نشست خبری رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور پیش از ظهر امروز _ سه شنبه 17 شهریور _ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حسام عقبایی در این نشست ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای 17 شهریور، ضمن بیان اینکه 17 شهریور روز بزرگی در تاریخ ایران است، در مورد وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: در 6 ماهی که از سال 94 می گذرد بازار مسکن و حاشیه های آن و مسائلی که با بازار مسکن ارتباط داشت متنوع بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در مورد حجم معاملات انجام شده نیز گفت: در 13 روز اول شهریور ماه امسال تعداد قراردادهای خرید و فروش 6 هزار و 42 و تعداد قراردادهای اجاره نیز 8 هزار و 434 مورد بوده و در مجمموع در 13 روز اول شهریور ماه 14 هزار و 899 قرارداد کل قراردادهایی بوده که اعم از اجاره، خرید و فروش، انتقال سرقفلی، صلح و سایر قراردادها است. در مرداد ماه 94 نیز 14 هزار و 355 قرارداد خرید و فروش و 20 هزار و 595 قرارداد اجاره در شهر تهران داشتیم و کل قراردادها در این مدت 35 هزار و 924 مورد بوده است.

وی ضمن بیان اینکه در مرداد ماه امسال در مقایسه با تیر ماه شاهد رشد معاملات بودیم؛ افزود: آمار خرید و فروش در تیر ماه امسال 12 هزار و 898 قرارداد و تعداد اجاره 19 هزار و 746 قرارداد بوده است. در مجمهوع در شهر تهران ما از ابتدای سال سیر صعودی معاملات خرید و فروش را داشتیم. در تیر ماه کاهشی را داشتیم که به دلیل این است که در ماه مبارک رمضان معمولا ما به دلیل تقارن با این ماه کاهش قراردادها را داریم. آمارها نشان می دهند که 10 روز اول شهریور ماه در تهران قراردادهای خرید و فروش مسکن رشد داشته است، تعداد آنها به 6 هزار و 42 قرارداد رسیده و میزان قراردادهای اجاره نیز 8 هزار و 434 مورد بوده است.

عقبایی در مورد وضعیت تعداد قراردادها در کشور نیز بیان کرد: قراردادهای خرید و فروش ما در 13 روز اول شهریور در کشور 36 هزار و 523 قرارداد و تعداد قراردادهای اجاره 29 هزار و 803 قرارداد اجاره بوده است. این رقم ها برای مرداد ماه 86 هزار و 762 قرارداد خرید و فروش و 71 هزار و 792 قرارداد اجازه و در مجموع 185 هزار و 880 قرارداد در سطح کشور در مرداد ماه امسال داشتیم. در مجموع خیز خروج از رکود با سرعت ملایمی پیش می رود. ما امید داریم که تا پایان سال این خیز به وجود آمده در بازار مسکن به سمت و سویی رود که بازار مسکن از رکود خارج شود.

وی افزود: از آنجایی که چیزی حدود 200 صنعت و 1200 شغل وابسته به صنعت ساختمان هستند، مطمئنا خیز خروج از رکود می تواند یکی از عوامل رونق بازار مسکن و رونق اقتصادی کشور باشد. لغت رونق که به کار می برم به معنای افزایش قیمت در ماه های آینده نیست. وضعیت قیمت با توجه به اینکه در یک ثبات نسبی قیمت به سر می بریم و تورم در کشور نسبت به سال 91 کاهش پیدا کرده لذا سیر افزایشی و یا جهشی در بازار مسکن در 6 ماه دوم پیش بینی نمی کنیم. این امید را به مردم می دهیم که در 6 ماه دوم سال 94 شاهد سونامی قیمت مسکن نخواهند بود.

وی با اشاره به تشکیل کمپین نخریدن خودرو تأکید کرد: در حوزه مسکن ما می توانیم این امیدواری را به مردم بدهیم که اگر امروز خانه خود را بفروشند دغدغه این را نداشته باشند که در ماه های آینده با افزایش قیمتی مواجه شوند که نتوانند عین خانه خودشان را بخرند.

با اشاره به اینکه باتوجه به کاهش نرخ تورم نسبت به سال 91 افزایش جهشی در 6 ماهه دوم سال نخواهیم داشت، گفت: کمپین نخریدن خودرو که این روزها مطرح است نمی‌تواند در بازار مسکن اجرا شود؛ چرا که با قاطعیت می گویم ثباتی که در بازار مسکن ایجاد شده، اگر متقاضیان مسکن بخواهند مسکن خود را بفروشند و بخواهند مسکن دیگری را خریداری کنند، می‌گویم دغدغه این را نداشته باشند که 2 ماه دیگر نتوانند همان واحد مسکونی را خریداری کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌ها به بازار مسکن رشد داشته اما آنقدر نبوده که موج گرانی ایجاد کند، گفت: این ثباتی که در بازار مسکن به وجود آمده کمک می کند که مردم بتوانند با آرامش بیشتری نسبت به انجام معاملات خود اقدام کنند. درمورد بازار اجاره نیز در اوایل تیر ماه شاهد یک موج حباب گونه افزایش اجاره بها در بازار مسکن بودیم. از آنجا که اصلی ترین شاخص تعیین اجاره بها قیمت مسکن است و قیمت مسکن در سال 94 نسبت به سال 93 افزایش پیدا نکرده، ما همان زمان اعلام کردیم که چنین ظرفیتی در بازار کشور برای افزایش اجاره بها در سال 94 وجود ندارد.

وی تأکید کرد: متأسفانه از آنجایی که در کشور مؤلفه‌هایی مثل تورم، سیاست‌های پولی و بانکی و نرخ سود بانکی در تعیین اجاره بها اثر می گذارد، مالکان ارزش ملک خود را با سودی که بانک ها به آنها پرداخت می کنند قیاس می کنند. این مقایسه ها دارای اشکال و ایراد است.

عقبایی با اشاره به اینکه وقتی رشد قیمت مسکن مطرح می شود، انگیزه برای ورود به بازار و ساخت و ساز نیز افزایش پیدا می کند، گفت: در سال های گذشته رشد قیمت مسکن آنقدر بالا بوده است که توقع مالکان و سرمایه‌گذاران را بالا برده است. به طوری که برخی از آنها معتقدند در ساخت و ساز باید 100 درصد سود کنند؛ در حالی که سود منطقی آنها نباید بیشتر از نرخ تورم باشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت مسکن در حال حاضر به قیمت واقعی خود نزدیک شده است، گفت: ظرفیت افزایش قیمت مسکن را نمی بینیم، اما اگر رکود بازار مسکن سهمگین باشد، ورشکستگی ایجاد می کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه عدم بازدهی ساخت و ساز باعث شده برخی از سازندگان انگیزه ای برای ورود پیدا نکنند، گفت: این روزها سازندگان مسکن در تهران بعد از آغاز پرداخت تسهیلات بانکی، انگیزه تولید آپارتمان های کوچک را پیدا کردند، بنابراین امید است سیاست های عملیاتی دولت برای خروج از رکود ارائه شود، چرا که دیگر فرصت فکر کردن نداریم.

وی با اشاره به اینکه دولت باید طرح های مسکن اجتماعی و یا بالا بردن سقف تسهیلات بانکی برای بخش مسکن را اجرا کند، گفت: من موافق افزایش تسهیلات مسکن هستم، درحالی که عده ای اعلام می‌کنند دادن تسهیلات بانکی به مردم موجب گرانی مسکن می شود.

عقبایی اظهار کرد: اقتصاد مسکن دچار یک بیماری سرطانی شده است که چند بیماری توأم و همزمان آن را در بر گرفته است، بنابراین باید چند برنامه همزمان برای این اقتصاد مسکن بیمار ارائه شود تا مشکلات برطرف شود.

وی تأکید کرد: قیمت مسکن اگرچه به قیمت واقعی خود رسیده است، اما باید بگویم که 80 تا 90 درصد قیمت مسکن مربوط به بحث زمین است. سازندگانی که فکر می کنند به مانند گذشته می توانند 100 درصد سود کنند، بدانند که در این بازار باید به همان سود 20 درصدی بسنده کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه در کشور 120 هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب و در نیز تهران 11 هزار و 730 مشاور املاک دارای پروانه کسب داریم، گفت: در سال 92 و 93، در تهران 700 مشاور فاقد پروانه کسب داشتیم که 70 درصد آنها پلمپ شده و 30 درصد مابقی مراحل ساماندهی را طی می کنند.

وی درخصوص بورس مسکن نیز گفت: ما مخالف راه اندازی بورس مسکن هستیم. دلیل این مخالفت این است که مکانیزمی که طراحان این طرح برای اجرای آن در نظر گرفته اند با دلالی و کاری که مشاوران املاک انجام می دهند یکی است و این مکانیزم در چارچوب وظایف بورس نیست. اما اساساً ما با هر طرح و ایده ای که بتواند به اقتصاد و مسکن و به توازن عرضه و تقاضا کمک کند و سوداگری در بازار مسکن را کاهش دهد، موافق هستیم.

عقبایی در پایان ضمن بیان اینکه بورس مسکن هیچ کدام از این موارد را برطرف نخواهد کرد، تأکید کرد: به همین دلیل است که ما در هیچ کجای دنیا بورس مسکن نداریم. البته طراحان این طرح می گویند که می تواند این طرح ابداع ما باشد و از کشور ما شروع شود که در پاسخ به آنها باید بگوییم لازمه اجرای هر طرح ملی پختن آن است و این مکانیزم و ساختار در حال حاضر در کشور ما وجود ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.