وزیر بهداشت در پاسخ به سوال ملی نماینده مشهد مبنی بر اینکه موازین شرعی و اسلامی بر خلاف مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیمارستان ها اجرا نمی شود، گفت: در بخش زایمان ماما مستقر است و از سال 1318 هیچ مامای مردی در کشور تربیت نشده است و اگر تخلفی وجود دارد ارائه شود تا به آن رسیدگی شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه 24 دی ماه 96 از پاسخ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به سوال حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات قانع شدند.

به گزارش جماران، پژمانفر از وزیر بهداشت پرسیده بود: چرا علی‌رغم وجود مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی و وظایف مصرح وزارت بهداشت در خصوص اجرای کامل قانون انطباق امور پزشکی با موازین شرع مقدس اسلام و ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی جهت نگهداری از بیماران و همراهان در محیط‌های درمانی باز هم شاهد نابسامانی و بی‌حرمتی آشکار به امر حریم بانوان در بیمارستان‌ها هستیم؟

نمایندگان با 61 رای موافق، 117 رای مخالف و 10 رای ممتنع سئوال نماینده مشهد را از قاضی‌زاده هاشمی وارد ندانستند.

حسن قاضی زاده هاشمی در جلسه علنی امروز در پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر، گفت: از سال 1377 قانونی تحت عنوان انطباق امور اداری و فنی موسسات و پزشکی با موازین شرع در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که آیین‌نامه اجرای آن در سال 70 به تصویب دولت می‌رسد و بر اساس این قانون مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی موظف به رعایت نکاتی در حفظ حرمت مراجعین و رعایت حدود شرعی هستند.

7 هزار پزشک متخصص زنان داریم/ هیچ مردی در این زمینه در کشور آموزش داده نمی‌شود

وزیر بهداشت با بیان اینکه شورایی در این قانون به ریاست وزیر بهداشت پیش‌بینی شده است که نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دو نفر از مجلس و تعدادی از معاونین در این شورا حضور دارند ، افزود: این شورا موظف به برنامه ریزی و موظف بر اجرای این قانون است و تمام افراد در طول خدمت خود از زمانی که این قانون تصویب شده تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند و تا تعصب کامل و اعتقاد این قانون را اجرایی کرده‌اند به گونه‌ای که ما امروز نزدیک به 7 هزار پزشک متخصص زنان داریم و در این رشته هیچ مردی در کشور آموزش داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از رشته‌ها بانوان به رشته تخصص و فوق تخصص دست پیدا کرده‌اند و ماما در سراسر کشور بیش از تعداد مورد نیاز تربیت شده‌اند اما تفکیک جنسیتی برای معاینه و درمان در سایر رشته‌ها و همچنین جراحی وجود ندارد و اجبار از قانون حذف شده است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه بیمار آزاد است که به پزشکی که خودش تشخیص می‌دهد اعم از مرد و زن مراجعه کند یادآور شد: در برخی رشته‌ها همانند رادیولوژی و سونوگرافی که مورد نظر برخی نمایندگان است همچنان مشکل کمبود وجود دارد که در این دوره ما توانسته‌ایم ظرفیت را به دو برابر افزایش دهیم و در سال‌های آینده قابل جبران است.

وی افزود: در سال 93 احیای شورای انطباق را در دستور کار قرار دادیم و دستور العمل کمیته انطباق دانشگاهی و بیمارستانی تدوین شده است و شورای معین برای شورای عالی انطباق تعیین شده است که تا به حال 8 جلسه و صدها جلسه در محیط برگزار شده و مصوبات اجرا شده است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر در هیچ بیمارستانی در بخش زایمان نه تنها مرد حضور ندارد بلکه حتی پرستار زن وجود ندارد، ادامه داد: در بخش زایمان ماما مستقر است و از سال 1318 هیچ مامای مردی در کشور تربیت نشده است و اگر تخلفی وجود دارد ارائه شود تا به آن رسیدگی شود.

نمایندگان از پاسخ وزیر قانع شدند/ پژمانفر قانع نشد

 نمایندگان در جریان بررسی نصرالله پژمانفر از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با 61 رأی موافق، 117 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در جلسه از پاسخ های قاضی زاده هاشمی قانع شدند.

براین اساس؛ احمد همتی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در توضیح سئوال گفت: پژمانفر از وزیر بهداشت سوال دارد که چرا علیرغم وجود مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی و وظایف مصرح وزارت بهداشت در خصوص اجرای کامل قانون انطباق امور پزشکی با موازین شرع مقدس اسلام و ابلاغ دستورالعمل های اجرایی جهت نگهداری از بیماران و همراهان در محیط های درمانی باز هم شاهد نابسامانی و بی حرمتی آشکار به امر حریم بانوان در بیمارستان ها هستیم؟

وی ادامه داد: در اجرای ماده (209) آیین نامه داخلی مجلس و در پاسخ به نامه شماره 83222/632 مورخ 22/10/1395 هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی، به استحضار می رساند، سئوال مذکور با حضور دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در جلسه مورخ 2/8/96 کمیسیون مطرح گردید؛

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی در توضیح پاسخ سئوال پژمانفر عنوان کرد: یکی از دغدغه های بانوان در بیمارستان ها، حضور پرسنل آقا در خدمت دهی به این قشر محترم چه در بخش و چه در اطاق عمل می باشد؛ به طوری که حریم و حرمت عفاف و حیاء بیماران خانم را خدشه دار کرده است و این موضوع منجر به انتقال شکوائیه های متعدد به طور رسمی و غیررسمی به کمیسیون فرهنگی شده است؛لذا با توجه به مصوبه 427 شورای انقلاب فرهنگی مبنی بر مدیریت حل این مشکل توسط آن وزارتخانه، چرا هنوز شاهد اینگونه مسائل هستیم؟

وی گفت: در پاسخ، وزیربهداشت اعلام داشتند برای حل موضوع مطروحه، با توجه به مقدورات پرسنلی تدابیر مدیریتی در بخش های دولتی صورت پذیرفته است و تا حد زیادی مشکل مرتفع شده و دستورالعمل های اجرایی برای بخش خصوصی نیز ابلاغ شده است فلذا در صورت وجود شکایاتی در این خصوص،موضوع قابل پیگیری است.

عضوهیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت:در نهایت پس از مباحثات انجام شده،سئوال کننده محترم از پاسخ مذکور اقناع نشد و کمیسیون تخصصی با تشخیص ملی بودن قلمرو سئوال، مراتب را جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی تقدیم می کند.

اعتراض نماینده رامهرمز به وزیر بهداشت

گفتنی است طی  بررسی سوال نصرالله پژمانفر از وزیر بهداشت،  اقبال محمدیان؛ نماینده رامهرمز مقابل صندلی  وزیر رفته و با صدای بلند به وی اعتراض کرد: چرا سوالی را که بنده مطرح کردم را پاسخ نمی‌دهید و چرا جواب بنده را نمی‌دهید؟

پس از بالا گرفتن بحث‌های میان نماینده رامهرمز و قاضی‌زاده هاشمی، نمایندگان با حضور در کنار نماینده رامهرمز سعی در آرام کردن وی را داشتند که اقبال محمدیان با صدای بلند فریاد می‌زد: بگذارید تا من حرفم را به وزیر بهداشت بگویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.