​مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در نشست خبری درباره نشست امروز خود با مدیر امور منطقه آسیا و اقیانوسیه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، گفت: کشورهای میزبان در سطح دنیا با حضور در نشست ژنو نقطه نظرات خود را بیان می کند، از آنجا که مصوبات نشست نیازمند پیگیری است به همین منظور نشست‌هایی به عنوان راه حل های راهبردی تشکیل می شود و در نشست امروز با نماینده سازمان ملل در امور پناهندگان هم برخی موارد دنبال شد که در موارد مطرح شده نیاز به پیگیری دارد.

به گزارش جماران از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛  مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در نشست خبری درباره نشست امروز خود با مدیر امور منطقه آسیا و اقیانوسیه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، گفت: کشورهای میزبان در سطح دنیا با حضور در نشست ژنو نقطه نظرات خود را بیان می کند، از آنجا که مصوبات نشست نیازمند پیگیری است به همین منظور نشست‌هایی به عنوان راه حل های راهبردی تشکیل می شود و در نشست امروز با نماینده سازمان ملل در امور پناهندگان هم برخی موارد دنبال شد که در موارد مطرح شده نیاز به پیگیری دارد.

محمودی با بیان اینکه جمهوری اسلامی بیش از ۴۰ سال میزبان اتباع است و در این مدت در حوزه‌های مختلف آموزشی، اشتغال، حرفه‌آموزی، سلامت، معیشت و حوادث غیر مترقبه با همکاری سازمانهای بین المللی اقدامات خوبی انجام داده است، گفت:  بعد از ۴۰ سال میزبانی امیدواریم شاهد بازگشت عزت‌مندانه اتباع افغانستانی و بقیه اتباع به کشورهای خود باشیم و امیدواریم دولت های مدنظر مانند افغانستان، پاکستان و عراق تلاش کافی داشته باشند تا شرایط مناسب را برای بازگشت اتباع خود فراهم کنند.

محمودی درباره تعداد اتباع در ایران، اظهار داشت: ۲ میلیون   پناهندگان و مهاجرین شناسایی شده  و دارای مدارک ثبت شده‌ که روادید و کارت اقامت موقت و هویت گذرنامه هستند در ایران به سر می برند که البته اتباع غیرمجاز هم داریم. تکلیف اتباع غیرمجاز مشخص است و پلیس باید آنها را شناسایی و  دستگیر و به کشورشان بازگردانده شوند.

رییس کمیسیون امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با  اشاره به وجود ۲۰ مهمان شهر در کشور تصریح کرد:  اکثریت اتباع در کنار  شهروندان ایرانی زندگی می کنند. مهمان شهرها شهرک های مسکونی هستند و اتباعی که توانایی اجاره مسکن را ندارند در این مناطق زندگی می کنند و از همه امکانات بهداشتی و تحصیلی برخوردارند.

وی با اشاره به اینکه مهمانشهرها به صورت خودگردان اداره می شوند، ادامه داد: این اتباع مورد حمایت سازمان های بین المللی هستند.ِ

محمودی تعداد اتباع در حال تحصیل در سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ را ۵۲۳ هزار نفر برشمرد و گفت: ۳۲۰ هزار نفر از آنان دارای مدارک معتبر و بقیه هم لازم التعلیم هستند که به دستور مقام معظم رهبری ثبت نام شده اند و ادامه تحصیل می دهند.

‌وی درباره بحث سلامت اتباع گفت: امسال در  حوزه بهداشت و سلامت با کمک دفتر کمیساریا توانستیم تعداد ۱۲۰ هزار افراد مشمول بیمه سلامت برای دریافت دفترچه را برنامه ریزی کنیم  که سال گذشته هم ۹۲ هزار نفر مشمول بیمه سلامت شده اند.

 محمودی درباره واکسینه شدن اتباع اظهار داشت:  بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد سازمان های بین المللی و سمن های وابسته به سازمان های بین المللی که مورد تایید ما هستند نسبت به تهیه و تامین واکسن کرونا مورد نیاز و مورد تایید وزارت بهداشت هر چه سریعتر اقدام کنند.

وی اضافه کرد : هنوز واکسن کرونا از طرف سازمانهای بین مللی و دفاتر وابسته به در کشور وارد نشده است اما اعلام آمادگی کردند تا نسبت به تهیه آن اقدام نمایند که در مرحله اول قرار شد ۶ میلیون دوز واکسن وارد کشور و به اتباع تزریق شود.

 وی با بیان اینکه در آغاز شروع بیماری کووید ۱۹ اقدامات مضاعفی مانند هزینه های کمک معیشتی، تامین مایحتاج عمومی به مهمان شهرها و اتباع دارای مدارک هویتی افزایش یافته است، گفت: از آنجا که تعداد اتباع زیاد است و تبدیل دلار به ریال نوسان دارد این اقدامات چندان مفید نبوده که در جلسه امروز همه این موضوع را مطرح کردیم تا سازمان ملل در برنامه امسال خود مد نظر قرار دهد و شاهد رفع مشکلات و نیازمندی های اولیه به ویژه در حوزه سلامت باشیم.

