غلام‌علی افروز ​رییس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مناسب ترین محل برای مشخص کردن معیارها و شاخصهای واحد برای همه ارکان کشور است.

به گزارش جماران از دفتر ارتباطات سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دکتر غلام‌علی افروز در گفت و گویی به تشریح جایگاه حاکمیت و برنامه‌های خانواده‌محور در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و گفت: خانواده، تنها نهاد فطری، طبیعی، بی‌بدیل و جاودانه بشری است و در هر جامعه‌ای، وجود خانواده‌های سالم و پویا، پایدار و استوار، مهم‌ترین شاخص سلامت و اقتدار ملی تلقی می‌شود. 

وی ادامه داد: اصل 10 قانون اساسی جمهوری اسلامی مقرر کرده است «از آنجایی که خانواده، واحد بنیادی جامعة اسلامی است همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایة حقوق و اخلاق اسلامی باشد». در این اصل مهم و حیاتی، به سه مؤلفه اساسی اشاره شده که لازم است مورد توجه خاص کارگزاران نظام اسلامی قرار گیرد: مؤلفه اول، آسان کردن تشکیل خانواده، مؤلفه دوم، پاسداری از قداست خانواده، و مؤلفه سوم، استواری روابط خانوادگی وتنظیم روابط بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی. 

استاد ممتاز دانشگاه تهران ادامه داد: بنابراین اصلی‌ترین رسالت دولت‌مردان و کارگزاران به طور اعم و قوای سه‌گانه، مجلس، قوه قضاییه و به ویژه دولت باید این باشد که همه مصوبات، مقررات و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را برای تحکیم خانواده و تقویت احساس امنیت و آرامش در آن، بازنگری اساسی کنند و همه راهبردها، تدابیر و اقدامات تخصصی و حرفه‌ای خود را خانواده‌محور نمایند و به یقین تدابیر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مناسب ترین محل برای مشخص کردن معیارها و شاخصهای واحد برای همه ارکان کشور است.

وی بر لزوم تدوین برنامه های خانواده‌محور در قوای سه گانه پرداخت و گفت: تدوین و تصویب هر قانونی در هر زمینه‌ای، پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی دارد و می‌تواند مستقیم و غیر مستقیم، در کوتاه‌مدت و بلندمدت، خانواده‌ها را متأثر کند. در این مهم، بایسته آن است که قبل از تصویب و ابلاغ هر قانون در مجلس شورای اسلامی «پیوست فرهنگی و خانواده‌محور» تهیه شود.

رییس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در توضیح وظایف قوه قضاییه نیز گفت: توجه به پیامدهای خوشایند و ناخوشایند قوانین حقوقی و کیفری و جزایی و به‌ویژه صدور احکام در شعب مختلف دادگاه‌ها برای خانواده‌ها دارای اهمیت زیادی است. در این مهم نیز تدوین «پیوست جامع سلامت خانواده» برای قوانین و احکام قضایی، امری کاملاً مهم و ضروری است و باید تدبیری اتخاذ شود که در میان سطور هر حکم قضایی، توجه خاص به امنیت و سلامت خانواده فرد آسیب‌دیده به‌وضوح مشهود باشد.

افروز با اشاره به وظایف قوه مجریه در این زمینه، گفت: بیشترین مسؤولیتِ حمایت از خانواده‌ها برعهده دولت است. موظف نمودن همه وزرای دولت به تهیه و تدوین «پیوست فرهنگی و خانواده‌محور» برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت وزارت‌خانه‌های خود، اولین و مهم‌ترین گام برای ارتقا و استحکام خانواده‌هاست. کشورهای مختلفی، برنامه‌های موفق حمایت از خانواده و فرزندآوری را اجرا نموده‌اند که بر اساس تجارب آنها و نیز یافته‌های پژوهشی و حرفه‌ای آنان می توان بهره برد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.