طراحی ماهواره دفع زباله فضایی توسط نوجوان اردنی

دختر 15 ساله اردنی ماهواره ای اختراع کرد که قادر است زباله های فضایی مدار زمین را جمع آوری کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در ماه مه سال جاری میلادی نمایشگاه بین المللی علوم و مهندسی اینتل (Intel) به دانشجویان سرتاسر جهان این فرصت را داد تا نوآوری ها و تحقیقات علمی خود را به اشتراک گذاشتند.کند. این رقابت توسط شرکت اینتل حمایت مالی شده و انجمن علوم و عموم آن را به اجرا در آورد. ۱۷۰۲ نوجوان از ۷۰ کشور به پیتزبرگ آمدند و به مدت یک هفته در یک جشنواره علمی شرکت داشتند. اخبار علمی دانشجویان نگاه دقیق تری به فینالیست های امسال و پروژه های آنها داشت.

ماهواره ها نقش بزرگی را در زندگی مدرن امروزی ایفا می کنند. اما این شگفتی های فناوری می توانند با زباله های فضایی مثل باقی مانده های ماهواره های دیگر و یا دیگر فناوری های زمینی که در حال گردش به دور زمین هستند، برخورد کنند. اکنون، یک دانشجوی اردنی ماهواره ای طراحی کرده است که می تواند زباله های فضایی را دنبال کرده، جمع آوری کند و سپس آنها را دور بریزد.

«دانا عربیات» ۱۵ ساله، که در مدرسه «الریدوان» در امان، پایتخت اردن در حال تحصیل است، می گوید هم اکنون حدود ۱۰۰ میلیون زباله فضایی در حال گردش در مدار زمین است. این زباله ها که باقی مانده های ماهواره های فرستاده شده از زمین هستند، با سرعت بیش از ۲۸٫۲۰۰ کیلومتر در ساعت در حال چرخش به دور زمین هستند.

اما ماهواره «دانا عربیات» چگونه عمل خواهد کرد؟

«عربیات» می گوید، یک سیستم رادار که بر روی ماهواره سوار شده است، زباله ای را جست و جو و کشف خواهد کرد. سپس، پیش رانه ها جهت چرخش ماهواره را تغییر داده و بدین شکل قادر خواهد بود شی سیّار را تعقیب کند. زمانی که ماهواره به اندازه کافی به طعمه خود نزدیک شود، دوربین ها به دنبال کردن هدف ادامه می دهند. در این لحظه، دری که به یک محفظه ضد گلوله منتهی می شود باز خواهد شد. این محفظه باید به قدری مستحکم باشد تا زمانی که ماهواره زباله فضایی را می بلعد، در هم شکسته نشود.

هنگامی که زباله دان ماهواره پر می شود، به وسیله یک کابل چندین کیلومتری آن را به سمت زمین هدایت کرده و محتوای آن را در جو بالایی زمین آزاد می کند. در آنجا، زباله های فضایی بدون هیچ ضرری همان یک شهاب سنگ خواهند سوخت. در ضمن ماهواره می تواند برای جمع آوری زباله های بیشتر، زباله دان خود را با حالت قرقره ای به درون خود بازگرداند و به فضا برگردد.

بر گرفته از sciencenews

دیدگاه تان را بنویسید