« سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه در میان جنایات دشمن صهیونیستی در جنگ 33 روز سال 2006 بیش از همه او را ناراحت کرد، حمله به مجتمع امام حسن(ع) بود، تاکید کرد که هرگز تهدید نمی کند و از معادله ای که قادر به انجامش نباشد ، سخن نمی گوید.

به گزارش جماران، دبیرکل حزب الله در گفت وگو با روزنامه لبنانی الاخبار به مناسبت هشتمین سالگرد جنگ 33 روزه که امروز(پنجشنبه) منتشر شد، اظهارداشت که تصمیم برای به اسارت گرفتن سربازان اسراییلی چند ماه قبل از عملیات در شورای حزب الله اتخاذ شده بود و به همین دلیل نیروهای مجاهد بارها به داخل فلسطین اشغال شده رفته بودند.

سید حسن نصرالله در پاسخ به این سئوال، به 12 ماه اوت سال 2006 برگردیم ، آیا می دانستید که عملیات به اسارت گرفتن سربازان اسراییلی در این روز انجام می شود؟، چه اقداماتی انجام شد؟ و امور چگونه پیش رفت؟ ؛ گفت : شورای اجرایی حزب الله تصمیم برای به اسارت گرفتن سربازان اسراییلی را چند ماه قبل از اجرای عملیات اتخاذ کرده بود.
وی افزود: هنگامی که شورای اجرایی تصمیماتی را در این سطح اتخاذ می کند، موضوع برای اجرا به شورای جهاد که براساس ساختار حزب الله، دبیرکل ریاست آن را برعهده دارد ، محول می شود و این شورا از رهبران اصلی جهاد تشکیل شده است.
دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: این شورا برای اینکه عملیات با موفقیت انجام شود، مکان ، زمان ، تاکتیک ، برنامه ، نیروها ، مدیریت عملیات، واکنش های احتمالی دشمن و اقدامات احتیاطی را بررسی و با اجماع و یا شبه اجماع و نه رای گیری اتخاذ تصمیم می کند.
سید حسن نصرالله با بیان اینکه» اینها ساده نیستند و شاید به چند ماه وقت نیاز باشد»، تصریح کرد که نیروهای حزب الله بارها به داخل خاک فلسطین اشغالی نفوذ و اهداف مختلفی را بررسی کردند.
وی گفت: سرانجام گزینه به اسارت گرفتن سربازان اسراییلی و نه شهرک نشینان مورد تاکید قرار گرفت تا گفته نشود غیرنظامیان ربوده شده اند وهمه اینها تا اجرای عملیات وقت زیادی از ما گرفت.
دبیرکل حزب الله با بیان اینکه عملیات در سطوح تصمیم گیری و جهادی از بیروت کنترل و هدایت می شد، تاکید کرد که چند روز قبل ازعملیات به این احتمال قوی که برادران حتما موفق می شوند، دست یافتیم.
سید حسن نصرالله اظهار داشت که از زمان دقیق عملیات اطلاع داشتم و بعداز اتخاذ تدابیر و اقدامات احتیاطی برای برنامه عملیات، گروه فرماندهی عملیات به مکانی که باید در دقایق اول آنجا باشند، منتقل شدند.
وی خاطرنشان کرد: در ساعات اولیه عملیات، واکنش ها گسترده و خطرناک نبود و همه چیز همانطور که پیش بینی کرده بودیم در روز اول بخوبی اتفاق افتاد ، در هرصورت ما برای مقابله با دشمن آماده بودیم.
دبیرکل حزب الله تصریح کرد: بعد از اطمینان از موفقیت عملیات و انتقال اسرا به منطقه ای دور از خط آتش ، از اتاق عملیات به کنفرانس خبری رفتم و خبر به اسارت گرفته شدن سربازان اسراییلی با هدف مذاکره غیرمستقیم برای آزادی اسیران نزد دشمن صهیونیستی را اعلام کردم.


