وزارت حج عربستان با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد، مانع از حضور شهروندان ایرانی برای شرکت در مراسم حج تمتع سال جاری نخواهد شد.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، وزارت حج و عمره عربستان سعودی در بیانیه خود گزارش‌هایی مبنی بر مانع تراشی ریاض بر سر راه حضور ایرانی‌ها در مراسم حج امسال را رد و اعلام کرد که هیات مذاکره کننده ایرانی حاضر نشده که صورت جلسه مذاکرات انجام شده را امضاء کند.

وزارت حج عربستان مدعی شده است که مانع از ورود هیچ مسلمانی به این سرزمین‌های مقدس برای انجام مناسک حج تا زمانی‌ که آنها مطابق با قوانین رفتار می‌کنند، نخواهد شد و پادشاهی و مردم عربستان از ورود تمام حجاج از سراسر جهان استقبال خواهند کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: وزارت حج عربستان با مقامات مربوطه، اقدام به بررسی راهکار سفر هیات ایرانی کرده و این هیات از طریق نمایندگی عربستان سعودی در دبی امارات، ویزای ورود به عربستان را دریافت خواهد کرد.

وزارت حج و عمره عربستان همچنین آورده است: این نهاد سعودی با هیات امور حج جمهوری اسلامی ایران به ریاست سعید اوحدی دیدار کرده و دو طرف در این دیدار، درباره همه امور مربوط به سفر حجاج ایرانی به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند.

وزارت حج عربستان توضیح داد که امکان دریافت الکترونیکی ویزای ورود به عربستان وجود دارد.

این وزارتخانه عربستان با ادعای اینکه ایران خود مانع از شرکت شهروندانش در مراسم حج امسال شده است، اعلام کرد: اما برگزاری مراسم دعای کمیل و مراسم‌های دیگر از قبیل برائت از مشرکین، مانع حرکت حجاج می‌شود.

این در حالی است که در مراسم حج تمتع سال گذشته در منطقه منا در نزدیکی مکه مکرمه، به علت سوء مدیریت مقامات حج عربستان چند هزار تن از حجاج جان خود را از دست دادند که بیش از 450 تن از آن‌ها ایرانی بودند.

عربستان سعودی در دی‌ ماه سال گذشته نیز پس از تجمع معترضان ایرانی در مقابل سفارت این کشور در تهران که منجر به خساراتی به ساختمان سفارت ریاض شد، روابط دیپلماتیک خود را با ایران به‌طور کامل قطع کرد. معترضان در این تجمع به اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان انتقاد داشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.