امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد کردن مسأله پسندیده‌ای است. بر این موضوع در اسلام بویژه در روایات فراوان تأکید شده است که هر فرد مسلمانی منکری را مشاهده کرد، با اخلاق اسلامی و با ادبیات خوش و مؤدبانه، فردی را که دچار لغرش شده است، ارشاد کند. اما اگر امر به معروف و نهی از منکر، توأم با خشم، پرخاشگری، بی‌انضباطی و ایجاد بی‌نظمی در جامعه باشد، اخلال در نظم عمومی و انحراف از قانون در کشور محسوب می‌شود. طبیعی است هیچ دولت و نظام قانونمندی چنین چیزی را نمی‌پذیرد و اجازه نخواهد داد که عده‌ای تحت عناوین مختلف نظام کشور را با بی‌نظمی مواجه کنند.

اخیراً در محافل نقل شده است گروهی قصد دارد با تمسک به موضوع مبارزه با بدحجابی در سطح شهر پیاده یا با موتورسیکلت ضمن گشتزنی، اقدام به «امر به معروف و نهی از منکر» کند. ظاهراً این افراد نیز تمایلی برای دریافت مجوز از وزارت کشور و استانداری تهران ندارند. آنها پیش‌تر هم گفته بودند که برای گشت‌های موتوری خود «نیاز به مجوز ندارند.» و از سوی دیگر مسئولان استانداری استان تهران و فرمانداری پایتخت هم گفته‌اند تاکنون هیچ درخواستی از طرف این گروه در این خصوص ارائه نشده است. در حالی که حرکت‌های گروهی در دستجات مختلف و تحت هر عنوانی بدون مجوز از مراجع قانونی قابل قبول نیست و بدین لحاظ امکان برخورد قانونی با چنین گروه‌هایی وجود دارد.
در یک نظام قانونمند باید به حقوق فردی و اجتماعی افراد احترام گذاشت و حقوق شهروندی را محترم شمرد اما اگر عده‌ای تحت هر عنوانی در گروه‌های چند نفری به بهانه ارشاد مردم، قصد داشته باشند پیاده یا با هر وسیله‌ای در شهر گشتزنی کنند، کارشان مصداق راهپیمایی تلقی می‌شود و چنین برنامه‌هایی بدون داشتن مجوز رسمی از مراجع صالحه (وزارت کشور، استانداری و...) با قانون انطباق ندارد. قوه مجریه و قوه قضائیه، (وزارت کشور، دادستانی به عنوان مدعی‌العموم و نیروی انتظامی که ضابط قوه قضائیه است) می‌توانند به اتهام اخلال در نظم عمومی با آنها برخورد قانونی کنند.
جامعه بزرگ ایران حساب و کتاب، قانون، نیروی انتظامی، ارتش و سپاه دارد و تنها کشوری است که از محیط امن و آرامی برخوردار است، این گونه حرکات به هیچ وجه قابل قبول نیست و گمان هم نمی‌رود؛ مقامات قضایی، انتظامی و امنیتی در قبال چنین اقداماتی مسامحه کرده و از کنار آن بگذرند. ضمن اینکه به نظر می‌رسد دولت گرفتار عملیات روانی و فضاهایی که برای ایجاد بحران ساخته می‌شوند، نمی‌شود.
دولت وظایف مهم‌تری را برعهده دارد. مسئولیتی که مردم سال گذشته به دولت محول کرده‌اند، به مراتب مهم‌تر است. در شرایط فعلی قوه مجریه در عرصه‌های مختلف مسئولیت‌های خطیر بر دوش دارد. بویژه برای اقتصاد و معیشت مردم مأموریت ویژه عهده‌دار شده است. لذا سعی می‌کند تا آرامش و ثبات را به حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و... بازگرداند و اینها را نهادینه کند.


منبع: ایران

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.