محمودی با بیان اینکه متاسفانه شاهد حضور کودکان کار اتباع در کنار کودکان کار ایرانی هستیم، گفت: طبق طرح مشترک با سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌های مرتبط این کودکان در سطح شهر جمع‌آوری و به خانواده هایشان تحویل داده می شوند. همه این کودکان دارای خانواده هستند و  اگر این کودکان غیر مجاز باشند تکلیفشان مشخص است و باید به همراه خانواده خود به موطن خود برگردند.

 محمودی با اشاره به اینکه  ۷۰ درصد کودکان کار از اتباع خارجی هستند، درباره طرح آمایش شانزدهم که به زودی شروع می‌شود نیز گفت: از اردیبهشت امسال به همه استان ها دستور داده شد تا ابلاغیه آمایش شانزدهم را اجرایی کنند که نوبت دهی شروع شده است تا اتباع با رعایت پروتکل های بهداشتی مدارک خود را به روز رسانی کنند.

وی افزود: در کارت های آمایش به همه کد اختصاصی داده می شود و  همه دستگاه های ارائه دهنده خدمات مانند بانک ها و دفاتر پیشخوان موظفند در سامانه ثبت مشخصات، حتما برای اتباع کد اختصاصی یا  شماره  گذرنامه برای دارندگان روادید معتبر در نظر بگیرند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی ادامه داد: با توجه به اتفاقی که در بحث سیم کارت و کارت بانکی روی داد مصوبه و ابلاغ کردیم اگر جایی دستگاهی کوتاهی کرد، باید این نقیصه را برطرف نماید

محمودی درباره مشکل برگ تذکره اتباع افغانستانی گفت: متاسفانه بسیاری از اتباع افغانستان با تاریخ تولد مشترک در تذکره و مدارک هویتی خود هستند که چندین سال است این موضوع را به دولت افغانستان اعلام کرده ایم تا ساز و کار هویتی شان را به ما بگویند. 

وی با بیان اینکه صدور کارت آمایش منوط به داشتن برگ تذکره و ثبت هویتی است،افزود: فعلا مشخصاتی که از قبل در سرشماری به ما اعلام شده را لحاظ کردیم و در این دوره هم برای آنان کارت آمایش صادر می کنیم اما از آمایش بعد،بدون برگ تذگره کارت آمایش صادر نخواهد شد.

 ایندریکا راتواته  مدیر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هم در این نشست خبری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بیش از چهار دهه سخاوتمندانه میزبان اتباع است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در بحث اتباع با سازمان ملل متحد همکاری می کند و تمرکز اصلی سازمان ملل هم یافتن راه حلی برای اتباع و کمک به ایران است‌.

مدیر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با بیان اینکه در ۲۰ سال اخیر تعداد زیادی از اتباع بازگشت داوطلبانه داشته اند، ادامه داد: اما در  چند سال اخیر شاهد کاهش چشمگیر بازگشت داوطلبانه اتباع به کشور خود بوده ایم  و با وجود تلاش های انجام شده در کشور افغانستان برای بازگشت ثبات امنیت این کشور، اما  ثبات ببه این کشور بازنگشته و برای همین در بحث بازگشت داوطلبانه اتباع امروز همچنان دچار مشکل است.

 راتواته درباره فعالیت سازمان ملل متحد در امور پناهندگان سوری در جمهوری اسلامی ایران گفت : ما در این قضیه فعالیت خاصی نداشتیم تمرکز ما در پشتیبانی از حمایتی است که به پناهندگان افغانستان به ویژه در بعد سلامت در ایران ارائه می شود.

وی با اشاره به میزبانی سخاوتمندانه ایران در این سال ها و با توجه به موقعیت جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران محل عبور و گذار برای پناهندگان افغانستانی است و همین مسئله چالش‌های فراوانی امنیتی اقتصادی و سیاسی برای ایران ایجاد کرده است و تاکید می کنم کمیساریای عالی پناهندگان از جمهوری اسلامی ایران به خاطر میزبانی سخاوتمندانه از اتباع افغانستان بسیار سپاسگزار است .

 مدیر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با اشاره به واکسیناسیون اتباع اظهار داشت : واقف هستیم دولت جمهوری اسلامی ایران سخاوتمندانه افراد بالای ۷۵ سال را برای واکسیناسیون در نظر گرفته است. کمیساریای عالی هم از فعالیت های ایران به ویژه در بحث تجهیزات حفاظت شخصی و مواد ضدعفونی کننده حمایت و پشتیبانی کرده است و با وزارت بهداشت همکاری تنگاتنگ دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.