینی) اهدا فرموده اند. متن دستخط این دو مقدمه نیز در این کتاب چاپ شده است.
آمیختگی کتاب با تلمیحات منوّر قرآنی، برخورداری کتاب از تلمیحات حدیث و روایت با ویژگی فقه و منابع امامیّه، تراکم معنی بر لفظ، تنوع و تموج عناصر و تعابیر عرفانی، بهره‏مندی از اشعار عربی و فارسی برای تبیین بهتر موضوعات کتاب و صمیمیت در زبان از جمله ویژگی های کتاب آداب الصلوه است.
در دیباچه این کتاب توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی آمده است: کتاب آداب الصلوه که تاریخ ختم نگارش آن دوم ربیع الثانی سال 1361 ه. ق (30 فروردین 1321ه.ش) است، بیان تفضیلی آداب قلبی و اسرار معنوی نماز است. سه سال پیش از تالیف این کتاب، در یکی از تصانیف گرانقدر حضرت امام(س) به نام سر الصلوه همین معانی به طور موجز و به زبان خواص اهل عرفان به نگارش در آمده بود، لکن آن حضرت به این منظور که عده بیشتری از مطالب آن کتاب فایده برند به تالیف کتاب حاضر به زبانی ساده تر پرداختند:" پیش از این رساله ای فراهم آوردم که به قدر میسور از اسرار صلوة در آن گنجانیدم. و چون آن را با حال عامه تناسبی نیست، در نظر گرفتم که سطری از آداب قلبیه این معراج روحانی را در سلک تحریر درآورم، شاید برادران ایمانی را از آن تذکری و قلب قاسی خود را تاثری حاصل آید."
به تازگی چاپ هفدهم این کتاب منتشر شده و فهرست آیات، روایات و ادعیه، کتب، اشعار، اعلام، منابع پاورقیها نیز در پایان کتاب توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گنجانده شده است که از مزایای این اثر محسوب می شود و برای محققین و پژوهشگران سودمند است.
تاریخ ختم نگارش این کتاب در تاریخ شنبه دوم ربیع الثانى 1361 ه. ق. (30 فروردین 1321 ه. ش) است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.