جدی گرفتن نقش دانش آموزان در انجام فعالیت های پرورشی است، باور به تشکیل واستمرار فعالیت شورای دانش آموزی، ساماندهی تشکل های دانش آموزی، ونقش دادن به همه دانش آموزان در مدرسه، به خوبی میتواند مربی را به موفقیت نزدیک کند.

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران: متن زیر توسط حمید رضا کفاش، معاون اسبق پرورشی به نگارش در آمده است. کفاش در این یادداشت، می کوشد تا اولویت هایی که باید در معاونت پرورشی مورد توجه قرار گیرد را بر شمارد.

 

باهمت وتلاش آینده نگر شهیدان رجایی وباهنر، در درون وزارت آموزش وپرورش، امور تربیتی شکل گرفت، واز بدو تشکیل تاکنون، اقدامات ارزشمندی انجام شده  است، طاغوت زدایی از مدارس، دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی ومقابله با گروهکهای الحادی، حضور پررنگ در دفاع مقدس، بزرگداشت باشکوه ایام الله ومناسبت ها، از جمله این اقدامات است.

به نظر می رسد امورتربیتی برای بقای خود وحضور با نشاط در مدارس در دهه چهارم انقلاب، باید اولویت های خود را تعیین و براساس سند تحول بنیادین، حرکت پرشتاب تری را آغاز نماید. برخی از اولویت ها را در ادامه ذکر خواهم کرد: 

راهبر تربیتی، به جای مجری!

1--تغییر نقش مربی تربیتی در مدرسه، از مجری فعالیت های پرورشی، به راهبر تربیتی، نیازمند تجدید نظر در شرح وظایف مصوب اوست. در شرایط جدید مربی باید مشارکت همه معلمان واولیای دانش آموزان را ساماندهی کند.

تقویت شوراهای دانش آموزی

2--اولویت دوم، جدی گرفتن نقش دانش آموزان در انجام فعالیت های پرورشی است، باور به تشکیل  واستمرار فعالیت شورای دانش آموزی، ساماندهی تشکل های دانش آموزی، ونقش دادن به همه دانش آموزان در مدرسه، به خوبی میتواند مربی را به موفقیت نزدیک کند.

توجه به فضای مجازی

3--استفاده وبهره برداری صحیح از فضای مجازی، با آموزش مناسب وهدفمند مخاطبان، استفاده بجا از محتواهای تولید شده پرورشی وتشکیل بانک های مختلف با کمک دانش آموزان، فعالیت های پرورشی را در مدرسه نظام مند می کند.لازمه این امر آموزش مستمر وارتقای کیفی، مربیان عزیز است.

جای خالی اردوهای هدفمند

4--برگزاری اردوهای  هدفمند، متنوع وبا نشاط، براساس سلایق دانش آموزان، به صورت مستمر، با مشارکت ونقش دادن به خودشان. واستفاده از ظرفیت، مربیان تربیت بدنی، مشاوران و معلمان.

رنگارنگی و تنوع فعالیت ها

5--عرضه کردن برنامه ها وفعالیت های پرورشی، به صورت بوفه و پرهیز جدی از تحمیل وتوسعه یک فعالیت، برای همه دانش آموزان، البته در این مورد اولویت با فعالیت های گروهی وجمعی است.

ایجاد تعادل در ساحت های تربیت

6--از اصلی ترین اولویت های فعالیت های پرورشی، ایجاد تعادل در عرضه فعالیت ها در تمامی ساحت های تربیتی است، پرهیز از افراط وتفریط، واعمال سلیقه در برجسته کردن برخی فعالیتها، می تواند انگیزه ها را تقویت کند.مربیان عزیز تربیتی، دائما باید به خود وسایر همکاران بگویند ، که ما متولی کل تربیت نیستیم، تربیت فرآیندی است که همه ما در مدرسه، خانواده وجامعه در آن نقش داریم.  ما مربیان متولی مدیریت فعالیتهای تربیتی هستیم که همانند سایر فعالیتهای مدرسه در تربیت دانش آموزان، نقش دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.