در مراسم رونمایی از مجموعه کتاب های حقوقی محسن اسماعیلی که با حضور شخصیت هایی همچون آیت الله مصطفی محقق داماد، علی لاریجانی، حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی فرد، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی رحمانی، محمدباقر قالیباف، محمد نهاوندیان، محمد حسن قاضی زاده هاشمی، احمد توکلی، حسینعلی امیری، سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی، صالحی امیری، محمدحسین مقیمی، محمدرضا صادق، حجت الاسلام و المسلمین محمد شریعتی، محسن مهرعلیزاده، مسعود زریبافان و ... بعد از ظهر امروز در کتابخانه ملی برگزار شدT آیت الله محقق داماد، از نمایندگان مجلس درخواست کرد تا با رشادت پشتیبان حقوق ملت ایران باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سید رضا صالحی امیری در مراسم رونمایی از مجموعه کتاب های حقوقی محسن اسماعیلی اکه عصر امروز در کتابخانه ملی برگزار شد، ظهار کرد: این سالن نمایش کوچکی از ملت بزرگ ایران است. چرا که در آن تمامی انسان های فرهیخته دور هم جمع شده اند تا یک بار دیگر به اخلاق، ادب و فرهنگ، سلامی داشته باشند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: کاش می شد چنین همدلی که خواست مقام معظم رهبری هم هست در همه ارکان نظام جاری باشد. انسان هایی که در این جا جمع شده اند نمادی از یک ملت بزرگ هستند که می دانند از آینده چه می خواهند.

وی تصریح کرد: تصور می کنم اخلاق، گم شده جامعه امروز ما است و جمع شدن انسان های با فضیلت در این سالن سلامی به همه فضایل است و همچنین بزرگی هایی که انسان ها می توانند آنها را به دست بیاورند.

صالحی امیری همچنین گفت: اساسا در تحلیل فرهنگ از 4 میوه سخن به میان می آید که انسجام نخستین مورد است. شخصیت سازی، هویت آفرینی و سازگاری 3 میوه دیگر فرهنگ را تشکیل می دهند.

وی افزود: امیدوارم امروز به عنوان یک یادآوری برای من وامثال من باعث شود تا بدانیم باید همواره به دنبال فضیلت و اخلاق باشیم و از بد اخلاقی پرهیز کنیم.

دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: 2 شخصیتی که در حوزه نویسندگی و خطابه در دوران معاصر خیلی اثرگذار بوده اند یکی شهید مطهری و دیگری دکتر شریعتی هستند. امروز در مجلس برای پاسخ به سؤالی منطقه ای احضار شده بودم و در آنجا بیان کردم که شهید مطهری 2 هفته پیش از شهادتشان مورد سؤال قرار گرفتند و به 2 آفت انقلاب اشاره کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: یکی از آفت های مهم انقلاب این است که گاهی صدای افراد فرصت طلب از صدای انقلابیون اصلی بلندتر می شود و آفت دوم فاصله گرفتن از شخصیت های اولیه انقلاب است.

وی همچنین تصریح کرد: محسن اسماعیلی انسان مخلصی بوده که خداوند چنین موقعیتی را به ایشان عطا کرده تا بتواند قلب ها را به دست آورد.

همچنین آیت الله مصطفی محقق داماد نیز در این برنامه گفت : 30 سال پیش محسن اسماعیلی جوان را کشف کردم، از این واژه استفاده می کنم چون واژه ای بهتر از آن ندارم. از آن روز تا به حال بدون استثنا در کنار من کار تحقیق انجام می دهد، تمام منظومه سبزواری را نزد من خوانده و در دوره دانشگاه نیز برای دکترا با من کار کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین افزود: خوشحالم که امروز می بینم این خدمتگذار به دانش کشور با نشاط کامل و علی رغم رنج دوران جنگ دلش برای حقوق ملت ایران می تپد. یکی از خوش سلیقگی های دانشمندان کشور ما نامیدن این رشته به نام حقوق است. این در حالی است که در کنار ما کشورهای عربی دانش پژوه حقوق ندارند.

آیت الله محقق داماد همچنین افزود: حقوق واژه بسیار زیبایی است که با حسن سلیقه انتخاب شده است. چون حق یکی از اسماء الله است و در جامعه ای که دانش حقوق منتشر شود تجلی حق بیشتر می شود.

وی خاطر نشان کرد: ای نمایندگان مجلس! شما را به خدا با رشادت پشتیبان حقوق ملت ایران باشید؛ این انقلاب را خون های شهدا آبیاری کرده و آرزویشان احقاق حقوق ملت ایران است. ملتی که با این عناصر فاصله داشته باشد سعادتمند نمی شود.

محمد نهاوندیان در بخش دیگری از این مراسم با تقدیر از تلاش ها و خدمات محسن اسماعیلی تصریح کرد: محسن اسماعیلی را در فرصتی که برای بحث درباره گفت و گو بین ادیان مهیا شد بیش تر از گذشته شناختم. در آنجا ملاحظه کردم که این شخصیت علی رغم اینکه در موقعیت بسیار مهم و اثرگذاری مانند عضویت در شورای نگهبان حضور دارد، زمانی که بحث علمی مطرح می شود مانند یک دانشجو تشنه شنیدن است و با تولید فکر در خلال آن مشارکت می کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: در درجه دوم در گفتگو با پیروان ادیان دیگر هم این دستور قرآنی که باید اول استماع قول کنیم و بعد اتباع احسن انجام دهیم را رعایت می کند.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه ما از گذشته های دور تا کنون و فردا احتیاج به روح هایی داریم که در عین تقید به روح دینی و استخراج احکام از مبانی وحیانی و فقهی، ذهنشان را نسبت به اتفاقات روز نبندند.

شهردار تهران ضمن تبریک دهه فجر با بیان اینکه در این مجلس سرمایه های اجتماعی مختلفی گرد هم آمده اند گفت: امروز بنا است تا از فجر آفرینانی مانند دکتر اسماعیلی تقدیر شود که این قدر شناسی مربوط به حوزه اساسی و مهمی چون حقوق و زندگی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، محمد باقر قالیباف در مراسم رونمایی از تألیفات دکتر محسن اسماعیلی با تأکید بر اینکه وجه ممیز شهروندی در کشور ما در نقش عقل و دین در زندگی است، گفت: در یک نظام اسلامی آگاهی بخشی به شهروندان و آشنایی مردم به حقوق خودشان یک موضوع مهم و اساسی است و چنانچه مردم بتوانند به حقوق خود آشنا باشند به صورت بهتری می توانند مطالبات خود را طلب کنند و می فهمند که چه وظیفه ای دارند.

شهردار تهران ادامه داد: اگر در جامعه ای آگاهی مردم نسبت به حقوق خود وجود داشته باشد در نتیجه مردم نسبت به وظایف خود و آگاهی توأمان به این دو مورد سبب می شود که اعتماد در جامعه برقرار شود و رابطه بین مسئولین و مردم بهتر از همیشه برقرار گردد و هیچ سرمایه ای برای کشور بهتر از برقراری اعتماد در بین آحاد جامعه نیست.

وی افزود: در صورت به وجود آمدن اعتماد در جامعه این امر باعث پیشرفت وارتقای کیفیت مادی و معنوی زندگی مردم خواهد شد.

قالیباف با بیان اینکه اسماعیلی هم در دوران انقلاب و هم در دوران دفاع مقدس همیشه در میدان جهاد و شهادت سرافراز بیرون آمده، گفت: ایشان همچنین در میدان علم و دانشگاه نیز سرافراز بوده اند و یک حب الهی واقعی محسوب می شوند که به حق فرزند انقلاب و امام و مایه افتخار همه ما هستند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی نیز با اشاره به مسأله رد صلاحیت ها توسط شورای نگهبان گفت: امیدواریم که شورای نگهبان خود بیشتر از بقیه حرمت این شورا را نگه دارد و نیازی نباشد که از آنها بخواهند درمورد مسائل دقت کنند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه بسیاری از ویژگی های فقاهت مربوط به قدرت استنباط است، گفت: در قدرت استنباط داشتن، «جرأت» مسأله مهمی است. رساله ای علمیه قبلی پر از موارد احتیاطی بود که در زمان آیت الله بروجردی این وضع تغییر کرد.

وی تصریح کرد: احتیاط به معنای «نمی دانم» است و بنابراین جرأت داشتن در فقاهت مسأله مهمی است که در وجود آقای محسن اسماعیلی این مهم به صورت چشم گیری وجود دارد.

طباطبائی افزود: آقای اسماعیلی جزو کسانی است که هم جنبه فقاهت هم جنبه آشنایی به حقوق در ایشان وجود دارد و در این مورد ایشان در شورای نگهبان جامعیت و مرجعیت دارد.

