عضو سابق هیئت امنای حساب ذخیره ارزی اظهار کرد: به طور طبیعی، سرمایه گذاری ها بعد از برداشته شدن احتمالی تحریم ها می توانند با خود موجی از تورم را به وجود بیاورند، اما این مطلب به این معنا نیست که لزوماً این اتفاق بیفتد.

دکتر بهمن آرمان، در مورد آثار اقتصادی ناشی از برداشته شدن احتمالی تحریم ها و رفع انسداد از پول های نفتی کشور به خبرنگار جماران گفت: طبیعی است که در صورت برداشته شدن تحریم ها ممکن است نقدینگی زیادی وارد کشور شود، هر چند در مورد سرنوشت برداشته شدن تحریم ها هنوز اطلاعات مشخصی وجود ندارد، اما به هر حال، آنچه انتظار می رود این است که منابع مالی جدیدی وارد اقتصاد ایران خواهد شد و در نهایت، سرمایه گذاری ها افزایش پیدا می کند. سرمایه گذاری ها به طور طبیعی می توانند با خود موجی از تورم را به وجود بیاورند، اما این مطلب به این معنا نیست که لزوماً این اتفاق بیفتد.

وی افزود: بنده تصور می کنم اگر این موج سرمایه گذاری ها در ایران انجام گیرد؛ بدون شک اثرات مثبت آن بسیار بیشتر از اثرات منفی آن خواهد بود. در علم اقتصاد، برای چنین مواردی راهکارهای خاصی پیش بینی می شود که در نهایت، دولت ایران می تواند از آن راهکارها استفاده کند و اثرات تورمی ناشی از ورود این نقدینگی را کاهش دهد.

این اقتصاددان انتشار اوراق قرضه را یکی از راهکارهای کاهش تورم در صورت افزایش نقدینگی دانست و تصریح کرد: معمولاً در چنین مواقعی دولت ها اقدام به انتشار اوراق قرضه می کنند تا نقدینگی مازاد در اقتصاد را جمع کنند. از آنجایی که ما چنین امکانی نداریم، دولت می تواند با انتشار اوراق مشارکت دست به چنین کاری بزند تا از آثار منفی ناشی از ورود نقدینگی جدید در ساختار اقتصادی کشور کم کند.

آرمان با اشاره به تجربه مشابه ایران در دوره سازندگی خاطرنشان کرد: در دوره سازندگی، سرمایه گذاری های کلانی انجام گرفت و همراه با خود موج تورمی در جامعه ایجادکرد؛ بنابراین، ما با این مسائل آشنا هستیم و تصور می کنم اگر دولت بتواند در حجم گسترده ای اقدام به انتشار اوراق مشارکت کند؛ می تواند از اثرات ناشی از تورم جلوگیری کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.