پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

منشور برادری،کاملترین ایده برای وحدت و تفاهم ملی (9)

محمد سلامتی: تضاد در داخل، بالندگی نظام را کاهش می دهد

نقطه قوت امام این بود که دیدگاههای مختلف موجود در جامعه را به رسمیت می شناخت و حتی می گفت کسی که به جمهوری اسلامی اعتقاد دارد حتی اگر ما را قبول ندارد ، مورد قبول است.بنابراین از این لحاظ با سعه صدر برخورد می کردند و برای همه دیدگاه های احترام قایل بودند.

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در سالروز صدور پیام روشنگرانه حضرت امام خمینی(س)مشهور به "منشور برادری "،به بازخوانی تاریخی و ضرورت بهره گیری از آن در شرایط امروز جامعه در گفت وگو با شخصیت های سیاسی ، مذهبی ، دانشگاهی و حوزوی و فعالان عرصه سیاست پرداخته است تا گامی به سوی "وحدت ملی "بردارد. محمد سلامتی دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی معتقد است: هنر انقلابی گری در این است که موضع افراد معتقد تقویت شود و به گونه ای جذب شوند که در آن موضع بمانند و اگر بدبینی به اشخاص و احزاب و دولتها وجود داشته باشد این شک و بدبینی توسعه می یابد و باعث می شود که زمینه های اختلاف نظر و غضب نهادینه شود و این مساله مخالف وحدت است.
دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در بازخوانی تاریخی منشور برادری حضرت امام خمینی(س)عنوان کرد:منشور برادری در آبان ماه 1367منتشر شد ،آن زمان کشور در شرایط جنگ بود و در واقع قطعنامه 598 تایید و به تصویب رسیده بود و جنگ تقریبا تمام شده بود و شرایط بعد از جنگ در حال حاکم شدن در کشور بود. شرایط بعد از جنگ اقتضائات خاص خود را داشت به این معنی که باید تمام توان و قدرت خود را در سازندگی متمرکز می کردیم و از ظرفیت های مختلف در این مسیر استفاده می شد و این در حالی بود که علیرغم شرایطی که باید همه نیروها و ظرفیت ها در جهت سازندگی قرار می گرفت، عده ای در برابر دولت کارشکنی می کردند.
وی ادامه داد: در آن سالها دولت مهندس موسوی در کشور حاکم بود در این بین اشخاصی بودند که سیاست های ایشان را نمی پسندیدند و لذا با آن سیاست ها مخالفت می کردند و به تعبیری چوب لای چرخ دولت می گذاشتند.
وی با بیان اینکه قطعا برای اینکه جامعه ای بتواند کار خود را خوب پیش ببرد باید قوانین و مقرراتی را تصویب و آنها را اجرایی کند، عنوان کرد:این در حالیست که تعداد قابل ملاحظه ای از قوانین مهم کشور به دلیل همان کارشکنی ها به تصویب نرسیده بود چرا که عده ای با محتوا و روح این قوانین مخالف بودند و در نتیجه قوانینی که مناسبات و روابط اجتماعی را تنظیم می کرد به تصویب نرسیدند.
وی با بیان اینکه در آن زمان شاهد بودیم که حضرت امام خمینی (س)از لحاظ دیدگاهی، فکری و اجرایی، از دولت مهندس موسوی حمایت جدی می کردند، گفت:در عین حال امام با اینکه دیدگاههای دولت را می پسندید ولی دیدگاههای طرف مقابل دولت را هم به رسمیت می شناخت، لذا این شرایط باعث بروز تناقضاتی شده بود که برای برخی چون آقای محمدعلی انصاری قابل تامل بود چرا که این سوال مطرح می شد که چگونه امام با وجود تاکیدشان برای تصویب قوانین، از نظرات کسانی که با این قوانین مخالفند استقبال می کند و آنها را به رسمیت می شناسند.
