دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا از آخرین وضعیت نقض قرنطینه در فروردین ماه گزارش داد و اعلام کرد که در فروردین ماه بطور متوسط ۲۱% از مبتلایان به بیماری کرونا، قرنطینه را نقض کرده اند.

به گزارش جماران؛ دین پرست دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد مدیریت بیماری کرونا، ضمن اعلام رصد حداقل، ۵۳۸۶۶۶ مورد نقض قرنطینه در فروردین ماه سال ۱۴۰۰، گفت: در این مدت، بطور متوسط ۲۱% از مبتلایان به بیماری کرونا، قرنطینه را نقض کرده اند.

بابک دین پرست معاون اقتصادی وزیر کشور و دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، با بیان اینکه یکی از موانع جدی در کنترل اپیدمی بیماری کرونا، تداوم زنجیره این بیماری است؛ گفت: در این خصوص مقرر شد جلسات روزانه ستادهای استانی و شهرستانی به صورت مرتب برگزار و با بازرسی های دقیق و کارشناسی شده و با نظارت کمیته عالی نظارت وزارت بهداشت، موارد نقض قرنطینه را به صورت مستمر به کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گزارش تا پس از جمع بندی، حسب قانون برخوردهای لازم قانونی با ناقضین قرنطینه صورت گیرد.

دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا، با تشریح جزئیات بیشتر موارد نقض قرنطینه در فروردین ماه امسال گفت: طبق گزارش سازمان حراست کل کشور ۲۱ هزار بیمار کرونایی مقررات قرنطینه را نقض و با توجه به تکراری بودن موارد نقض از یک تا ۱۴ بار، توسط این افراد در کل حدود ۵۳۸۶۶۶ مورد نقض قرنطینه در کشور صورت گرفته که به طور متوسط ۲۱ درصد از مبتلایان به کووید ۱۹ را شامل می شود.

دین پرست با بیان جزئیات مربوط به ابعاد نقض قرنطینه از سوی مبتلایان گفت: متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که افراد مبتلا به کرونا با علم به داشتن بیماری اقدام به سفر نموده اند که این امر در گسترش زنجیره بیماری تاثیر مثبت داشته است.

دین پرست در این خصوص اظهار کرد: در  ۵۴۳ فقره از موارد نقض قرنطینه در ایام فروردین ماه، مسافتی بیش از هزار کیلومتر طی شده است.

دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در همین زمینه افزود: در ۴۱۹۲ مورد از نقض قرنطینه ها که حدود (۹%) از موارد نقص است، متخلفان بیش از ۵۰۰ کیلومتر ، تردد داشته اند.

دین پرست همچنین، با اشاره به بیش از ۱۰۰ کیلومتر طی مسافت در  ۳۹۳۶۷ مورد از نقض قرنطینه ها که معادل (۷%) از موارد نقض قرنطینه است، گفت: در ۴۳۳۵۶ فقره از موارد نقض قرنطینه که حدود (۸%) از کل مجموعه نقص قرنطینه هاست، حدوداً بیش از ۵۰ کیلومتر تردد، واقع شده است.

معاون وزیر کشور، بیش از ۲۰ کیلومتر طی مسافت را متعلق به ۱۲۰۲۳۵ مورد از نقص قرنطینه ها؛ یعنی (۲۲%) از کل موارد نقص برشمرد و افزود: در ۳۳۰۹۷۳ مورد یعنی (۶۱%) از کل موارد نقص، کمتر از ۲۰ کیلومتر تردد یا طی مسافت صورت گرفته است.

که در این خصوص هم باید با هماهنگی استانداری ها، نیروهای ناجا و وزارت بهداشت؛ بتوانیم افراد مبتلا به کووید را شناسایی و از انتقال ویروس به شهرهای دیگر جلوگیری کنیم.

دین پرست با اظهار اینکه یکی از مکانیسم های عملیاتی در کنترل و قطع زنجیره بیماری، اتصال تمامی دستگاههای اجرایی، نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی و نظارتی کشور به سامانه مدیریت مراجعین است؛ گفت: در این خصوص طبق مستندات موجود، ۹۲ دستگاه اجرایی تاکنون در سامانه مدیریت مراجعین عضو شده اند با همکاری این دستگاهها، در این مدت؛ یک میلیون و ۱۳۶ هزار و ۱۳۰ مورد استعلام توسط آن ۹۴ دستگاه انجام شده است و در نتیجه آن، جواب تعداد یک میلیون ۱۲۵ هزار ‌و ۷۵۷ مورد استعلام مراجعین و متقاضیان دریافت خدمات  (معادل ۹۹ درصد) منفی و پاسخ ۱۰۳۷۳ مورد استعلام ( برابر یک درصد) مثبت (کرونا مثبت) بوده که از ورود آنها به داخل دستگاهها و سازمانها و یا ارائه خدمت به آنها جلوگیری و ممانعت به عمل آمده است.

وی اضافه کرد: با این حال هنوز تعداد ۱۸ دستگاه اجرایی زیرمجموعه قوای مجریه و مقننه و همچنین دیگر نهادها، تاکنون به سامانه مدیریت متصل نشده اند.

معاون وزیر کشور با اظهار اینکه ضرورت دارد با هدف شناسایی دقیق و بهتر بیماران کرونایی، این دستگاهها در اسرع وقت نسبت به عضویت در سامانه مدیریت متصل اقدام کنند؛ گفت: در صورت عدم اجرای این موضوع، مقرر شده است که سازمان حراست کل کشور، بدوا نسبت به توجیه مسئولین ذیربط دستگاههای مذکور برای اجرای مصوبه ظرف یک هفته اقدام و در صورت استنکاف از این امر، عوامل اصلی دستگاهها و نهادهای سهل انگار را جهت معرفی به مراجع قضایی، به قرارگاه عملیاتی اعلام خواهد نمود.

دین پرست همچنین گفت: تاکنون مراکز بهداشتی – درمانی و آزمایشگاه های تحت پوشش و مدیریت یک وزارتخانه، یک سازمان، یک بانک و همچنین تعدادی از مراکز مرتبط با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (اعم از دولتی و غیردولتی)، کماکان از اتصال به سامانه مذکور و ثبت اطلاعات مربوط به بیماران کرونایی استنکاف می ورزند.

وی در این خصوص هم گفت: در جلسه قرارگاه مقرر شد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با دریافت اطلاعات و مشخصات دقیق مراکز متخلف از سازمان حراست کل کشور، نسبت به پیگیری موضوع اقدام و تمهیدات لازم را در راستای اتصال مراکز مذکور به سامانه مربوطه، حداکثر ظرف مدت یک هفته اقدام نمایند و در صورت عدم تمکین مسئولین ذیربط مراکز موصوف از مصوبه قرارگاه، در پایان مهلت مقرر، این گروه از متخلفین نیز به مراجع قضایی معرفی خواهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1507079
  • منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.