محمد و زینب عاشقان اباعبدالله الحسین و نمونه اخلاق عملی در کمک به نیازمندان و محرومان و پیشتاز در اهداف اجتماعی سلامت بودند. آنان درحالی‌که مؤسسات حرفه‌ای زیادی را راه اندازی و یا در مدیریت حرکت های علمی و اجتماعی و آموزشی جهانی مشارکت فعال داشتند و جوایز متعدد برجسته بین المللی را دریافت کردند، همواره بر شعائر اسلامی پافشاری داشتند.

پایگاه خبری جماران؛ خانواده محمدحسین و زینب اسدی‌لاری، از شهدای فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی، در بیانیه ای توضیحاتی در خصوص کتاب «نخبگان آسمانی» ارائه کردند.

متن این بیانیه بدین شرح است:

​یک سال از فاجعه سرنگونی پرواز 752 در سی کیلومتری فرودگاه امام در ساعت 6:18 صبح 18 دیماه 1398 می گذرد ولی گذشت زمان، داغ هیچ داغداری از این فاجعه بزرگ را کم نکرده است.

به بهانه رونمایی از کتاب «نخبگان آسمانی» یادمان عزیزانمان که در این فاجعه غمبار، از میان ما رفتند، مراسمی مجازی برگزار شد و در طی آن بارها به سوگ بی پایان تمامی خانواده های جانباختگان این حادثه استثنایی تاریخ هوانوردی که جان 1+176 انسان بی دفاع و مظلوم شامل 29 کودک معصوم و بسیاری از نخبگان، مکررا اشاره شد.

در آستانه سالگرد پرواز بدون بازگشت قهرمانان زندگیمان دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری، در فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافری نخبگان، کودکان و مسافران مظلومی که بدون هیچ دفاعی در آسمان میهن هدف قرار گرفتند، کتاب «نخبگان آسمانی» را به پدران و مادران و نسل جوان تقدیم می کنیم؛ بدان امید که راه و روش و منش علمی، دینی و اخلاقی عزیزانمان که جهاد علمی را برای شکوفایی در جهان و تبلیغ عملی اسلام و ارزشهای اخلاقی در شرایط سخت غربت به جان خریدند، به یادگار برای نسلهای آتی بماند.

محمدحسین اسدی‌لاری مدال‌آور المپیاد شیمی کشور به همراه خواهرش زینب برای ادامه تحصیلات و تلاش مستمر در فضای علمی بزرگتر و بی‌انتها، راهی متفاوت را تجربه کردند. «نخبگان آسمانی» در عمر بسیار کوتاه اما سرشار از موفقیت، سخت کوشی و کمال‌خواهی، توانمندسازی جوانان، عدالت آموزشی و سلامت جهانی را سرلوحه خود قرار دادند. دکتر محمد حسین، ابتکارات پژوهشی، اجتماعی، آموزشی و کارآفرینی متعددی را سازماندهی نمود و در دوره بسیار رقابتی  MD-PhD(پزشکی-تخصصی) دانشگاه تورنتو، تحصیلات خود را ادامه داد.

زینب نیز کانون های دانشجویی متعدد در زمینه محیط زیست، سلامت روان و سلامت جهانی را در تورنتو راه اندازی کرد و ادامه تحصیلاتش در رشته پزشکی بود. زینب عزیزمان در عنفوان نوجوانی، بسیار علاقمند به پژوهش های علوم پایه در زمینه ژنتیک و روش های مولکولی و کشت سلولی بود و از طرف دیگر در زمینه پژوهشهای سلامت جهانی و سلامت روان بود. زینب، با سخت کوشی و اهتمام فراوان، نه تنها به درس، بلکه به فعالیتهای اجتماعی، می پرداخت. مسیر خانه تا دانشگاه در تورنتو، که قریب به یکساعت بود، را در سرمای زمستان و سایر فصلها، به عشق یادگیری و مشارکت فعال در امور علمی، هرروز طی می کرد و هیچگاه لب به شکایت نمی گشود.

محمد و زینب عاشقان اباعبدالله الحسین و نمونه اخلاق عملی در کمک به نیازمندان و محرومان و پیشتاز در اهداف اجتماعی سلامت بودند. آنان درحالی‌که مؤسسات حرفه‌ای زیادی را راه اندازی و یا در مدیریت حرکت های علمی و اجتماعی و آموزشی جهانی مشارکت فعال داشتند و جوایز متعدد برجسته بین المللی را دریافت کردند، همواره بر شعائر اسلامی پافشاری داشتند.