وی در معرفی شاخصه های جریان های سیاسی موجود در جامعه، اظهار کرد:در ابتدای پیروزی انقلاب با دو دسته طیف روبرو بودیم عده ای که طرفدار دیدگاه امام و انقلاب بودند و عده ای که لیبرال محسوب می شدند و به مرور تحت تاثیر شرایط اجتماع انقلابی و شور و هیجان مردم و نخبگان ، کنار زده شده اند. پس از حذف این گروهها، به تدریج از دورن نیروهای انقلابی دو دیدگاه قدرتمند در جامعه شکل گرفت که به نام جریان راست و چپ مشهور شدند و هر کدام نظرات خاصی درباره قوانین و مسایل مملکتی داشتند.
سلامتی خاطرنشان کرد:به عنوان مثال درباره قانون کار که قانون مادر است، جناح راست دیدگاههای خاص خود را داشت و معتقد بود که قانون کار در نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس احکام اولیه تنظیم شود و احکام اولیه شرع هم اقتضا می کند که توافق بین کارگر و کارفرما حجت باشد و لذا نباید محدودیتی در این باره وجود داشته باشد.اما جناح چپ معتقد بود که این قانون باید به گونه ای باشد که شرایط کارگر را از گذشته بهتر کند و نشان دهد که این نظام نسبت به محرومین عنایت دارد ولی جناح راست عنوان می کرد که احکام خداوند مشخص است و ولایت فقیه باید ناظر بر اجرای احکام الله باشد و مجلس نمی تواند قوانینی را تصویب کند و حتی جلوی تصویب قوانین را در مجلس می گرفتند .
وی افزود:این اختلافات موجب شد که قانونی که باید در سال 59 تصویب می شد در سال 69 آنهم از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد.
دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در ادامه با بیان اینکه مساله و نکته اساسی به رسمیت شناخته شدن هر دو جریان از سوی امام است، اظهار کرد: این در حالی بود که برخی از دیدگاه های جناح راست کاملا با دیدگاه امام در تضاد بود و به عنوان مثال جناح راست حتی زیر بار فتوا ها و نظرات امام درباره قانون کار هم نرفت.
وی با اشاره به اختلافات دو جریان پیرامون انتخابات، عنوان کرد:یک طرف بر این باور بود که باید به آنچه می گویند، عمل شود و در نتیجه سعی می کرد دیدگاه خود را اعمال کند، اما امام جلوی آنها را گرفت و تلاش آنها برای اعمال نظر در مجلس دوم و سوم، به نتیجه ای نرسید.
سلامتی با بیان اینکه مجموعه این اختلافات سبب شد تا یکسری از روحانیون نتوانند این دیدگاهها را در مجمع روحانیت مبارز تحمل کنند و تصمیم به انشعاب بگیرند، گفت:البته جامعه روحانیت بعد از این انشعاب هم یکدستی کامل خود را حفظ نکرد.

امام به تلاقی افکار و نظرات باور داشتند
دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان اینکه اهمیت کار امام این بود که دیدگاهای کاملا مغایر با دیدگاه خود را مثبت تلقی می کردند، اظهار کرد:حضرت امام وجود این دیدگاهها را برای رشد و ترقی جامعه ضروری می دانست و این دقیقا همان تدبیری است که پیامبر (ص)نیز داشتند و عنوان می کردند که اختلاف امتی رحمت است و اگر اختلافی نباشد و حالت یکدستی به جامعه تحمیل شود، آن جامعه قابل دوام نیست.
سلامتی درباره اصول مشترکی که امام از آن ها در این منشور نام می برد، عنوان کرد:اصول مشترکی که امام در منشور برادری بر آن تاکید کرده اسلام، قرآن و انقلاب است و به گفته امام چون هر دو جریان به این اصول معتقدند، باید به رسمیت شمرده شوند .امام برای همه طرز فکرها، احترام قایل بود و حتی درباره کمونیست ها هم عنوان می کردند که آنها هم اگر برانداز نباشند می توانند حرف های خود را بزنند.
وی افزود:امام در این منشور می گویند که این دو جریان هر دو به اسلام و انقلاب و قرآن اعتقاد دارند و معارض نیستند و نمی خواهند که انقلاب از دست برود و در واقع امام به تلاقی افکار و نظرات باور داشتند و به همین خاطر بود که امام آنها را علیرغم داشتن دیدگاههای افراطی، تخطئه نمی کردند و آنها را به رسمیت می شناختند.
