گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سخنگوی شورای شهر تهران: طرح ساخت مسجد قیطریه هیچ درختی را شامل نمی‌شود/ قدیمی‌های محله قیطریه گفتند از دهه ۷۰ خواستار وجود مسجد در این نقطه بودیم/ شهردار تهران نه قلدری کرد، نه بی‌احترامی

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ساخت مساجد در پارک‌ها به جماران گفت: ۴۳ مسجد در همین بوستان‌های فرامنطقه‌ای در ادوار مختلف شهرداری ساخته شده و در کنار کارهای دیگری که در شهر انجام شده است و در حال حاضر مشکل ما مسجد پارک قیطریه نیست. مشکل ما این است که در فضای اطرافمان که بخشی سیاسی و آن سوی مرز است و هر حرکت مثبتی که بخواهد اتفاق بیفتد و با بازی‌هایی که چه بخشی از آن در رسانه‌ها و بخشی بیرون از آن اتفاق می‌افتد، با جوّی که ایجاد می‌کنند امکان هرگونه حرکتی گرفته می‌شود.

پایگاه خبری جماران: چند روز قبل پس از جلسه هیات دولت شهردار تهران گفت بنا دارد در پارک قیطریه مسجدی را بنا کند که همین امر با واکنش تند برخی سیاسیون رو به رو شده است و زاکانی نیز در واکنش به اعتراض‌ها گفته است نه تنها در پارک قیطریه بلکه در تمام پارک‌ها مسجد خواهند ساخت‌.

در این باره علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگار جماران گفت: در این موضوع نخست، بنده نماینده شورای شهر و شورای ساماندهی و گسترش مساجد تهران و همچنین رئیس کمیته‌ی دینی در کمیسیون فرهنگی-اجتماعی هستم و از همین جهت موضوع به عنوان یکی از پرونده‌های موجود در شورای ساماندهی و گسترش مساجد مطرح شد که در آنجا رئیس محترم مرکز رسیدگی به امور مساجد، رئیس اوقاف تهران و... و از سوی دیگر شهردار تهران، رئیس شورا هستند و تمام سطوح مختلف شهرداری و بنده و آقای آقامیری هم نماینده‌های شورای شهر تهران در آن شورا هستیم. این پرونده که مورد بحث و بررسی قرار گرفت مانند تمام پرونده‌ها بحث‌های شهرسازی، حقوقی، فنی و فضای سبز آن مورد بررسی قرار گرفت و در آن فرد خیّر پای کار است. همچنین موقعیت زمین، بَر خیابان است و نقطه تقاطع خیابان و پارک بوده که اتفاق خوبی است، زیرا فضای سبزی را از بین نمی‌برد و از این جهت مورد تایید همگان قرار گرفته و این را به عنوان حضور در شورا شهادت می‌دهم.

طرح ساخت مسجد قیطریه هیچ درختی را شامل نمی‌شود

وی افزود: نکته دوم اینکه در کنار این مباحث، صحبت‌هایی از طرف رسانه‌های خارج از کشور مطرح شد و مثل همیشه یک جوّی را در داخل ایجاد کرد. اما از آن جایی که بنده در رسانه‌ها حضور داشتم و در حال حاضر سخنگو هستم، می‌دانستم که باید صحنه را از نزدیک دید و با نشستن در اتاق و تصمیم گرفتن تفاوت دارد. ما چند روز قبل با دوربین صدا و سیما به آنجا رفتیم و بررسی کردیم؛ در آنجا طراح مسجد جناب دکتر نقره‌کار که یکی از اساتید معماری در دانشگاه‌های کشور هستند و مهندس غفوری دبیر شورای ساماندهی مساجد نیز حضور داشتند. دو مشکل وجود دارد؛ یک اینکه آن حصارِ حلبی مانند که دور تا دور وجود دارد بزرگتر از آن موقعیتی است که قرار است کار انجام شود؛ یعنی ۱۰ یا ۱۵ متر پایین‌تر از کار اصلی است و بسیاری با آن مساحت قضاوت می‌کنند و ما موقعیت را بررسی کردیم و جاهایی که گچ ریخته شده است، هیچ درختی را شامل نمی‌شود که ۲ یا ۳ درخت کهن و خشک‌شده در آنجا وجود داشت و ۳ یا ۴ درخت‌ کهن‌سال و سبز در طرح اولیه بودند که شهردار تهران ۸ روز پیش به آنجا می‌روند و دستور می‌دهند که طراحی را طوری تغییر ‌دهند که درخت‌ها خارج از طرح باشند و موردی پیش نیاید.

 

قدیمی‌های محله قیطریه گفتند که ما از دهه ۷۰ خواستار وجود مسجد در این نقطه بودیم

سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: ما یکسری نهال‌های یک و دوساله دیدیم که آن هم خارج از طرح است و آن‌طور که دکتر نقره‌کار برایمان توضیح دادند، هیچ کدام این درخت‌ها داخل این طرح نیستند و این طرح کوچک است و آن ۸۰۰ متری که وجود دارد هفت دهم درصد کل پارک است که عملا در یک نقطه‌ای است که بافت فضای سبز ندارد و سرویس بهداشتی‌هایی است که از رده خارج شده و کاملا خالی است و اگر شخصی از آنجا رد شود می‌تواند این را کاملا شهادت بدهد و آن عکس و فیلم‌هایی که داخل صفحات مجازی وجود دارد قابل رویت و قضاوت کردن نیست و این چیزی را که می‌گویم و فکر می‌کنم این است که این اتفاق، حساب شده‌ است. از قدیمی‌های محله گفتند که ما از دهه ۷۰ خواستار وجود مسجد در این نقطه بودیم و این موضوع را دنبال می‌کردیم و همچنین ما را تشویق کردند.
 

