گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روایت افغانستان/۴

احمدشاه عرفانیار، خبرنگار افغانستانی در گفت‌و‌گو با جماران: تمامی زنان هنرمند عرصه بازیگری و موسیقی به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند‌/ طالبان می گوید طبق قرآن و شریعت زنان نمی‌توانند وزیر شوند/ فساد گسترده در نظام قبلی باعث شد نظام از هم بپاشد

احمدشاه عرفانیار خبرنگار افغانستانی در گفت و گو با خبرنگار جماران، روایت خود را از روال زندگی مردم، وضعیت زنان و هنرمندان، آزادی‌های مذهبی و قدرت گرفتن طالبان بیان کرد.

پایگاه خبری جماران: در هفته‌های اخیر طالبان بدون مواجهه ای جدی، بر افغانستان حاکم شدند زیرا چنانکه یک خبرنگار افغان می گوید، «امروز مردم افغانستان ناامید و سرخورده هستند و همیشه شاهد خیانت آشکار رهبران خود هستند».

ما برای روایت آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد به سراغ زنان و مردان اهالی هنر و فرهنگ رفته‌ایم. در این‌باره «احمد شاه عرفانیار» خبرنگار خبرگزاری پژواک به خبرنگار جماران می‌گوید: وضعیت فعلی افغانستان بخصوص شهر کابل و دیگر شهرهای بزرگ افغانستان رو به آرام شدن است و وضعیت نظامی اضطراری نیز در حال کم شدن؛ فعالیت روزمره مردم نیز از سر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین بعد از اعلام رسمی کابینه دولت، رؤسای چندین اداره و وزارت خانه افغانستان از کارمندان خویش خواسته‌اند تا به محل کار خود بازگردند. امروز دوشنبه ۲۲ سنبله (شهریور) نیز وزارت مخابرات افغانستان از کارمندان خویش خواسته تا به محل کار خود بازگردند و در غیر این صورت اخراج خواهند شد. همچنین تغییرات نسبی در بخش نظامی نیز ایجاد شده و پلیس مرزبانی حکومت سابق دوشادوش نظامیان امارت اسلامی در فرودگاه بین‌المللی کابل فعالیت خود را مجددا آغاز کرده‌اند و امروز نیز اولین پرواز بین‌المللی در فرودگاه بین‌المللی کابل به زمین نشست.

عرفانیار گفت: تا حدود زیادی وضعیت نظامی شهرها روبه عادی شدن است و در برخی از مرزهای کشور تجارت آغاز شده، همچنین ارزش دلار در برابر پول افغانی پایین آمده و بهای مواد خوراکی نیز کاهش نسبی داشته است. اما در کل هنوز وضعیت به حالت عادی بازنگشته، امید است که در روزهای بعد وضعیت رو به بهبودی برود؛ به جز برخی خبرنگاران زن و مرد تلویزیون ملی افغانستان که حاضر نشده‌اند روبروی دوربین بروند اما در تمامی رسانه‌های کشور خبرنگاران مرد و زن به فعالیت خود مشغول می‌باشند؛ شماری از خبرنگاران نیز کشور را ترک کرده‌اند.

 

بعضی از مردم وحشت دارند که وضعیت چگونه خواهد شد

 

احمد شاه عرفانیار همچنین از روال زندگی مردم چنین می گوید: تا حد زیادی مردم به روال عادی زندگی خود  برگشته‌اند، دست فروشان، مغازه داران، مارکت‌ها(مواد خوراکی)، فروشگاه‌های اقلام تجاری و صنعتی متنوع باز شده؛ قیمت‌های مواد اولیه؛ از نفت گرفته تا آرد، روغن، گاز مایع تا حدودی پایین آمده است. آموزشگاه‌های خصوصی کار تدریس و آموزش را آغاز کرده‌اند و بنابر اعلام مقامات طالبان فعالیت دانشگاه‌های دولتی نیز در هفتۀ آینده آغاز خواهد شد؛ چنین تحولات و اقداماتی انجام گرفته، ولی مشکل اساسی این است که هنوز اکثر شعبات بانک ها باز نشده و با وجودی که مرکز بزرگ داد و ستد پولی بنام «سرای شهزاده» نیز باز شده، اما بانک‌ها و صرافی‌ها برای خرید و فروش و مصرف تجار و کسبه پول زیادی به مشتریان نمی‌دهند؛ حواله‌های پولی آغاز شده و باز هم مشکل اصلی همین بوده که بانک‌های خصوصی پول زیاد به مشتریان پرداخت نمی‌کنند که همین وضعیت تأثیر زیادی بر وضعیت اقتصادی افغانستان گذاشته است.

