یک پایگاه خبری آمریکا مدعی شد پهپادهای ساخت ایران کمک زیادی به دولت سوریه در مبارزه با شورشیان و تروریست ها کرده است.

به گزارش جماران به نقل از تسنیم؛ پایگاه خبری دیلی بیست در گزارشی مدعی شد دولت سوریه در مقابله با شورشیان و گروه های معارض از پهپادهای ساخت ایران استفاده می کند. به گزارش این سایت این پهپادها که نمونه برداری از روی مدل های آمریکایی است نقش عمده ای در حفظ بشار اسد در قدرت داشته است.

دیلی بیست در ادامه به رونمایی از مدل ایرانی پهپاد آرکیو-170 که اخیرا در تهران صورت گرفت پرداخته و نوشته است برنامه ساخت پهپاد ایران به 3 دهه قبل بر می گردد.

به نوشته این سایت مهندسین ایرانی ابتدا در جنگ تحمیلی با عراق راکت های نارنجک انداز روی این پهپاد ها نصب کردند. طی دهه اخیر در حالی که پهپادهای آمریکایی به خاطر حملات به غیر نظامیان در کشوهای افغانستان، پاکستان و یمن بدنام شده اند ایران برنامه توسعه پهپادهای خود را به سرعت گسترش داد.

به گفته کارشناسان امور نظامی ایران چندین مدل مختلف پهپاد از جمله شاهد، مهاجر، حماسه، سریر ... ساخته است و با توجه به حمایت گسترده ایران از سوریه، احتمالا اجتناب ناپذیر است که پهپادهای ساخت تهران در سوریه نباشند.

این سایت مدعی شده اولین بار در اوایل سال 2012 پهپادهای ساخت ایران در سوریه مشاهده شدند، زمانی که معارضین تصاویری از پهپاد AB-3 را منتشر کردند. دیلی بیست در ادامه مدعی شده پهپاد مدل یاسر نیز توسط گروه تروریستی القاعده در سوریه مورد اصابت قرار گرفته است. این پهپاد مهندسی معکوس از روی پهپاد آمریکایی«اسکن ایگل» است که در سال 2012 به دام افتاد. هرچند مقامات آمریکایی دستیابی ایران به این پهپاد را تایید نکردند اما پس از رونمایی از پهپاد یاسر، کارشناسان شباهت زیادی با نمونه آمریکایی مشاهده کردند.

کارشناسان امور دفاعی برآورد توانایی های پهپادی ایران را بسیار سخت ارزیابی کرده اند. به نوشته این سایت پهپادهای مورد استفاده از سوی ارتش سوریه تنها اقدام به شناسایی می کنند و نقش تهاجمی ندارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.