در مراسم رونمایی از کتاب «نخبگان آسمانی»، مادر شهیدان که استاد فرهیخته گروه آسیب شناسی دانشگاه است، اشاره اجمالی به تجربه سوگ نامتناهی و پیشرونده مادران و پدران جانباختگان این فاجعه بزرگ داشت و روانشناسی سوگ را از این زاویه به چالش کشید. محمدحسین، دانشجوی نخبه پزشکی-تخصصی دانشگاه تورنتو و در آستانه ازدواج بود به امید اینکه در عصر ظهور، از یاران حضرت ولی عصر عجل الله تعالى فرجه الشریف باشد، کسی که هر روز صبح در دیار غربت، قرائت دعای عهدش ترک نگردید. و زینب، دختر پرتلاش، نخبه و بسیار با حیا که با تمام وجودش، مهربانی و دستگیری از دیگران را هدیه میداد. آیا برای سوگ ما که این دو عزیز را در آستانه شکوفایی جهانی شان، از دست دادیم، پایانی خواهد بود؟

و یا سوگ والدین نخبه دیگری که در یکی از بهترین دانشگاههای دنیا، علیرغم مشکلاتی که برایش ایجاد کردند عزمش را جزم کرد تا تز دکترایش گره ای از مشکلات کشورش بگشاید و همسرش که در آستانه دهه فاطمیه به اتفاق یکدیگر، برنامه ریزی برگزاری مراسم این دهه در کشور محل تحصیلشان را کرده بودند.

سوگ برای والدین زوج جوان دیگری که در اوقات فراغتشان در حین تحصیل در دانشگاههای تهران، داوطلبانه و به صورت افتخاری در یکی از شیر خوارگاههای شهر تهران به مراقبت از کودکان بی سرپرست می پرداختند. و یا آن جوانان نخبه ای که یک هفته از مراسم جشن ازدواجشان بیشتر نگذشته بود و هنگام وقوع این فاجعه هولناک، هنوز تاج گلهای ازدواج در منزلشان به چشم می خورد؟ سوگ والدین آن جوان نخبه ای که مشغول به تحصیل در دوره فوق دکتری در یکی از دانشگاههای خوب و مطرح دنیا بود و در کنار تحصیل، علاقه به برگزاری جلسات قرآن و دغدغه کمک به نیازمندان در وجودش موج می زد؟ و یا نخبه دیگری که دانشجوی دوره فوق دکتری و حاصل قریب چهل سال خون دل خوردن و زحمات طاقت فرسا و بی شائبه پدر فرهنگی اش بود، پدری که با درآمد محدود حاصل از شغل شریف معلمی اش، پسری را تربیت کرده بود که مدارک متعدد از دانشگاههای مطرح جهان در کارنامه تحصیلی اش داشت. و یا سوگ والدین عزیزی که دو دختر مهربان را در این فاجعه از دست دادند، حال آنکه تنها چند روز از مراسم خواستگاری دختر نخبه شان در حوزه فناوری اطلاعات، می گذشت.

و از همه سوزناک تر، سوگ آن مادر جوانی که تنها دختر مهربانش را در 18 سال، یک روز هم تنها نگذاشته بود، چطور قابل ارزیابی و تفسیر است؟ و یا سوگ مادر جوانی که تنها پسرش امیر را 19 سال از خود جدا نکرده بود و وقتی امیر را برای استقرار در خوابگاه دانشگاه در شهر نزدیکشان، بدرقه می کردند، کمتر از ساعتی، از فرط دلتنگی، باز به دیدارش شتافتند و او را ساعتها در اغوش مهربانیشان گرفتند؟ و یا سوگ مادربزرگ نازنینی که نوه شیرین زبانش را هر روز مراقبت میکرد تا مادر جوان از سر کار بیاید، و در این فاجعه بزرگ نوه عزیزش را بهمراه دخترش، پسرش و عروسش از دست داد و الان ناباورانه سوگوار چهار عضو خانواده است؛ آیا برای این سوگ بزرگ پایانی متصور است؟ و برای سوگ مردان و زنانی که هنوز چشم انتظار فرزندان و همسران خود هستند، هیچ پایانی متصور نیست. «بأی ذنب قتلت»

«نخبگان آسمانی» تلاش برای معرفی الگوهای جهانی برای آینده‌سازان میهن عزیزمان دارد؛ الگوهایی که در راه کمال انسانی به سمت علم و دین و اخلاق، مجاهدت فراوان کردند، و توانستند بخشی از ظرفیت‌هایی بی‌پایان جوانان را مجسم کنند. به قول اساتید برجسته و مقامات دانشگاهی، جهان افرادی را از دست داد که می‌توانستند جهان را تغییر دهند. به امید تربیت آینده‌سازانی که بتوانند در کاهش آلام بشری و ساختن جهانی برپایه اخلاق محمدی (ص) و بدون ظلم و تبعیض تلاش کنند.