سلامتی با اشاره به ضرورت تحقق دموکراسی و ایفای نقش مردم و احزاب و نخبگان در اندیشه امام عنوان کرد:نقطه قوت امام این بود که دیدگاههای مختلف موجود در جامعه را به رسمیت می شناخت و حتی می گفت کسی که به جمهوری اسلامی اعتقاد دارد حتی اگر ما را قبول ندارد ، مورد قبول است.بنابراین از این لحاظ با سعه صدر برخورد می کردند و برای همه دیدگاه های احترام قایل بودند.
وی افزود:نخبگان کسانی هستند که سخنگوی قشرهای مختلف جامعه محسوب می شوند، برخی از آنها سخنگوی نهادهای کارآمدی هستند و لذا باید به رسمیت شناخته شوند.
سلامتی با اشاره به جمله ای از این منشور مبنی بر باز بودن باب اجتهاد در حکومت اسلامی ، عنوان کرد:اجتهاد باید بتواند به راحتی اختلافات و نظرات مختلف را مورد کنکاش قرار دهد و در واقع باب اجتهاد در همه زمینه ها باز شود و برای همین است که امام تاکید می کنند که در نظام اسلامی باب اجتهاد باید باز باشد.طبیعت انقلاب هم اقتضا می کند که نظرات مختلف بتوانند با هم برخورد کنند. همیشه شاهد بوده و هستیم که بسیاری از نظرات فقها بعد از کنکاش ها و بررسی‌ها، تغییر کرده است. و حتی در مورد ن راست های سابق هم دیدیم که اکنون جور دیگری به مسائل نگاه می کنند و گویا امام هم این را می دانست که این ها به مرور ذهنشان تقویت و نظراتشان تعدیل می شود.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس نگاه امام آزادی بیان و قلم و مطبوعات و احزاب باید به رسمیت شناخته شود، گفت:آزادی بیان و قلم و مطبوعات و احزاب و گروهها باید بر اساس قانون اساسی باشد. امام هم در این زمینه بسیار باز عمل می کرد و با گروهها و اشخاصی که علیه مسائل مختلف نظر می دادند با سعه صدر رفتار می کرد و حتی درباره فقهایی که خودش منصوب کرده بود نیز به همین گونه رفتار می کرد.
سلامتی ادامه داد:به یاد دارم در سال 67 ، امام پس از تصویب قانون بودجه، بنابه مصالحی برای تخصیص بودجه به برخی نهادها دستوراتی داده بودند، در این زمان تعدادی از نمایندگان در نامه ای به امام نوشتند که شما با دادن این دستورات، مجلس را تضعیف می کنید که امام هم جواب دادند بله حرف شما درست است و من دیگر در این موارد دخالت نمی کنم و شما هم به هرچه قانون می گوید عمل کنید، تا الان هم به دلیل شرایط جنگ و انقلاب دخالت می کردم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه امام به آزادی افراد بسیار توجه داشت، گفت: امام در آستانه انقلاب در دی ماه 57 در مصاحبه با تلویزیون آلمان گفته بودند که اسلام یک دین دموکراسی به معنای واقعی است و رژیمی که ما می خواهیم تصویب کنیم رژیمی است که آزادی ها را به رسمیت می شناسد.
وی افزود:اینکه امام به جمهوریت اعتقادی نداشته است از سوی تندروها و انحصار طلبهای افراطی مطرح می شود و این در حالی است که امام میزان را رای مردم می دانست و اجازه نمی داد روحانیون در کار انتخابات دخالت کنند تا خودشان فقط محور شوند و در این باره می گفتند ، زمانی گفته می شد روحانیون نباید در کار سیاسی دخالت کنند و حالا می خواهید بگویید که مکلاها دخالت نکنند که این بدتر از آن است.
دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت وحدت در جامعه، گفت:وحدت در یک جامعه به این معنی است که مردم و نخبگان مسائل فرعی را تحت شعاع مسائل اصلی قرار دهند و بر این اساس مشترکات اصلی را محور قرار دهند و اختلافات جزیی را تحت شعاع آن قرار دهند و این یعنی تحقق کثرت در عین وحدت.