الاخبار: دبیرکل حزب الله در این لحظه ها چه می کند؟ چه نقشی دارد؟ آیا نقشه های جایگزین هم داشتید؟

سید حسن نصرالله در پاسخ گفت: دبیرکل درتصمیم گیری و مدیریت عملیات جهادی و حتی میدانی نقش دارد اما واحدهای عملیاتی ، میدانی و جهادی را مستقیم هدایت نمی کند و دخالتی مستقیم در اقدامات فرماندهان جهادی وعملیات فنی نظامی ندارد و معاونان جهادی امور را پیگیری و هدایت می کنند و البته بطور طبیعی با دبیرکل در تماس و هماهنگی و رایزنی هستند زیرا کاملا بر تصمیم ها و سیاست های شورای اجرایی ، اوضاع سیاسی ، توانمندی های جهادی و امکانات مسلط و اختیارات کامل به او تفویض شده است.
وی اظهارداشت: دبیرکل حزب الله همواره با شورای اجرایی رایزنی و مشورت و نظر آنها را در باره هرگونه عملیاتی در داخل فلسطین اشغالی اخذ می کند و فرماندهان جهادی تصمیم های اخذ شده را بطور کامل اجرا و بین واحدهای رزمی مانند توپخانه ، پرتاب موشک و ... هماهنگی می کنند.
دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: هنگامی که می گوییم ما وارد مرحله حیفا شده ایم ، این یعنی تصمیم برای عملیات، سپس در باره نوع سلاح تصمیم می گیرم، اگر گفته می شود سلاح « ساعر معنای آن رونمایی از این سلاح جدید هم می باشد، این نوع تصمیم ها را شورای جهادی و دبیرکل البته با مشورت و تفاهم با فرماندهان جهادی و واحدهای عملیاتی می گیرند.

**
حمله به تل آویو تصمیمی بزرگ است

سید حسن نصرالله تصریح کرد: مثلا حمله به تل آویو و موشک باران آن یک تصمیم بزرگ است و یک موضوع عملیاتی نیست، برای همین وقتی ضاحیه جنوبی بیروت و بقیه مناطق هدف می گیرد، ما هم معادله بیروت - تل آویو را روی میز می گذاریم و توانایی خود را ثابت می کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی در باره توانایی حزب الله در موشک باران تل آویو در سال 2006 مانند آنچه امروز مقاومت غزه انجام می دهد، تاکید کرد: قطعا قادر بودیم حتی شدیدتر و گسترده ترو اسراییلی ها بخوبی می دانند.
دبیرکل حزب الله گفت: ما قدرت موشک باران تل آویو را داشته و داریم و ما هرگز تهدید نمی کنیم و از معادله ای که قادر به اجرای آن نباشیم، سخن نمی گوییم.

الاخبار: آیا در خلال جنگ 33 روز در معرض خطر هم قرار گرفتید؟

سید حسن نصرالله اظهار داشت:بطور مستقیم در معرض نبودم ، اماکنی که در آنها بودم مورد حمله قرار نگرفتند اما بطور کلی مناطقی که در آنها بسر می بردم هدف بمباران دشمن قرار گرفتند.
وی تاکید کرد که اخباری مبنی بر اصاب موشک نزدیک یک کاروان خودروهای حامل من در جریان جنگ 33 روزه درست نبود.

الاخبار: روزهای اول جنگ 33 روزه بر شما چه گذشت؟ آیا درجریان مذاکرات سیاسی و عملیات نظامی بودید؟

دبیرکل حزب الله در پاسخ گفت : هنگامی که می گویم در مسائل میدان نبرد دخالت مستقیم نمی کنم یعنی اداره عملیات با من نیست اما بطور دقیق و پیوسته در جریان همه مسائل و رخدادهای جبهه ها در جنوب ، بقاع و حتی مکان های بمباران شده و شهدا و وضعیت زخمی ها ، وضعیت مردم ، فضای رسانه ای و سیاسی قرار می گیرم و مطلع هستم و آنها را پیگیری می کنم.
سید حسن نصراالله در پاسخ به این سئوال که آیا با اعضای خانواده در زمان جنگ دیدار داشتید؟ خاطرنشان کرد که تنها یک بار آنها را دیده است.

