ساخت محکمترین تار عنکبوت مصنوعی جهان از باکتری روده انسان

محققان در اروپا موفق به ساخت تار عنکبوت مصنوعی شده اند که از حیث استحکام دسته کمی از نمونه واقعی ندارد.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، تار عنکبوت یکی از مستحکمترین مواد شناخته شده در جهان به شمار می آید. محاسبات دانشمندان نشان می دهد لایه ای از تار عنکبوت به ضخامت سه سانتیمتر توانایی توقف قطار در حال حرکت را دارد.

اما به رغم تلاشهای زیادی که برای بازتولید این ماده صورت گرفته، اما هنوز توفیق چندانی در این زمینه حاصل نشده است. با این حال خبر خوشحال کننده این است که در آلمان محققان توانسته اند نسخه مصنوعی تار عنکبوت را دقیقا مشابه با نمونه واقعی آن تولید کنند.

این تار جدید از حیث دوام و پایداری با نسخه طبیعی رقابت می کند و جالب اینکه در تولید آن از باکتری موجود در روده های انسان و سایر حیوانات استفاده شده است.

توماس شیبل که هدایت محققان را در این پروژه برعهده داشته، می گوید: ویژگیهای خاص تار عنکبوت به استحکام خیره کننده آن مربوط می شود. بنابراین می توان این ماده طبیعی را تلفیقی از قدرت و انعطاف به شمار آورد. بر اساس این ویژگی است که تار عنکبوت تا پیش از پاره شدن می تواند انرژی قابل توجهی را تحمل کند.

درحالی که تار عنکبوت مصنوعی تولید شده، اندکی از نمونه واقعی خود ضعیف تر است؛ اما از حیث انعطاف پذیری حتی از نسخه اصلی و طبیعی قابل توجه تر است.

به عقیده دانشمندان، استحکام این تار عنکبوت که تلفیقی از قدرت و انعطاف پذیری آن محسوب می شود، همان چیزی است که از ابتدا به دنبال آن بوده اند.

این فناوری نوین به گونه ای ابداع شده که به راحتی با استفاده از تکنیک های فعلی صنعت نساجی قابلیت رنگ آمیزی را دارد.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید