نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تشریح روند پذیرش قطعنامه 598 از سوی جمهوری اسلامی ایران،‌ اعلام کرد: امام خمینی(ره) پس از جمع‌بندی اظهارات مسئولان قطعنامه 598 را پذیرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع"اسماعیل کوثری" در گفت‌و‌گو با خبرنگار خانه ملت درباره سالروز پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران در سال ۶۷، گفت: رزمندگان اسلام در عملیات کربلای۵ ضربات بسیار سنگینی به ارتش بعث عراق زدند که نگرانی استکبار جهانی و صدام را در پی داشت، به طوری‌که آنها برای پیش‌گیری از سقوط شهر بصره شروع به رایزنی دیپلماتیک کردند.

نماینده تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی شهر بصره را دومین شهر مهم عراق در زمان جنگ تحمیلی خواند و تصریح کرد: ‌ نیروهای نظامی ایران در آن عملیات منطقه اروندرود را در اختیار گرفتند و در چند کیلومتری شهر بصره مستقر شدند، به همین خاطر بود که صدام اعلام کرد خواسته‌های تهران را در غالب یک قطعنامه می‌پذیرد.

این فرمانده جنگ دوران دفاع مقدس افزود: اسفندماه ۶۵ یا اوایل سال ۶۶ بود که رایزنی برای تنظیم بندهای قطعنامه آغاز شد و تقریباً یک سال و نیم طول کشید تا متن آن با لحاظ دیدگاه‌ها و خواسته‌های جمهوری اسلامی نهایی شد و مورد پذیرش امام خمینی (ره) قرار گرفت.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: طی این مدت ارتش صدام با چراغ سبز کاخ سفید برای اعمال فشار به ایران، اقدام به جنگ شهری و بمباران مناطق مسکونی کرد و حتی آمریکا ناوهای نظامی خود را به خلیج فارس آورد و غیر مستقیم وارد جنگ شد.

وی با یاد آوری انهدام هواپیمای ایرباس ایران در خلیج فارس از سوی ناو جنگی وینسنس آمریکا و شهادت ۲۹۰ مسافر آن، ادامه داد: مسئولان وقتی سخت شدن شرایط را دیدند از فرماندهان جنگ بویژه فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواستار ارائه فهرست امکانات، تجهیزات و نیروهای لازم جهت به پایان رساندن جنگ شدند.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی یادآور شد: فرمانده وقت سپاه فهرست نیازهای خود را به آقای هاشمی (فرمانده جنگ) داد و ایشان نیز از وزیر ارشاد وقت و مسئول تبلیغات ستاد جنگ خواست تا نیروهای لازم را به جبهه‌ها اعزام کند، اما جواب شنید که مردم دیگر خسته شدند و به جبهه نمی‌روند.

وی افزود: هاشمی همچنین از نخست وزیر وقت خواست تا اعتبار لازم برای تهیه امکانات و تجهیزات جنگ را فراهم کند، اما وی جواب داد که حتی تامین یک دلار نیز مقدور نیست.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار کرد: جمع بندی اظهارات مسئولان نظام به اطلاع امام خمینی (ره) رسید و ایشان براین اساس قطعنامه را پذیرفتند.

وی اضافه کرد: بعداز پذیرش قطعنامه از سوی جمهوری اسلامی، صدام به تحریک استکبار، انگلیس و عربستان به خاک ایران حمله کرد و حتی فرا‌تر از روز‌های نخست جنگ تحمیلی پیش رفت به طوری که سرپل ذهاب و گیلان غرب را گرفت.

این نماینده مجلس هشتم تاکید کرد: ائمه جمعه سراسر کشور در آن مقطع از مردم خواستار حضور در جبهه‌ها شدند و نیروهای مردم به شکل وسیعی به این دعوت پاسخ گفتند و ضربه‌ای سهمگین، تاریخی و فراموش نشدنی به ارتش عراق و منافقین وارد شد.

وی با بیان اینکه در عملیات مرصاد مکر دشمنان به خودشان برگشت، ادامه داد: در این عملیات ۴۰ درصد نیروهای منافقین کشته و تعدادی اسیر و زخمی نیز شدند.

کوثری درباره اخذ غرامت جنگی از عراق نیز گفت: نخست نیروهای نظامی آمریکا از منطقه بیرون بروند، بعد ایران مطالبه اخذ غرامت از عراق را از سر می‌گیرد.

27 تیرماه سال 67 سالروز پذیرش قطعنامه 598 از سوی جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.