وی به این سئوال که بعداز جنگ کجا با خانواده ملاقات کردید؟

گفت که شرایط تحرک بعدازجنگ کمی پیچیده بود، به من گفته می شد که با اعلام آتش بس جنگ تمام نشده و ما هنوز در قلب معرکه قرار داریم وبه همین دلیل تحرکات من محدود بود و حتی به کسانی که خواستار ملاقات با من بودم می گفتم که نگران جان شما و خودم هستم و بهتر است ملاقاتی صورت نگیرد، تصمیم برادران این بود که وضعیت خطرناک است و با حضورم در هرمکانی امکان تعرض و حمله وجود دارد.
دبیرکل حزب الله افزود: بعداز جنگ تنها به مکانی رفتم که مرحوم سید محمد حسین فضل الله و تعدادی از برداران بودند و با آنان دیدار و از مواضعشان در جریان جنگ قدردانی کردم.
سیدحسن نصرالله با بیان اینکه فقط با فرماندهان عملیات جهادی و شبکه داخلی حزب الله دیدار و با شبکه المنار مصاحبه کرده است، خاطرنشان کرد که مشکل آن روزها برقراری تماس تلفنی با تلفن همراه و بی سیم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بعداز جنگ با آوارگان هم ملاقات کرده است؟

این موضوع مهم به حضور شخصی من نیازی نبود و از سوی امکان تحرک هم سخت بود، اما بطور مستمر با برادران مسئول دراین زمینه در ارتباط و تماس بودم و ازاوضاع هنگام جنگ و بعداز آن بویژه خرابی ها و مهاجرت مردم بی گناه درک و تصور کامل و درستی داشتم و اصولا اهتمام ویژه ای به این گونه موضوعات دارم.
دبیرکل حزب الله با بیان اینکه اقدامات و مواضع مهاجران و آوارگان او را شگفت زده و یا نگران نکرده است، گفت : البته برخی طرف ها تلاش می کردند تا مردم بویژه کسانی که در این جنگ خسارت دیده بودند را برای شعار دادن علیه مقاومت و سلاح آن به خیابان ها بکشانند اما مردم لبنان آگاه هستند و همه چیز را بخوبی می دانند.
سید حسن نصرالله افزود: جوی مملو از خیانت برای تحمیل مسئولیت ها به مقاومت در قبال آنچه اتفاق افتاده بود، وجود داشت اما مردم زیر بار فشارها برای آمدن به خیابان و شرکت در تظاهرات علیه مقاومت را نپذیرفتند.

الاخبار: در جریان جنگ 33 روزه کدام مواضع شما را بسیار ناراحت کرد؟

وی در پاسخ اظهارداشت: جنایات دشمن بیش از همه چیز مرا ناراحت می کرد، نیروهای نظامی به جنگ و نبرد عادت دارند اما مردم غیرنظامی با وجود صلابت و استواری از این جنایات متاثر می شوند و گریه کودکان و زنان مرا غمگین می کرد.
دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: ساختمان ها ویران شده باردیگر ساخته می شوند و آوارگان به خانه هایشان باز می گردند و این برای ما روشن بود زیرا به پیروزی از جانب خداوند ایمان داریم اما باید بگویم که در جریان جنگ 33 روزه بمباران مجتمع امام حسن(ع) بیش از همه چیز مرا ناراحت و غمگین کرد ، اولا به خاطر تعداد زیاد شهدا ، دوم اینکه شایع شد اسراییلی ها آن را بخاطر حضور من بمباران کرده اند در حالیکه من اصلا آنجا نرفته بودم.


