پنجمین اجلاس ملی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و اجلاس ملی سرآمدان آموزشی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مسئولان آموزش عالی، اندیشمندان و محققان کشور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در پنجمین اجلاس ملی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و اجلاس ملی سرآمدان آموزشی از ۱۴ نظریه‌پرداز کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره و ۱۸ استاد سرآمد آموزشی تجلیل به عمل آمد که دکتر محمد رودگر و دکتر سید صادق حقیقت از اعضای هیأت علمی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی در جمع پنج نظریه پرداز برتر قرار گرفته و حائز رتبه برتر شدند.

به گزارش جماران، محمدعلی زلفی‌گل در این مراسم با اشاره به اینکه دانشگاه پیشرو باید نیازسنج باشد و مشکلات جامعه را احصاء کند و همچنین باید نیازآفرین باشد و منابع را شناسایی کرده و بتواند با سرمایه‌گذاری مناسب در راستای حل مسائل کشور حرکت کند، گفت: هدف از برگزاری مراسم امروز این نیست که ما بخواهیم از تعداد محدودی از اساتید قدردانی کنیم؛ هدف از این حرکت نمادین ایجاد یک جریان در کشور است اینکه بتوانیم پیامی را منتقل کنیم و یک جریان فکری در بدنه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ایجاد کنیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید نشان داده شود که جمهوری اسلامی برای علم و دانش ارزش و نگاه ویژه ای قائل است، گفت:  ریاست محترم جمهور در یکی از سخنرانی‌های خود، بحث دانشگاه پیشرو را مطرح کردند و گفتند دانشگاه‌ها باید تلاش کنند که دانشگاه پیشرو باشند نه پیرو.  از استادان می‌خواهم ویژگی‌های دانشگاه‌ پیشرو را احصا کنند و مطابق آن پیش بروند و به نظر بنده از شرایط دانشگاه پیشرو می‌توان به نیازسنجی و نیازآفرینی اشاره کرد.

وی تأکید کرد: پیام کرسی‌های نظریه پرداز این است که انسان آزاداندیش سقف نامحدودی دارد و باید شرایط، جوری فراهم شود که انسان‌ها بتوانند پرواز کنند و وضع قوانین و مقررات موجود، استعداد افراد مختلف را مورد توجه قرار نمی‌دهد؛ باید این را اصلاح کنیم.

زلفی‌گل افزود: معاونت آموزشی وزارت علوم در حال تدوین آئین‌نامه‌ای است که دانشجویان کارشناسی از بدو ورود تا زمان فارغ‌التحصیلی جهت مشاوره تحصیلی و شغلی، استادان راهنما داشته باشند و این را به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم پیام ویدئویی آیت الله جوادی آملی پخش شد و در ادامه پیام رئیس  جمهور محترم کشورمان توسط حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، قائم مقام رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره قرائت شد.

رئیس جمهور در  این پیام تأکید کرد: دولت سیزدهم با ارائه چشم انداز برنامه هفتم توسعه در فصل آموزش و فناوری، مصمم است طرح تحول آموزش عالی را تکمیل کند. امیدوارم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم نیز با تصویب این برنامه، زمینه عملیاتی شدن طرح را تسریع بخشند.

وی اظهار داشت: کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره راهی به‌منظور تغییر عمیق و گسترده مرزهای دانش است. در پرتو این عرصه گشایی‌ها دانشمندان بزرگ ایران می‌توانند، سرعت وصول به تمدن نوین ایران را بر پایه ارزش‌های اسلامی شتاب دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، قائم‌مقام رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با ارائه گزارشی گفت:  ۶۸ طرح تخصصی در کمیته‌های شش گانه بررسی کردیم که از بین این ۶۸ طرح، مواردی به هیئت داوری ارجاع داده شد، ۱۴ نظریه مورد تایید قرار گفت که امروز از آنان تجلیل خواهیم کرد و همچنین  دو هزار و هفت کرسی ترویجی برگزار کردیم.

قاسم عمو عابدینی نیز در این مراسم گفت: اساس نقشه راه جدید دانشگاه‌ها، استاد محوری برنامه‌محوری و شاگرد پروری است و همانطور که در گذشته حکیم پروری در بخش‌های دانشی ما حکمفرما بوده است.

وی تأکید کرد: در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی به نقش ویژه دانشگاهها در ایجاد تمدن نوین اسلامی تأکید ویژه‌ای شده است و وزارت علوم در همین راستا مصوباتی را با محوریت  طرح تحول و دانشگاه حکمت و دانایی، تصویب و ابلاغ کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.