وی افزود: همچنین بعضی از مردم وحشت دارند که وضعیت چگونه خواهد شد؟! آیا طالبان به وعده‌هایی که به مردم داده عمل خواهند کرد؟! بخصوص در خصوص آنان که در حکومت قبل در ارتش، پلیس و ریاست عمومی امنیت کشور فعالیت کرده‌اند.

عرفانیار سپس گفت: براساس گزارش‌های منتشر شده، واردات مواد غذایی و سوخت افغانستان در مقایسه با یک ماه پیش، حدود ۶۸ درصد کاهش داشته، اما ارزش پول افغانی شش درصد افزایش یافته؛ ولی قیمت اقلام مختلف، تنها ۲ درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه از مقاومت پنجشیر گفت:‌ نه تنها در پنجشیر بلکه در تمامی کشور هیچ گزارشی از جنگ و درگیری منتشر نشده است. درگیری کوچکی به نام مقاومت پنجشیر ایجاد شد که صرفاً از یک حلقۀ کوچک آغاز شده بود و مسؤلیت آن را احمد مسعود پسر احمدشاه مسعود بر عهده داشت و متاسفانه شماری از طرفین درگیری نیز کشته شدند.

عرفانیار که نگاهی انتقادی به مقاومت پنجشیر دارد، افزود: از قبل، احمدشاه مسعود یک قرارداد آتش بس با شوروی سابق داشت و در ۲۰ سال گذشته نیز در حکومت قبلی بیشترین قدرت و زمامداری در اختیار مردم پنجشیر بوده، به خصوص در ماه های اخیر که افغانستان به دست طالبان سقوط کرد. تمامی اسلحه سبک و سنگین ارتش به پنجشیر انتقال داده شده بود و احمد مسعود فکر می کرد که با این تسلیحات و برای حفظ پرستیژ خویش می‌تواند افراد بیگناه را به کام مرگ بفرستد، مقاومت کند و تجهیزات نظامی به یغما برده شده را که به منطقه پنجشیر برده بود حفظ کند؛ که موفق نشد. اکنون نیز چیزی به نام مقاومت وجود ندارد.

 

تمامی زنان هنرمند عرصه بازیگری و موسیقی به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند‌

 

عرفانیار از وضعیت زنان و هنرمندان نیز می‌گوید: یقیناً وضعیت زنان افغانستان مانند دوره جمهوری به رهبری سران قبلی حکومت یعنی حامد کرزی و محمد اشرف غنی نیست. منتقدان وضعیت گذشته می‌گویند که در آن زمان صرفاً چند تن به نمایندگی از زنان در همه جا شرکت می‌کردند ولی از زنان دیگر هیچ خبری نبود، حتی ادعا می‌شد که آن زنان وابسته به مافیای حکومت بودند که تمامی حقوق دیگر زنان را به خود اختصاص داده بودند. اما در دوره حکومت قبل دختران به مدرسه و می‌رفتند، در تمامی دفاتر دولتی و غیر دولتی زنان کارمند به تعداد کافی حضور داشتند که اکنون به آن تعداد نیستند؛ باید دید در روزهای آینده چه وضعیتی برای زنان افغانستان رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: اما درباره وضعیت زنان بازیگر باید بگویم آنها دیگر حضور ندارند، زیرا تمامی زنان هنرمند عرصه بازیگری و موسیقی به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند‌. در روزهای اخیر گفته شده که طالبان به ورزشکاران زن اجازه ورزش داده نمی شود؛ بخصوص کریکت، ولی رییس فدراسیون کریکت افغانستان گفته که درباره عدم فعالیت بازیکنان زن هیچگونه دستوری ابلاغ نشده است. البته نباید فراموش کنیم که در حکومت قبلی طالبان هنرمندان و بازیگران زن و مرد اجازۀ هیچ‌گونه فعالیتی را نداشتند. در حکومت فعلی، طالبان بارها اعلام کرده‌اند که زنان در چارچوب دین و شریعت اسلامی حق تحصیل، کار و فعالیت را دارند و در عین حال گفته‌اند که طبق قرآن و شریعت زنان نمی‌توانند وزیر شوند اما می‌توانند در وزارتخانه‌ها، پلیس و دادگاه ها به عنوان دستیار کار کنند.