**
نگرانی برای حاج عماد مغنیه

سیدحسن نصرالله در پاسخ به این سئوال که آیا درجریان جنگ نگران شخص خاصی هم شدید؟، گفت که شخص خاصی نه ، اما در بین برادران حاج عماد مغنیه بود و همواره خواستار حفظ جانش بودم زیرا از شخصیت های اساسی در روند و مسیر جنگ بود و دائم به وضعیتش اهتمام داشتم.



**
نقش سوریه در جنگ 33 روزه و شهید ژنرال محمد سلیمان

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش سوریه بویژه شهید ژنرال « محمد سلیمان » در جنگ 33 روزه، اظهارداشت:در جریان جنگ انتقال سلاح از سوریه به لبنان متوقف نشد زیرا مشخص نبود که جنگ چه مدت طول می کشد. بنابر این اگر به سلاح و مهمات بیشتری دست می یافتیم، بهتر بود. اگر چه اسراییل همه راه ها را بمباران می کرد اما راه انتقال سلاح ها همواره مناسب بود و به علت اینکه داخل خاک سوریه در معرض حمله نبود بنابر این نظامیان سوری شهید نشدند.
در خصوص شهید ژنرال محمد سلیمان، معتقدم که اسراییلی ها او را به دلیل نقشش در قبل و جریان جنگ کشته اند ، « بشار اسد» رییس جمهوری سوریه او را مامور کرده بود که پرونده انتقال سلاح را پیگیری کند و او هم نقشی ممتاز و بسیار خوب و مثبت ایفا کرد.
دبیرکل حزب الله با بیان اینکه « اسراییل بعداز جنگ درصدد ترور شهید حاج عماد مغنیه و شهید محمد سلیمان بود»،خاطرنشان کرد که برخی رسانه های عربی مدعی تسویه حساب های داخلی شدند و این در حالی است که تمام اطلاعات ما و نتایج تحقیقات میدانی حاکی است که اسراییل پشت سر این ترورها بوده است.


الاخبار : آیا این درست است که بشار اسدآماده گشودن جبهه ای دیگر با اسراییل بود؟

سید حسن نصرالله گفت: احتمال کشیده شدن دامنه جنگ به سوریه وارد بود زیرا اسراییل ، سوریه را به دلیل دادن بخشی از سلاح های مورد نیاز که در روند جنگ تاثیر گذار بود، ازعوامل پایداری مقاومت می دانست.
وی افزود : زمانی که از ملیات نظامی زمینی به سوی حاصبیا ، راشیا و بقاع غربی و مرکزی سخن به میان آمد، این احتمال قوی تر شد و به همین دلیل در هفته دوم جنگ، ژنرال « آصف شوکت» که در جریان جنگ با ما در تماس بود، پیامی برای من فرستاد و خواستار نظرم در باره بررسی صورت گرفته در دمشق در خصوص احتمال شروع یک عملیات گسترده زمینی شد.
دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: سوریه در صورت شروع این عملیات زمینی خود را ملزم می دید که باید در کنار مقاومت بایستد، نمی گویم که این تصمیم گرفته شد اما نزد بشار اسد و گروه تصمیم گیر در دمشق مطرح بود.
سید حسن نصرالله تصریح کرد: بعداز رایزنی با برادران در پاسخ گفتم که مجبور نیستید و شرایط خیلی هم خطرناک نیست و ما قدرت و امکانات مقابله زمینی بسیار عالی داریم و حتی تاکید کردم که آرزو داریم اسراییل وارد نبرد زمینی شود تا پاسخی بدهیم که همه جوانب میدان نبرد برای آنها روشن شود.
وی اظهارداشت: عملیات زمینی و احتمال ورود سوریه به جنگ حاصل نشد و وموضوع پایان یافت و بعدها هم پیگیری نشد.


منبع: ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.