یک متخصص ارتوپد به توضیح علل و راه های درمان خارپاشنه پرداخت.

به گزارش جی پلاس، احمدعلی احسانی، متخصص ارتوپد اظهار کرد: خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می‌شود. فاسیای کف پا، یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می‌شود. اگر به هر علت، فاسیا ملتهب شود و این التهاب طول بکشد، می‌تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود. این رسوب غیرطبیعی کلسیم به شکل یک زائده کوچک خار مانند است که به آن خار پاشنه گفته می‌شود. خار پاشنه به‌ خودی‌ خود دردناک نیست بلکه درد، ناشی از کشیدگی فاسیا است.

وی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در این امر، افزود: علت بروز این بیماری، وارد آمدن فشار یا آسیب به بافت پاشنه پاست که به التهاب فاسیای کف پا و استخوانی شدن بست‌های کف پا منجر می‌شود. عوامل متعددی می‌توانند این مسئله را موجب شوند که به‌ طور عمده عبارتند از اضافه‌ وزن، افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری، صاف بودن کف پا، پوشیدن کفش نامناسب و ایستادن به مدت طولانی.

احسانی در خصوص علائم این عارضه، یادآور شد: خار پاشنه، عموما خود را با درد نشان می‌دهد. درد خار پاشنه، به‌صورت دردی مبهم است اما گاهی هم به‌صورت دردی تیز حس می‌شود و فرد احساس می‌کند که چیزی همچون سوزن درون پاشنه پا است که براثر فشارهایی مثل راه رفتن، درد ایجاد می‌کند. محل احساس درد در مرکز پاشنه یا لبه داخلی آن است؛ شدت درد خار پاشنه در ابتدای صبح، بعد از بیدار شدن و نیز بعد از استراحت، بیشتر است و با راه رفتن کم می‌شود.

این متخصص با اشاره به روش‌های درمانی این عارضه، یادآور شد: فرد مبتلا، بر اثر درد به هنگام راه رفتن، سعی می‌کند فشار زیادی به‌ پای مبتلا وارد نکند؛ در نتیجه لنگان‌ لنگان راه می‌رود و همین امر به‌مرور زمان و در صورت عدم درمان، موجب پیدایش ناراحتی‌هایی در قسمت تحتانی کمر و زانو می‌شود. بنابراین خار پاشنه را باید حتما مداوا کرد که روش‌های درمانی شامل استراحت، کاهش وزن، استفاده از پد پاشنه و استفاده از یخ می‌شود.

منبع: ایسنا

  • ناشناس ارسالی در

    کاش ی قرص یا درمانداشت

دیدگاه تان را بنویسید