احمد مسعود رهبر جبهه ملی افغانستان بیانیه جدیدی صادر کرد.

به گزارش جماران، احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در آخرین بیانیه خود گفته است که فرار اشرف غنی با پول‌های مردم و تسلیم حکومت به طالبان مصداق خیانت ملی است که باعث فروپاشی نظام و سقوط کشور به دامن افراط‌گرایی شد.

وی در بیانیه‌ای که امروز سه‌شنبه ۱۲ اکتبر منتشر شد غیر از این مورد به «توافق‌های پنهانی در جریان مذاکرات با طالبان و زیر چتر مصالحه ملی» نیز اشاره کرد که از نظر وی این نیز باعث «از بین رفتن دست‌آوردهای مردم و سقوط کشور به دامن افراط گرایی و تروریسم» شد.

احمد مسعود در عین حال از موضع‌گیری‌های «منطقی و مناسب کشورهای جهان در به رسمیت نشناختن طالبان و تاکید روی تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان» استقبال کرد و گفت: «انتظار می‌رود که این سیاست با قاطعیت همچنان ادامه یابد.»

وی افزود: «بدون شک افغانستان نیازمند تشکیل یک دولت واقعی فراگیر، برخاسته از اراده ملت و متشکل از اقوام متنوع است تا حقوق اساسی و مطالبات واقعی مردم را نمایندگی کند.»

وی تاکید کرد که جبهه مقاومت ملی نیز خواستار تشکیل دولت فراگیر و قانونی است که طبق اراده و خواست و حقوق مردم تشکیل شده و از راه مشروع روی کار آمده باشد.

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان همچنین از نهادها و موسسات و سازمان‌های بین‌المللی خواسته است تا اقدام لازم و فوری را برای رسیدگی به وضعیت مردم افغانستان انجام دهند.

مسعود در این بیانیه تاکید کرده است که تا زمان رسیدن به اهداف مشروع و برحق مردم دست از مبارزه بر نخواهند داشت.

یک ماه پیش نیروهای طالبان به ولایت پنجشیر حمله کردند و بخش‌های از آن‌ را به تصرف خود درآوردند اما نیروهای مقاومت می‌گویند که نبرد در بخش‌هایی از پنجشیر همچنان ادامه دارد.

 

دیدار مسئولان طالبان با مسئولان آمریکایی و اروپایی در دوحه

نمایندگان اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه ۱۲ اکتبر با هیات طالبان در دوحه قطر دیدار کردند. این نخستین ملاقات سه‌ جانبه قدرت‌های غربی با طالبان از زمان به قدرت بازگشتن این گروه در اوت ۲۰۲۱ است.

رهبران طالبان در دو ماه و نیم گذشته تلاش کرده‌اند تا روابط افغانستان با جامعه جهانی را پس از سقوط حکومت مورد حمایت غرب اشرف غنی، بازسازی کنند.

یکی از عکاسان خبرگزاری فرانسه خبر این دیدار را منتشر کرده است. هنوز خبری از جزئیات این مذاکرات منتشر نشده و معلوم نیست گفت‌وگوهای سه‌جانبه امروز عصر یا فردا هم ادامه خواهد یافت یا نه؟

امیرخان متقی، سرپرست وازرت امور خارجه طالبان که در دوحه به سر می‌برد، دیروز در جریان یک سخنرانی از جامعه جهانی خواسته بود به‌جای اعمال فشار بر طالبان، با این گروه همکاری کند. این مقام امارت اسلامی پیش‌تر گفته بود که طالبان قرار است امروز با نمایندگان اتحادیه اروپا گفت‌وگو کند.

دیدار طالبان با نمایندگان اتحادیه اروپا و آمریکا در حالی برگزار می‌شود که اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا همزمان با برگزاری نشست گروه ۲۰ در رم، از اهدای کمک یک میلیارد یورویی این نها به مردم افغانستان و کشورهای همسایه خبر داد.

کمیسیون اروپا می‌گوید مردم افغانستان نباید قربانی رفتار و عملکرد طالبان باشند. رویکرد طالبان در تشکیل دولت بدون زنان و نمایندگان گروه‌‌های قومی و ملی از یک سو و ممانعت امارت اسلامی از تحصیل دختران از سوی دیگر، ازجمله چالش‌های میان حاکمان جدید کابل و جامعه جهانی است. هنوز هیچ کشور رسما طالبان را به رسمیت نشناخته است.

به گزارش یورونیوز، نبیلا مسرالی، سخنگوی اتحادیه اروپا با تائید خبر برگزاری نشست سه‌جانبه دوحه گفت: «هدف مذاکرات، طرح چالش‌هایی نظیر آزادی رفت‌وآمد برای کسانی که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و حقوق زنان است.» خانم مسرالی تاکید کرد که گفت‌وگو‌ها در سطح فنی و غیر رسمی بوده و به‌هیچ وجه به معنای شناسایی طالبان از سوی اتحادیه اروپا نیست.

مسعود در پایان بیانیه خود از مردم خواست اتحاد و همبستگی خود را حفظ کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.