طباطبائی همچنین خاطر نشان کرد امیدواریم مردم شرکت جمعی در انتخابات داشته باشند و همگان زمینه ورود به انتخابات را پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی نیز در این مراسم گفت: کسانی که آقای اسماعیلی را می شناسند شهادت می دهند که پیوند میان علم وعمل در حدود ایشان به شکل قابل توجهی وجود و حضور دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوگند به زمان حکایت از نقش محوری زمان در سیر تکاملی عالم ماده دارد گفت: این موضوع تاکیدی بر این است که انسان همیشه در معرض خسران است و باید قدر موهبت زمان را بداند و این محفل که در آن سخنان بزرگان مطرح شد نشان از توجه دکتر اسماعیلی در عمر مبارک خود به مراتب عالی عقلانیت علم و معرفت است.

وی ادامه داد: اگر این آراستگی به علم در وجود ایشان نبود چنین تجلیل و تقدیری صورت نمی گرفت و البته این باید همراه با رفتار و عمل صالح باشد و در این صورت است که در صحنه زندگی انسان می تواند بر مشکلات فائق آید.

نایب رئیس مجلس افزود مرحله نهایی این است که انسان آراسته به علم و عمل بتواند برای رشد عملی و معنوی جامعه تلاش کند که این امر در شخصیت آقای دکتر اسماعیلی و گام های موثری که در این زمینه برداشته اند مشخص است.

وی با بیان اینکه امام فرهنگ زمان شاه را مقلوبه کردند، گفت: تاکید امام این بود که مجلس در رأس امور است و اصل را متن ملت تعیین می کند.

به گزارش خبرنگار جماران، علی لاریجانی با نیز با اشاره به حوادثی که در دهه فجر سال 57 اتفاق افتاد، گفت: یکی از مسائل مهم که پیش از انقلاب زیر پای حکمرانان از بین می رفت عدم توجه به حقوق ملت بود و یکی از مشکلاتی که حکومت شاه داشت این بود که حقوق ملت را رعایت نمی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود اینکه دو مجلس در زمان شاه وجود داشت، نمایندگان آنها کارکردی برای دفاع از حقوق ملت نداشتند و توسط شاه مشخص می شدند.

وی با بیان اینکه فهم مواردی چون حقوق ملت نیاز به کارهایی است که کسانی چون دکتر اسماعیلی انجام داده اند گفت: ایشان در زمینه حقوق رسانه ها نیز در این مجموعه تألیفاتی داشته اند و این مهم است که رسانه ها بتوانند با قدرت لازم کار کنند و آزادی های لازم برای بیان حقایق را داشته باشند؛ که در این تألیفات ایشان به این موارد توجه کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون دکتر اسماعیلی در شورای نگهبان نیز به خوبی عمل می کنند و همکاران ما در کمیسیون های مجلس نیز از اظهارات حقوقی ایشان استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دکتر محسن اسماعیلی در این مراسم با بیان اینکه در این مجلس نمی توانم آنچه در صمیم قلب دارم بیان کنم، گفت: خدایا از تو می خواهم که این تعریف و تمجید باعث غرور و توقف من نشود وآنچه بر زبان بندگان صالح خود جاری کردی راهنمای آینده من باشد. زیرا که من خود بیشتر نسبت به خویش آگاهی دارم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به راهنماهای اساسی خود درمسیر زندگی علمی از جمله آیت الله محقق داماد و آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی گفت: من امیدوارم یک شاگرد مکتب امام خمینی باشم و بتوانم با الگوگیری از فقاهت او به دفاع از حقوق مردم بپرازم.

وی افزود: اکنون نیز می توانیم برای وحدت حول نقطه ای که امام نشان دادند دور یکدیگر جمع شویم و امام همچنان نقطه وحدت ما است و راه امام باید همچنان در صدر کارهای ما بوده و اخلاقی که امام می خواستند حاکم کنند باید راهنمای ما در مسیر اقداماتمان باشد.

اسماعیلی همچنین خاطر نشان کرد: اخلاقی که مورد نظر حضرت امام بود همچنان می تواند برای دنیا و آخرت مردم سبب امید و آبادانی باشد و قانون نیز باید همراه با چنین اخلاقی برای اینکه بتواند امور را به پیش ببرد و گرایش های مختلف را دور یکدیگر جمع کند، همراه باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.