سلامتی ادامه داد:اگر به اسلام معتقدیم باید این دیدگاهها را هم به رسمیت بشناسیم.اگر به اسلام و قران و انقلاب معتقدیم باید تفاوتهای دیدگاهی و برداشت های مختلف را تحت شعاع آن بدانیم و و حدت را محور قرار دهیم و بر وحدت بر اساس اصول تاکید کنیم.
وی درباره اینکه موضوع وحدت در حال حاضر چیست، خاطرنشان کرد:موضوع وحدت، همان چیزهایی است که امام گفته اند، امام می گوید اسلام، قران و انقلاب .الان هرد و جریان به این سه اصل معتقدند، بنایراین هر دو این ها باید بر وحدت نیز تاکید داشته باشند .
سلامتی عنوان کرد:حال ممکن است از انقلاب تعابیر مختلفی صورت گیرد و لی باید توجه شود که انقلاب، در قانون اساسی انعکاس یافته است و وقتی گروههای مختلف از اعتقاد به قانون اساسی و قرآن سخن می گویند، یعنی به اصل انقلاب توجه دارند.
وی با بیان اینکه مساله وحدت یک امر عملی و الزامی است، اظهار کرد:همانطور که می دانیم وحدت در داخل در در روابط خارج از کشور نیز موثر است و تفرقه در داخل باعث سو استفاده دشمن می شود.
وی تاکید کرد:ما به مرجعی برای تشخیص اینکه چه کسی به اصول پایبند است نیاز نداریم و در واقع وقتی که یک تشکیلات سیاسی عنوان می کند که به این اصول پایبند است ، باید به رسمیت شناخته شود و به او به عنوان یک پایه وحدت در جامعه بها داده شود.
سلامتی تصریح کرد:کسانی که از دیگران ایراد می گیرند و به آنها تهمت می زنند ، در کار خودشان عیبی وجود دارد و الا از لحاظ قانونی هیچ کس حق ندارد بگوید این ها مخالفند و وقتی یک شخصیت سیاسی می گوید که من به این اصول باور دارم، حرف او ملاک است و باید رکن و حدت محسوب شود.

هنر انقلابی گری در این است که موضع افراد معتقد تقویت شود
وی افزود:هنر انقلابی گری در این است که موضع افراد معتقد تقویت شود و به گونه ای جذب شوند که در آن موضع بمانند و اگر بدبینی به اشخاص و احزاب و دولتها وجود داشته باشد این شک و بدبینی توسعه می یابد و باعث می شود که زمینه های اختلاف نظر و غضب نهادینه شود و این مساله مخالف وحدت است.
سلامتی با اشاره به کسانی که در مخالفت با وحدت موضع می گیرند، گفت:کسانی که در مخالفت با وحدت سخن می گویند چند گروهند، یک گروه صادق اند ولی درک درستی از مسائل مملکتی، اجتماعی، سیاسی و ضرورتهای اجتماعی و سیاسی ندارند و در واقع صادق،اما نا آگاهند و بدون اینکه بتوانند درک درستی از شرایط و دیدگاههای امام داشته باشند، موضع ضد وحدت را در پیش می گیرند.
وی با بیان اینکه گروه دیگری هم هستند که منافع مادی و قدرتی دارند و لذا وحدت را نمی پذیرنرند چرا که نان شان در این است که قدرت را در دست داشته باشند، ادامه داد:این ها منافع خاصی دارند و اگر وحدت ایجاد شود و همه گروهها بخواهند در چارچوب قانون با هم رقابت سیاسی داشته باشند،منافع آنها به خطر می افتد و به خاطر منافعی که دارند، ‌مخالف وحدت اند. این ها به گروههای مختلف مارک و برچسب می زنند و غیر از خود را به نامسلمانی و انقلابی نبودن متهم می کنند و به راحتی به کسانی که خیلی بیشتر از آنها سابقه خط امامی بودن دارند برچسب ضد خط امامی بودن می زنند .
دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد:گروه سومی که با وحدت مخالفند به نظر مشکوکند چرا که همه قدرتها و کشورها همیشه بر وحدت تاکید دارند و سعی می کنند خیلی چیزها را زیر سبیلی رد کنند و وحدت را به هر شکلی که هست عملی کنند و حتی از برخی مواضع خود به خاطر وحدت کوتاه می آیند، بنابراین وحدت در هر جامعه ای امری ضروری است .
به گفته وی، وقتی دیدگاههای مختلف در جامعه مطرح است بحث وحدت مطرح می شود و وقتی همه مثل هم باشند که دیگر وحدت مطرح نمی شود.
سلامتی راه رسیدن به وفاق در مسایل مختلف همانند ارائه تعریفی از منافع ملی را محور قرار دادن قانون بیان کرد و گفت:قانون باید محور اصلی حاکم در یک جامعه باشد و بر اساس آن است که می توان مفاهمه کردقانون اساسی ضامن منافع ملی ماست ،‌ قانون اساسی بر اساس منافع ملی، اصول مختلفی را مطرح و به رسمیت شناخته است. حضور احزاب و آزادی بیان بر اساس همین منافع ملی تعریف شده است و در واقع قانون اساسی اصل مهمی در این مفاهمه است لذا همه احزاب و گروهها باید قواعد رقابت های سیاسی را رعایت کنند و انتخابات هم در یک فضای آرامش و اطمینان بخش برگزار شود .
وی با بیان اینکه لازمه رقابتهای سالم سیاسی و بر اساس قواعد مشخص این است که قانون آن طور که روح آن اقتضا می کند به صورتی بی طرفانه اجرا شود، عنوان کرد:برای مفاهمه در جهت منافع ملی باید به مردم اعتماد داشت و مردم را به رسمیت شناخت و معتقد بود که مردم حق دارند د ر سرنوشت خود مشارکت کنند و خود را تافته جدا بافته ندانیم.
سلامتی با بیان اینکه اعتماد به مردم و رای آنها از الزامات مفاهمه است، گفت:از کنار این مهم است که منافع ملی حفظ می شود.منافع ملی در سطح بین الملل اقتضا می کند که از حقوق خودمان به خوبی دفاع کنیم و بتوانیم منافع اقتصادی مان را کسب و مصالح سیاسی مان را در نظر بگیریم که این مهم مستلزم آن است که نمایندگان ملت از موضع قدرت و محکم برخورد کنند که در صورتی این مهم محقق می شود که آنها نمایندگان واقعی مردم باشند..
وی افزود:منافع ملی یک رشته به هم متصلی است که همه چیز به آن وابسته است و در واقع منافع ملی اقتضا می کند که انتخابات خوب برگزار شود و همه با هم روی اصول متمرکز شویم و با وحدت از نظرات هم دفاع کنیم و نظر اکثریت را بپذیریم .
وی با بیان اینکه تضاد در داخل، بالندگی نظام را کاهش می دهد، گفت:منظور یک عده از وحدت این است که همه باید حرف آنها را گوش دهند و ادعاها و مطالبات خود را کنار بگذارند، ولی وحدت بدین معنی است که اگر تخلفی رخ داد طرفین از یکسری مطالبات خود کوتاه بیایند تا به همدلی برسند.
سلامتی با بیان اینکه وحدتی که امام و قانون اساسی به آن قائل است این است که همه کارها در چارچوب قانون اساسی باشد، گفت: بر این اساس همه کارها باید قانونمند باشد و از قانون سو استفاده نشود و همه و قواعد بازی را رعایت و آزادی ها را به رسمیت بشناسند و در کنار آن درباره از اصول کلی یعنی قران و اسلام و انقلاب بایستیم تا هم بتوانیم با قدرتهای جهانی مقابله کنیم و هم در داخل مشکلات را حل کنیم .
دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در خاتمه گفت:قانون اساسی ما هم ممکن است مانند هر قانون دیگری اشکالاتی داشته باشد و لی تا زمانی که هست باید اجرا شود در حال حاضر خیلی از ظرفیت های قانون هنوز عملی نشده و‌برخی به صراحت بر خلاف حضور احزاب و آزادی ها حرف می زنند که این خلاف قانون اساسی است و به اعتقاد من اگر همه ظرفیتهای قانون اساسی عملی شود نیازی به اصلاح آن نخواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.