در حال حاضر مشکل ما مسجد پارک قیطریه نیست/ مشکل ما این است که در فضای اطرافمان که بخشی سیاسی و آن سوی مرز است جلوی هر حرکتی را می‌گیرد

نادعلی با اشاره به اینکه این اتفاق جدید نیست، گفت: این اتفاق جدید نیست، ۴۳ مسجد در همین بوستان‌های فرامنطقه‌ای در ادوار مختلف شهرداری ساخته شده و در کنار کارهای دیگری که در شهر انجام شده است و در حال حاضر مشکل ما مسجد پارک قیطریه نیست. مشکل ما این است که در فضای اطرافمان که بخشی سیاسی و آن سوی مرز است و هر حرکت مثبتی که بخواهد اتفاق بیفتد و با بازی‌هایی که چه بخشی از آن در رسانه‌ها و بخشی بیرون از آن اتفاق می‌افتد، با جوّی که ایجاد می‌کنند امکان هرگونه حرکتی گرفته می‌شود. با این فضای دوقطبی در جامعه که مقام معظم رهبری نسبت به آن بارها تذکر دادند. در این فضای دوقطبی عده‌ای مذهبی که اهل مسجد بوده و مخالف درخت و درختکاری هستند و عده دیگری با حمایت از محیط زیست مخالف ساختن مساجد هستند که جامعه را به این دو دسته تقسیم می‌کنند؛ در حالی که واقعیت جامعه اینگونه نیست و در این شب‌های قدر اگر دقت کنیم می‌بینیم که افراد متفاوتی حضور دارند. هم برای آن‌ها مسجد اهمیت دارد و نیز برای مذهبی‌ها بر اساس تعالیم و آموزش‌های دینی یک درخت هم دارای اهمیت است.
 

 برای ساخت نمازخانه و مسجد ۳۴ مصوبه برای پارک‌های فرامنطقه‌ای وجود دارد

وی تصریح کرد: برای ما به عنوان نماینده‌های مردم در شورای شهر بحث فضای سبز و بریدن درخت همواره خط قرمز بوده است. با اینکه هنگام تصویب پرونده حضور داشتم، اما به آنجا رفتم که اگر اتفاقی خلاف مصوبه‌ می‌افتد، برخورد کنیم و نگذاریم موردی پیش بیاید و از طرفی باعث تأسف است که جوّ آنقدر واقعی و سنگین است که افراد متدین می‌پرسند، تمام درخت‌ها را قطع می‌کنید که پارک‌ مسجد شود؟ در تمام پارک‌ها مسجد می‌زنید؟ خوب است بدانیم که ۳۴ مصوبه دیگر برای پارک‌های فرامنطقه‌ای وجود دارد برای اینکه نمازخانه و مسجد ساخته شود که همه این‌ها حساب شده بود و کارهای پژوهشی بر روی آن انجام شده است.
 

راهکار وضعیت فعلی گفتگو بین مردم و حاکمیت است

نادعلی از راهکار خود برای خروج از این جوّ پیش آمده، گفت: راهکار مردم و حاکمیت، گفت و گو است و این گفت و گو هم گفت دارد و هم شنود. باید حرف همدیگر را باید بشنویم و به همدیگر باید اعتماد کنیم و این فرض که تمام مسئولان بد، اختلاسگر و دروغگو هستند، تصوری است که بسیاری تلاش کردند در جامعه نهادینه شود. مردم ما مومن هستند، اما از آنجایی که فضای رسانه‌ای به گونه‌ای نیست که تماما در دست ما و قابل کنترل کردن باشد و ما فعالیت‌های موثر به اندازه کافی در آن نداریم، این‌ باعث می‌شود در ذهن‌ها تأثیر بگذارد.
 

شهردار تهران نه قلدری کرد نه بی‌احترامی

سخنگوی شورای شهر تهران به صحبت‌های شهردار تهران پرداخت و گفت: بنده مصاحبه شهردار تهران را شنیدم و فکر می‌کنم محتوای آن مانند عرایضی بود که خدمت شما گفتم. ایشان گفتند که باید مسجد را بسازیم و وظیفه حاکمیت تسهیل‌گری در این امور است. خبرنگار می‌پرسد آیا درختان را قطع کردند؟ ایشان جواب می‌دهند که خیر اینگونه نیست و توضیح می‌دهند؛ و برخلاف آن جوّی که ایجاد می‌شود نه بی‌احترامی و قلدری می‌کنند! گاهی اوقات ما فیلمی را به اشتراک می‌گذاریم و پای آن نتیجه گیری می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم کسی ببیند و خودش قضاوت کند. در رابطه با کارهای دیگر میز این چنین است. باید حرف‌های مخالف و موافق را شنید و اگر خللی هم وجود دارد باید آن را اصلاح کرد و این یک اصل اساسی است.

وی افزود: در رابطه با بحث سفر به چین و قردادها، ایشان یک کار نشدنی‌ را انجام دادند. بعد از چندین سال که ناوگان حمل و نقل ما فرسوده شده است، امسال اتفاقی می‌افتد که باعث می‌شود کام مردم شیرین شود. بنده از این می‌ترسم این اتفاق‌ها بیفتد، اما در فضای مجازی و رسانه‌ها به گونه‌ای باشد که تمام این‌ها تلخ به نظر برسد! چرا که در این فضا ممکن است شب و روز را جا به جا کرد! برای ما آینده و امید به مردم دارای اهمیت است. اگر شخصی مرتکب اشتباه شد باید رسانه‌ها کمک کنند و مطالبه‌گری کنیم و اگر خدمتی اتفاق می‌افتد و خطایی وجود ندارد، به مردم توضیح دهیم

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.