مشاور رهبری انقلاب اسلامی ایران در امور جهان اسلام معتقد است، ماه مبارک رمضان یک اردوی بزرگ بشری برای همه مسلمانان است که انسان می تواند با آگاهی به آن وارد شده و در پایان عید پیروزی بر شیطان را جشن بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آیت الله تسخیری در گفت و گو با خبرنگار شفقنا اظهار کرد: برنامه ماه مبارک رمضان که در اسلام تعبیه شده همانند یک اردوی بزرگ جهانی است که همه مسلمانان در آن وارد شده و شعارشان بسم الله الرحمن الرحیم و هدفشان حرکت به سوی خداست.

او افزود: اثر عظیم این اردوی بزرگ جهانی حس انسان بودن انسان و تحریک انسانیت بشر است تا بتواند آن را به منصه ظهور و تجلی برساند؛ در واقع ماه مبارک رمضان این احساس را به انسان می دهد که باید در خط انبیا و اولیای خدا حرکت کرده و دائما در فکر معرفی قرآن به دیگران باشد؛ چرا که بهترین ماه، رمضان و بهترین شب آن، شب قدر است که شب قدر قیمتش را از نزول قرآن گرفته است.

مشاور رهبری انقلاب اسلامی ایران در امور جهان اسلام با اشاره به اینکه در ماه رمضان انسان باید دستورات قرآن را به واقعیت مبدل کند، تصریح کرد: ماه مبارک رمضان معنای عظیمی را در پی داشته و عیدی که پس از آن می آید در حقیقت بازگشت انسان به فطرت خود است؛ چرا که در دو رویداد ماه مبارک رمضان و سفر معنوی حج، انسان اردوی سختی را پشت سرگذاشته و پس از آن اردوی سخت به دلیل پیروزی بر شیطان و برای بازگشت به فطرت اصیل خود عید و جشن و سرور برپا می کند.

او درباره فضیلت ماه رمضان تصریح کرد: ماه مبارک رمضان فضایل بسیاری را در خود دارد که یکی از آنها احساس انسان به اینکه دائما در ضیافت خدا به سر می برد، است که او را متوجه می کند که مستمرا متنعم به فضایل است و باید در فکر شکر پروردگار باشد. همچنین یکی دیگر از این احساس ها حس انسان به جهاد است چرا که ماه مبارک رمضان ماه جهاد نفس و جهاد با دشمن است.

دبیر کل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به ایجاد و تقویت حس اخلاص در اسلام به عنوان یکی دیگر از فضایل ماه مبارک رمضان گفت: حسی که در انسان در ماه مبارک رمضان تقویت می شود انجام یک فعل نیست بلکه امتناع از فعل است و این امتناع از انجام کار مانند خوردن و آشامیدن و... سبب ایجاد و تقویت حس اخلاص در انسان می شود و در همین زمینه حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه می فرماید، خداوند روزه گرفتن را برای تثبیت اخلاص فراهم آورده است.

او افزود: همچنین معانی و فضایل بسیاری در ماه مبارک رمضان مانند احساس و توجه بیشتر به فقرا، مساله انفاق، یادآوری قیامت، نیازمندی انسان به خدا، نیاز انسان به دعا و... وجود دارد که هنگامی که انسان با آگاهی به این اردوی بزرگ بشری وارد شود، می تواند از آن بهره مند شود.

تسخیری ادامه داد: در روایت آمده است که پس از هر عبادت نور آن عبادت در پیشانی انسان می ماند و اگر مرتکب گناه نشود، این نور باقی مانده و دل و جان انسان روشن می شود در واقع انسان اگر با آگاهی به انجام فضایلی مانند روزه داری و حج بپردازد، می تواند با توسل به خداوند متعال این نور را در دل و جان خود روشن نگه داشته و در زندگی آینده اش استمرار بخشد چرا که این اردوی بزرگ بشری برای تربیت انسان هاست.

او در پایان با اشاره به ماه مبارک رمضان به عنوان فرصتی برای تربیت انسان ها خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان می تواند مسابقه ای برای انجام خیرات و استمرار آثار و برکات چنین فضایلی برای انسان ها باشد که امیدواریم خداوند متعال به همه انسان ها لطف کند تا بتوانند با بهره مندی از برکات و آثار ماه مبارک رمضان، آن را در تمامی طول عمر خود در نظر بگیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.