نگارش کتاب «نخبگان آسمانی» در فاصله کمی پس از فاجعه شلیک موشکها به هواپیمای مسافری در صبح 18 دیماه 1398 شروع شد و در مدت زمان کوتاهی مطالب تألیف و گردآوری و تدوین گردید. طبیعتا شدت تألمات ناشی از این فاجعه بزرگ در روزها و هفته های اول، فرصتی برای تفکر در مورد معرفی شأن و منزلت و روش و جایگاه عزیزانمان باقی نگذاشت، اما با حضور بیشمار همسالان، آشنایان و اقشار گوناگون در منزل و مراسم مختلف که مدام از خصوصیات این عزیزان بیان می‌کردند و نیز صدها پیام استادان، دوستان و همکاران محمد و زینب عزیزمان که از ونکوور و تورنتو برایمان می‌فرستادند، ما را بر آن داشت تا برای معرفی ابعاد علمی، اخلاقی، دینی و اجتماعی عزیزانمان مجموعه حاضر را منتشر کنیم تا چراغ راهی برای نسل‌های بعدی باشد.

قصد ما «قدیس سازی» از فرزندان عزیزمان نیست؛ هدف ما از انتشار این مجموعه آنست که جوانان و آینده سازان می‌توانند به قلل رفیع علمی در دنیای امروز برسند و در عین حال شاخصه‌های اخلاقی و دینی را در کمال مورد انتظار از اشرف مخلوقات حفظ کنند. می‌توان دو بال انسانیت و علم را با هم داشت و این برای رسیدن به کمال انسانی و اعتلای جهان امروز و آینده، یک ضرورت است. محمدحسین (متولد فروردین 1375) و زینب (متولد مهرماه 1377) عزیزمان، دو فرزند تقریبا همسال بودند و کودکی و نوجوانی و جوانی را با هم سپری کردند و مثل هر برادر و خواهر همسال، شیرینی و تلخی و شوخی و گاه تندی‌هایی باهم داشتند، لکن روش زندگی و خود ساختگی آنان برای اهتمام به مسایل علمی، دینی، اخلاقی و اجتماعی، مورد تأکید و توجه ما برای معرفی این دو جوان نمونه به جوانان امروز و نسل‌های آتی است.

محمدحسین و زینب عزیزمان هر دو عاشق اباعبدالله الحسین علیه السلام بودند و داستان سفرها و اصرارهای محمدحسین برای تشرف به عتبات عالیات و نیز رؤیاهای صادقه‌ای که افراد دور و نزدیک و حتی آنانی که این دو عزیزمان را نمی‌شناختند، در بخشهای مختلف این مجموعه ذکر شده است و طرفه آنکه اتمام تدوین این مجموعه در محرم 1442 اتفاق افتاد، روزهایی که قرار بود محمدحسین و زینب در سوگواری سالانه در منزل و حسینیه مان، پذیرای عزاداران حسینی باشند و الحق که برای میزبانی و نیز سرکشی به عزاداری‌ها، پس از پروازشان نیز فروگزار نکردند.

تدوین خط به خط این مجموعه موجب آزردگی عمیق ما و بعضا مویه و زاری و استغاثه به درگاه الهی برای از دست دادن چنین گوهرهای گرانبهایی که هریک می‌توانستند نویدگر جهانی بهتر و آینده‌ای درخشان‌تر باشند، بود. اما هدف ما، زنده نگاه داشتن یاد و نام این دو عزیز، و معرفی راه و سلوک و اهداف آنان بوده است تا نسل جوان و آیندگان و آینده سازان بدانند که با نیت پاک، جهد و تلاش وافر، خداترسی، توکل و توسل، می‌توان قلل رفیع علمی در جهان را نشانه گرفت تا جهانی بهتر برای مردم و بویژه محرومان ساخت و پرداخت. به همین منظور در چارچوب بنیاد خیریه به نام شهیدان عزیزمان، مدارسی در مناطق محروم تهران و نیز حمایتهای علمی، پژوهشی و فناوری در دست اقدام است و در همین مقال از همه علاقمندان دعوت می‌شود در این امر خطیر یعنی سرمایه گذاری در اعتلای فرهنگ این مرز و بوم و ساختن جهانی بهتر از حیث سلامت، معنویت، اخلاق و صلح و انسانیت، مشارکت فرمایند.

إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ

ابراز تمایل علاقمندان در داخل و خارج کشور برای دریافت این کتاب و مشارکت در ایده و اقدامات «بنیاد نیکوکاری محب الحسین (ع)» یادمان شهیدان عزیزمان، مایه دلگرمی و اشتیاق ما برای ترویج و تبلیغ راه و روش عزیزانمان، و از طرف دیگر موجب تحسر و تأثر فراوان ماست، برای کوتاه شدن عمر زمینی این دو جوان مؤمن و پرتلاش که می توانستند منشأ تأثیرات شگرف در آینده جهان باشند. در فاصله یک ماه از انتشار و رونمایی کتاب «نخبگان آسمانی»، چاپ اول کتاب با استقبال علاقمندان، روبه اتمام است و به یاری خدواند و با استفاده از نظرات خانواده های داغدار، شاید در چاپهای بعدی بتوان به شایستگی و در حد امکان، یادی از سایر نخبگان آسمانی این پرواز ناتمام، نیز انجام داد.

والسلام

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.