بسیاری از مردم و در میان آنها برخی مبتلایان به نقرس یا آنهایی که نمی‌خواهند دچار این بیماری شوند و قصد پیشگیری دارند، نیز تصورات و گمان‌هایی درباره این بیماری دارند.

به گزارش جی پلاس، برخی از این تصورات که از قضا بر عکس گمانه‌های شایع، دور از صحت و درستی است، اینها است:

۱- فقط پولدارها نقرس می‌گیرند!

خیر. نقرس به میزان پول موجود در جیب افراد ربطی ندارد. این بیماری به واسطه اختلالات آنزیمی ناشی از تجزیه مواد پروتئینی به وجود می‌آید و خطرناک می‌شود.

۲- گوشت قرمز باعث ابتلا به نقرس می‌شود.

خیر. گوشت قرمز فقط یکی از مواد خوراکی محسوب می‌شود که زیاده‌روی در مصرف آن سبب افزایش احتمال ابتلا به نقرس در افراد خواهد شد. مواد پروتئین‌دار که گوشت قرمز هم از آن جمله به شمار می‌رود به طور کلی احتمال نقرس را افزایش می‌دهد.

۳- گوشت قرمز بد و گوشت سفید خوب است.

خیر. انواع گوشت اعم از سفید یا قرمز، گوشت ماهی یا مرغ، گوساله یا گوسفند و... حاوی ماده پورین هستند که باعث ایجاد یا پیشرفت بیماری نقرس می‌شود؛ تنها تفاوت آنها در مقدار پورین موجود در آنهاست که اندکی تفاوت دارد.

۴- مبتلایان به نقرس تا می‌توانند ویتامین C مصرف کنند.

چنین نیست. هر گونه زیاده‌روی برای هر کسی، چه سالم و چه بیمار، مضر است. زیاده‌روی در مصرف ویتامین ث به‌خصوص در میان افرادی که یک بار به نقرس و علائم آن مبتلا شده‌اند اتفاقا باعث افزایش اسید اوریک می‌شود.

۵- رژیم غذایی گوشتی مضر و سبزیجات مفید است.

این طور نیست. تعادل معمولا مفیدتر از هر چیز دیگری است به‌خصوص در بیماری نقرس، محدودیت خورد و خوراک تا حد زیادی وجود دارد. کلم بروکلی، ذرت، کلم قمری، گل کلم، انواع قارچ و... از جمله سبزیجات حاوی پورین است که اتفاقا برای افراد مبتلا به نقرس یا افزایش احتمال ایجاد نقرس مشکل‌ساز خواهد بود.

منبع: جام جم سرا

دیدگاه تان را بنویسید