شبکه کلاهبرداری سازمان یافته در مقابل پاساژ علاءالدین تهران (محل فروش گوشی موبایل) فعال است که با فروش گوشی های تقلبی، روزانه بیش از یکصد میلیون تومان از جیب مردم می دزدد.

به گزارش جماران، در کنار اکثر دستفروشان زحمت کش و شریف مستقر پیاده رو حاشیه پاساژ علاء الدین تهران مقابل کیوسک پلیس نیروی انتظامی، هستند کسانی که روزانه ده ها میلیون تومان از خریداران گوشی کلاهبرداری می کنند و کاری هم از دست مالباختگان بر نمی آید!

شبکه کلاهبرداری سازمان یافته در مقابل پاساژ علاءالدین تهران (محل فروش گوشی موبایل) فعال است که با فروش گوشی های تقلبی، روزانه بیش از یکصد میلیون تومان از جیب مردم می دزدد.

این شبکه کلاهبرداری که ظاهرا با بعضی از کسبه پاساژ هم درارتباط بوده و افرادشان به بعضی مغازه ها (جهت اطمینان بخشی به سوژه ها) تردد می کنند، با به خدمت گرفتن افراد متعددی که معمولا مقابل درب های ورودی پاساژ و داخل پیاده رو حضور دارند، سوژه های خود را شناسایی کرده و سپس انواع صحنه سازی ها از یک برنامه فروش گوشی موبایل نو (اما پلمپ باز شده) را در نزدیکی سوژه ها اجرایی می کنند تا طعمه های خود را به دام اندازند.

خریداران قلابی که خود را کسبه پاساژ جا می زنند، با چک کردن نمایشی گوشی، خیال اطرافیان را از صحت و سقم آن راحت می کنند و 50 درصد پایینتر از قیمت گوشی مورد نظر (بخاطر دست دوم بودن)، پیشنهاد می دهند.

در نهایت فروشنده قلابی هم وانمود می کند که این قیمت پایین است و گوشی را نمی فروشد.

این صحنه سازی ها با اصرار خریداران قلابی آنقدر ادامه پیدا می کند تا خریدار یا خریداران سوژه شده، در جریان فرآیند این معامله قرار گرفته و فروشنده نهایتا حاضر می شود گوشی به ظاهر اصلی (اما فیک و قلابی) را به همان قیمت اما صرفا بخاطر مصرف کننده بودن خریدار طعمه شده؛ به او بفروشد.

یکی از مالباختگان تحت کلاهبرداری سودجویان فعال در مقابل پاساژ علاءالدین، یکدستگاه گوشی سامسونگ مدل A51 (تقلبی) را بخاطر دست دوم بودن به قیمت 4 میلیون تومان خریداری کرده است.

تا اینجا مقصر خریداران هستند که با نداشتن سواد و دقت کافی برای خرید گوشی موبایل، ضمن اعتماد اشتباه به برخی دست فروشان؛ از اصلی بودن گوشی مورد نظر اطمینان حاصل نکرده اند.

اما موضوع قابل تامل ماجرا اینجاست که وقتی او به کیوسک نیروی انتظامی زیر پل حافظ که دقیقا مقابل درب جنوبی پاساژ علاء الدین (پاتوق کلاهبرداران) قرار دارد مراجعه کرده و اعلام می کند یکدستگاه گوشی تقلبی به نام اصلی خریده و هنوز توضیحی نداده، مامور انتظامی به او می گوید گوشی A51 به قیمت 4 میلیون تومان خریده ای؟!

او ادعا می کند که روزانه نزدیک به 60 نفر دقیقا با همین شیوه و مدل گوشی و مبلغ، شکایتشان را نزد ما می آورند. برای پی گیری ماجرا باید به دادسرای میدان منیریه مراجعه کرده و آنجا شکایتتان را ثبت کنید.

متاسفانه در پی این ماجرا 3 پرسش اساسی مطرح می شود:

1-  چرا با وجود این همه شکایت، آن هم به یک شیوه مشابه که حتی مدل گوشی و مبلغ کلاهبرداری هم تکراریست؛ کلاهبرداران دستگیر نمی شوند؟

2-  اگر پلیس اقدامی برای دستگیری سارقان کرده، چرا آنها همچنان داخل و مقابل پاساژ علاء الدین جولان می دهند؟

3-  با وجود مشخص بودن شماره حساب و کارت سارق یا سارقان، چرا همچنان این کلاهبرداری گسترده پا بر جاست ؟!

جالب تر اینجاست که مالباختگان حتی بعد از فهمیدن کلاهبرداری انجام شده؛ همچنان مقابل پاساژ علاء الدین با سارقان (خریداران قلابی متعلق به تیم کلاهبرداری) مواجه می شوند اما نمی توانند کاری از پیش ببرند و حتی بعضا تهدید به درگیری هم می شوند و متاسفانه همه این اتفاقات مقابل کیوسک نیروی انتظامی صورت می گیرد!

دیگر نکته تامل برانگیز این ماجرا اطلاع رسانی رسانه ها طی چند سال گذشته و به بویژه همین روش کلاهبرداری در اوایل 99 و استمرار این شیوه های کلاهبرداری تاکنون است!

متاسفانه این فرآیند ابهام آمیز می تواند موجب خدشه دار شدن اعتبار نهادهای انتظامی و امنیت عمومی در اذهان مردم شود که یک برخورد و رسیدگی عاجل را می طلبد.

در فرآیند رسیدگی به این ماجرا جدا از نیروی انتظامی و قضایی؛ انواع دستگاه های مسئول دیگری از جمله سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان؛ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ سازمان تعزیرات حکومتی؛ شهرداری (پیرامون ساماندهی و شناسنامه دار کردن و یا جمع آوری دستفروشان) و...  هم مرتبط هستند که مشخص نیست برای حل مساله مذکور چه کاری می کنند؟!

پایگاه خبری جماران این آمادگی را دارد تا در این باره، اقدامات در دست اقدام و انعکاس رسانه ای مواضع کلیه دستگاه های مسئول و مرتبط، همکاری لازم را داشته باشد تا مردم بیش از این متضرر نشوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
25 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • علی محمد کاظمی

    دستفروشان دزد علاالدین
    بعد از دو روز تحقیق در مورد انتخاب گوشی مناسب گیر دستفروشان افتادم. چنان فیلمی بازی کردن بازیگر هالیوود بیان آموزش بگیرن. گوشی فیک ۴ میلیون به من فروخته اند

    پاسخ