در سال 1355 یا 1356 بود که مرحوم آیت‌الله حاج سیداسدالله نبوی به پدرم فرمودند که باید کاری برای این مردم شهر انجام دهیم. پدرم گمان کرد که منظور مرحوم سیداسدالله نبوی ساخت مسجد یا مدرسه است؛ اما ایشان در جواب گفت که کارهای این‌چنین زیاد انجام شده و بهتر است یک کار بهداشتی برای مردم انجام شود.

به گزارش جماران، آقای سید عبدالله نبوی مدیر داخلی بیمارستان آیت الله نبوی دزفول در گفت‌وگو با نشریه «حریم امام» از خدمات مرحوم آیت الله سید اسدالله نبوی در ساخت بیمارستان دزفول سخن گفت.

دربارة چگونگی ساخت موسسه خیریه درمانی و بهداشتی آیتالله  نبوی دزفول و مشکلات و موانع که وجود داشت، توضیح دهید.

اولین بیمارستان را خانوادة افشار و دومین بیمارستان را مرحوم آقا قبل از انقلاب تأسیس کرد و در سال 1370 افتتاح شد. دلیل تأخیر در افتتاح هم جنگ و اوضاع نابسامان منطقه بود. در سال 1355 یا 1356 بود که مرحوم آیت‌الله حاج سیداسدالله نبوی به پدرم فرمودند که باید کاری برای این مردم شهر انجام دهیم. پدرم گمان کرد که منظور مرحوم سیداسدالله نبوی ساخت مسجد یا مدرسه است؛ اما ایشان در جواب گفت که کارهای این‌چنین زیاد انجام شده و بهتر است یک کار بهداشتی برای مردم انجام شود و بهترین گزینه ساخت یک بیمارستان است.

بیمارستان چه بخشها و امکاناتی دارد؟

حدود 110 تخت دارد و از مراکز جنرال است و بخش‌های مختلفی دارد: بخش جراحی، زنان و زایمان، داخلی، کودکان، سی.سی.یو و آی.سی.یو. تعرفه‌ها هم طبق تعرفه‌های خیریه محاسبه می‌شود و برای همه یکسان است و این در حالی است که تا چندی قبل بیمارستانهای خیریه مشمول تعرفه بخش خصوصی می شدند لیکن یسنارستان هیچگاه تعرفه راکامل دریافت نکذئ شاهد بر این مدعا تخفیف 70میلیارد ریالی سال1396 است که ثبت دفاتر بیمارستان می باشد. گرچه بیمارستان به شدت با مشکلات مالی مواجه است؛ اما با وجود همة این مشکلات بحمدالله هنوز بیمارستان سرپاست و از جمله بیمارستان‌های درجة یک محسوب می‌شود و این مسئله را بازدیدهای وزارت بهداشت تأیید می‌کند. متأسفانه با وجود همة این‌ها هزینة آب و برق و گاز تجاری محاسبه می‌شود. حتی بابت آبی که از رودخانه برای خنک کردن دستگاه های خنک کنندة مستقر در بیمارستان استفاده می‌شودو فقط با استفاده از خنکی آب سالیانه حدود چهل میلیون تومان به سازمان آب وبرق خوزستان پرداخت میگردد. نصب برج خنک کننده چیلر ماجرای جالبی داشت. با توجه به ابعاد آن و اینکه امکان جداسازی قطعات نبود، مجبور شدند با هلیکوپتر آن را بالا ببرند که خطراتی هم داشت. این امر با گروه پروازی که به صورت اتفاقی به دزفول امده بودندبه سرپرستی تیمسار موسوی و توسط هلکوپتر به خلبانی تیمسار خسرو اشرفیان انجام گرفت.درحال حاضر با توجه به مشکلات عدیده ای که وجود دارد ولی خوشبختانه با عنایت آقا امام زمان(عج) کار بیمارستان متوقف نشده است.

برای بیماران محروم هم خدمات خاصی دارید؟

بله، بسیاری از بیماران رایگان درمان می‌شوند و سالانه چند میلیارد تومان هزینة تخفیفاتی می‌شود که به دوش  این بیمارستان قرار دارد.

دربارة موقوفات جد بزرگوارتان توضیح دهید و بگویید که آیا آنها مختص بیمارستان است؟

در طرف غرب رودخانه دز، کنار قبرستان زمین‌هایی داشتیم که موروثی از طریق جدمادری (همسر مرحوم ایت الله )به ما رسیده بود و جد ما مرحوم آیت‌الله العظمی سیداسدالله نبوی آن‌ها را وقف کرد. حدود 160 باب مغازه و شش  گاراژ در آنجا ساخته شده است. آن منطقه از مناطق تجاری شهر است و بیشتر هم کارهای مکانیکی و فروش ابزار و آلات و قطعات یدکی ماشین انجام می‌شود. از درآمد آنجا و کمک خیرین شهر کم‌کم کارهای بیمارستان انجام ‌شد. نکتة جالب اینکه هیچ آخوندی مثل مرحوم آقا کارآفرینی نکرده است؛ چون در هر مغازه‌ای حداقل سه نفر مشغول کار هستند و با کسانی که در گاراژها کار می‌کنند، حدود ششصد نفر آنجا کار می‌کنند واشتغال زایی شده و این رقم منهای پرسنل خود بیمارستان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.