اهمیت کتاب بیش از آنکه تنها یک اثر وزین علمی باشد، یک اثر راهبردی است، راهنمایی است از سوی مربی توانمند و راهبر حقیقی که با همین جنود عقل و جهل، جندی از جنس الله را در عصر بلشویک ها راهی مجنون و شلمجه کرد.

سیزدهمین چاپ « شرح حدیث جنود عقل و جهل » از جمله آثار اخلاقی و عرفانی رهبر کبیر انقلاب از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، این کتاب ارزشمند شرح مبسوط ویژگی های سربازان عقل و جهل است که شیخ کلینی از زبان امام صادق در اصول کافی به اختصار روایت کرده است.

امام خمینی فقیه برجسته حوزه قم، صرف از نظر از درجه عالی فقهی، همچون اسلاف خود در حوزه اخلاق عرفان و فلسفه نیز گام بلندی برداشته و دست به تحریر و تالیف آثار ارزشمندی چون شرح "چهل حدیث "وشرح حدیث "جنود عقل و جهل" یا زیدند.

مولف اثر شریف خود را چنین آغاز می کند: "الهی جنود عقل و رحمان را در باطن قلب ما بر جنود جهل و شیطان علبه د و خرگاه معرفت را در بسیط روح ما بپایدار. "

امام خمینی در این اثر تلاش دارد در قالب شرحی بر یکی از معروفترین احادیث عرفانی، مضامین بلند انسان شناختی، عرفان نظری ، فلسفه اسلامی و اخلاق عملی را بازخوانی کند.

اهمیت کتاب بیش از آنکه تنها یک اثر وزین علمی باشد، یک اثر راهبردی است .امام صادق لشکریان عقل و جهل را تا 75 مورد شمرده اند که امام خمینی 25 مورد از آنها را در 31 مرداد 1323 تالیف کرده است. کتاب " شرح حدیث جنود عقل و جهل " نه از متن دست نوشته امام که با تحقیق بر روی تقریرات دو تن از شاگردان ایشان برای اولین بار در سال 1377 ه.ش گردآوری و منتشر شده است.

کتاب "‌شرح حدیث جنود عقل و جهل "‌ از شش "‌ مقاله "‌ کلی تشکیل شده است که درباره "‌ نقل لفظ در حدیث شریف است ،‌تیمنا و تبرکا "‌،‌ "‌ دربیان شمه‌ای از حقیقت عقل و جهل و بیان مراد حدیث شریف "‌ ، "‌ در شمه‌ای از خصائص و صفات این دو حقیقت عقلیه و جهلیه به حساب آن چه در این حدیث شریف به آن اشاره فرموده "‌ ،‌ "‌ در بیان شمه‌ای از حقیت اقبال و ادبار عقل و جهل کلی و جزئی " ،‌ "‌ در شرح اجمالی بعضی از الفاظ و احادیث شریف "‌ و "‌ در بین و شرح جنود عقل و جهل از بعضی وجوه که مقصود از تحریر این رساله است نه از جمیع وجوه "‌ است.

مقاله ششم کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل به جهت اهمیت آن به چند بخش به نام "‌مقصد " تقسیم شده که شامل 25 مقصد است و هر مقصد نیز در خور آن مقصد به چند فصل طبقه بندی شده است که

نگارنده در هر مقصد از کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل ،‌دو مفهوم متضاد را بررسی کرده است ؛‌ به عنوان مثال مقصد هشتم به طمع و یأس ،‌ مقصد نهم به توکل و حرص ،‌ مقصد دوازدهم به علم و جهل ،‌ مقصد سیزدهم به فهم و حمق ،‌ مقصد هجدهم به تواضع و کبر و ... می‌پردازد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.