منبع : خبرگزاری مجلس شورای اسلامی«خانه ملت»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: صحبت‌های رئیس جمهوری در آینده رگه‌های خطر را در نظام ایجاد می‌کند.

"علی عباسپورتهرانی‌فرد" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با اظهارت اخیر رییس جمهوری درخصوص جایگاه مجلس اظهار داشت: ولایت مطلقه فقیه در انقلاب و کشورمان و همچنین وجود مجلس مقتدر، مهم‌ترین دستاوردهایی هستند که حضرت امام (ره) در نظام مقدس جمهوری اسلامی به وجود آوردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس، با بیان اینکه دولت در کشور ما قوه مجریه است و ممکن است با توجه به شرایط و امکاناتی که در اختیارشان است به سمت خودکامگی کشانده شوند، افزود: برای جلوگیری از این خودکامگی در همه کشورها مجالس مختلف باعث ایجاد تعادل و برقراری یک نظام مردمی و مهار خودکامگی دولت‌ها می‌شوند.

وی گفت: حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری تاکید به اقتدار مجلس در نظام مقدس جمهوری اسلامی داشتند واین تعبیر امام (ره) که مجلس در راس همه امور است؛ نشان‌دهنده اقتداری است که قوه مقننه دارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان این مطلب که صحبت‌های اخیر رئیس جمهوری بحث جدیدی نیست، گفت: متاسفانه ما در عملکرد دولت شاهد هستیم که همه ارکان قانونی ما که در قانون اساسی معتبر هستند را زیر سئوال می‌برد و عملا مصوبات مجلس را اجرا نمی‌کند و البته با تعبیر برخی اختیارات از قبیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور مجلس دخالت و حتی برخی از مصوبات آن را لغو می‌کند.

عباسپور ادامه داد: رئیس جمهوری حتی مصوبات شورای نگهبان را زیر سئوال می‌برد و مجمع تشخیص مصلحت نظام را که یکی از ارکان غیر قابل انکار در جمهوری اسلامی است؛ را قبول ندارد. عملکرد قوه مقننه نیز بارها مورد هجمه قرار گرفته است.

عباسپور با اشاره وجود مجالس مقتدر در کشورهای پیشرفته اظهار داشت: در تمامی کشورهای پیشرفته این مجالس هستند که برنامه‌ریزی‌های دولت را کنترل و بر عملکرد دولت نظارت می‌کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، مجلس شورای اسلامی را مقتدرترین مجلس دنیا دانست و افزود: طبق قانون اساسی مجلس حق سئوال از رئیس جمهوری و وزرا و حتی استیضاح را دارد، این کمترین قدرتی است که در قانون اساسی نسبت به قوه مقننه دیده شده است.

وی تاکید کرد: اختیارات مهمی به قوه مقننه داده شده است به طوری که در اوایل انقلاب بازنگری قانون اساسی بر عهده مجلس شورای اسلامی گذاشته شد. مجلس ما یک مجلس مقتدری است که بقا و تداوم نظام ما را می‌تواند با شرایطی که در قانون ذکر شده است؛ تثبیت کند.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ شاهد تضعیف مجلس و روحانیت که منجر به ادامه دیکتاتوری در کشورمان شد، بودیم تصریح کرد: متاسفانه در دوران مصدق با وجود خدمتی که در ملی شدن نفت به کشورمان کرد؛ اما 2 اشتباه بزرگ او در تضعیف مجلس و عدم توجه به روحانیت باعث اسارت در دام بیگانگانان و رژیم خودکامه پهلوی شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس، تصریح کرد: در عملکرد دولت نیز رگه‌هایی از این تشابه می‌بینیم که البته شرایط فعلی ما با زمان مصدق تفاوت فاحشی دارد که آن نیز نظام جمهوری اسلامی و اصل رهبری است که ناظر بر عملکرد قوا است؛ اما ما از رئیس جمهوری که با نام اصول‌گرایی و با پایبندی به شعار اصول‌گرایی به قدرت رسیده و رای مردم را اخذ کرده است، انتظار چنین صحبت‌هایی نمی‌رود.

وی گفت: از رئیس جمهوری که در حقیقت با شعار حفاظت از آرمان‌های امام (ره) به قدرت رسید، اما نسبت به مجلس و روحانیت بی توجه شده است؛ انتظار بیش از این می‌رود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه ممکن است این حرف‌ها در کلمات باقی بمانند افزود: این صحبت‌ها می‌تواند روزنه‌های خطرناکی را در نظام ایجاد کند که در آینده ممکن است با استناد به این جملات کشور به سمت خودکامگی دولتی پیش برود و این موضوع زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست. در کشور ما منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب می‌دانیم و به همین دلیل نقطه نظرات امام(ره) و رهبری را در رابطه با اقتدار قوه مقننه و مجلس مقتدر مهم و اساسی تلقی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ما اگر از نقطه نظرات رهبری در مورد تنظیم 3 قوه و از منویات ایشان آگاه شویم؛ بر اساس قانون اساسی این عبارت امام (ره) که مجلس در راس همه امور است را عملا به رئیس جمهوری تفهیم می‌کنیم و به ایشان عملا این مطلب را می‌آموزیم که حرف امام (ره) چه مفهومی دارد. مجلس سخنان رهبری را فصل‌الخطاب می‌داند و در چارچوب قانون اساسی حرکت می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.