 

منتخب تصاویر امروز جهان- 22 شهریور 1400

 

طالبان گفته است همه چیز باید مطابق شریعت اسلامی باشد

 

خبرنگار افغان در خصوص آزادی‌های مذهب و رسانه‌ تصریح کرد:‌ افغانستان کشوری است متشکل از چندین ملیت، و در زمنیه مختلف دیدگاه‌ها متفاوت است. اکنون آزادی رسانه ها وجود دارد و با وجودی‌که وضعیت به گونۀ کامل عادی نشده است، آزادی مذهبی وجود دارد. به طور مثال، اهل هنود در افغانستان زندگی می‌کنند، در رسانه‌های اجتماعی نیز بیشتر عقاید و تفکرات مذاهب مختلف منتشر و تبلیغ می‌شود، ولی طالبان گفته است که همه چیز باید مطابق شریعت اسلامی باشد. 

وی یادآور شد: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان برای نخستین بار در یک نشست خبری گفت که تلاش ها برای تشکیل حکومت جدید ادامه دارد و به مردم اطمینان داد که حکومت آینده کشور، براساس دین اسلام و فراگیر خواهد بود و مطابق به احکام اسلام همه اقشار جامعه در آن سهم خواهند داشت. او ضمن تاکید بر فعالیت رسانه‌‌های خصوصی درکشور گفت که مطابق با ارزش‌های دین اسلام و فرهنگ مردم افغانستان این رسانه‌ها به فعالیت خود ادامه دهند و هیچ گروهی حق دخالت در این زمینه را ندارد. آقای مجاهد همچنین گفت، می‌خواهیم قوانینی تصویب شود که قشر جوان بیشتر فعالیت کنند، اما در چارچوب شریعت اسلامی قوانین بر ما و شما حاکم است.

 

در دولت اشرف غنی شاهد کشتن اطفال و کودکان بودیم

 

عرفانیار در پایان از به قدرت طالبان گفت:‌علت اصلی این موضوع تفکرات دینی جامعه افغانستان بوده که اکثریت مردم موافق عقیده و تفکر طالبان بودند و به همین دلیل مانع پیشروی آن‌ها نشدند و از سویی شرکت‌های امنیتی خارجی در عملیات های نظامی در روستاها و بخش‌های مختلف مردم بی‌گناه را به نام مخالفین دولت سابق می‌کشتند. در حکومت قبل حتی شاهد کشتن اطفال و کودکان بودیم. همچنین اکثریت مطلق مردم افغانستان به خصوص قشر پشتون در جنگ علیه حکومت سابق حضور داشتند و تمامی آسیب متوجه این قشر بود. از سویی فساد گسترده در نظام قبلی باعث آن شده بود که نظام از هم بپاشد و به همین دلایل طالبان توانستند بدون هیچ مانعی وارد صحنه قدرت شوند.البته احتمالا توافقاتی نیز شده بود که راه را برای به قدرت رسیدن طالبان فراهم کرده باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.