وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که 130 میلیارد تومان برای فراهم کردن اقلام ضدعفونی و بهداشتی به حساب مدارس واریز شده است؛ اما تعدادی از مدیران مدارس در جنوب تهران و سایر نقاط کشور می گویند بودجه ای برای کرونا جهت تهیه اقلام بهداشتی و ضد عفونی مدارس دریافت نکرده اند.

فعالیت مدارس در دوران کرونا در بیرجند. عکس: IRIB

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: از زمان شیوع کرونا تا پایان سال تحصیلی گذشته آموزش های مدارس به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار شد. اگر مشکلاتی نظیر امکان دسترسی به اینترنت و هزینه های آن را نادیده بگیریم، حداقل به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی امری منطقی به نظر می رسید. اما اعلام ناگهانی اینکه از 15 شهریور ماه کلاس های مدارس به صورت حضوری برگزار می شود، موجب شد بسیاری از والدین دانش آموزان و مدیران مدارس، نگران سلامتی دانش آموزان و کادر آموزشی خود باشند.

یعنی مسئولین آموزش و پرورش اینگونه تصمیم گرفتند که حتی در شهرهای با وضعیت قرمز کرونا، مثل تهران - بر خلاف پروتکل اعلامی قبلی خودشان - کلاس های درس به صورت حضوری تشکیل شوند. این موضوع باعث افزایش فشار روانی میلیون ها خانوار فرهنگی و دارای دانش آموز شد. چون به هیچ وجه امکان رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در مدارس وجود ندارد. شاهد این نگرانی هم سخنان و مصاحبه های ضد و نقیضی است که توسط مسئولین در این روزها گفته می شود.

به طور مثال از یک طرف زهرا مظفر، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، 15 شهریور ماه با تأکید بر اینکه کلیه مدارس به اقلام بهداشتی و ضدعفونی مجهز شده اند، تصریح کرد: پیشتر سرانه ‌ای برای فراهم کردن اقلام ضدعفونی و بهداشتی به حساب مدارس واریز شده بود؛ قرار است در روزهای آینده هم بیش از 100 میلیارد تومان برای هزینه مواد ضدعفونی به مدارس واریز شود.

این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش یک روز پیش از بازگشایی مدارس این رقم را 30 میلیارد تومان بیشتر اعلام کرد و گفت: تا کنون 130 میلیارد تومان برای ضدعفونی مدارس توزیع شده و هرچقدر دیگر لازم باشد تخصیص می یابد. این اختلاف در بیان خبر نوعی ناهماهنگی و تناقض آشکار و یا دستپاچگی در اطلاع رسانی را نشان می دهد.

اما جالب است بدانید که برخی مدیران مدارس و کادر آموزشی طی تماس با تحریریه جماران اعلام کردند تا این تاریخ هیچ مبلغی بابت فراهم کردن اقلام ضدعفونی و بهداشتی به حساب مدارس واریز نشده است و آنها به هیچ عنوان قادر به تهیه و تأمین این اقلام از طریق بودجه جاری مدارس نیستند.

از این جهت لازم است جهت تنویر افکار عمومی، اسامی مدارسی که بودجه ۱۳۰ میلیاردی را دریافت کرده اند و رقم دقیق اختصاص یافته به هر مدرسه توسط آموزش و پرورش منتشر شود تا رسانه ها بتوانند این مهم را راستی آزمایی کنند چرا که بودجه آنها کفاف هزینه های جاری معمول مدارس را هم نمی دهد و ظاهرا برای تأمین این هزینه ها نیز مجبور هستند به کمک های مردمی روی بیاورند چه رسد به اینکه بخواهند هزینه دیگری مثل تهیه اقلام ضدعفونی و بهداشتی داشته باشند.

نکته دیگری که مسئولین آموزش و پرورش بر آن تاکید دارند  این است که اگر مدرسه‌ ای به اجبار از دانش ‌آموزان هزینه ‌ای برای تهیه مواد ضدعفونی دریافت کند، برخلاف قانون است. آموزش و پرورش موظف است مدرسه را با رعایت پروتکل ‌های بهداشتی باز کند تا فضای آموزش برای دانش ‌آموزان مهیا شود.

در این خصوص نیز باید از مسئولین پرسید که اگر اجبار اولیاء دانش ‌آموزان به پرداخت هزینه برای تهیه مواد ضدعفونی دریافت کننده برخلاف قانون است و آموزش و پرورش هم عملا زیر بار هزینه تأمین این مواد نرفته و ظاهرا حرف و عمل آنها در این زمینه متفاوت است، این مواد باید از کجا تأمین شود؟

به اطلاع مسئولین آموزش و پرورش می رسانیم که مدارس ظاهرا هزینه ای برای تهیه مواد ضد عفونی دریافت نمی کنند؛ اما نه تنها این موارد توسط مدارس تأمین نمی شود، بلکه والدین را مجبور به خریداری و تأمین آنها برای فرزندان خود می کنند و اولیاء دانش آموزان نیز که از یک سو نگران سلامتی جگر گوشه های خود هستند و از سوی دیگر تشکیل حضوری کلاس های درس آنها را مجبور به تأمین مواد ضدعفونی کرده، برای خرید یک بسته کوچک مواد بهداشتی حاوی 300 سی سی مایع شست و شوی دست، 500 سی سی ژل شست و شو و چند عدد ماسک و دستکش باید مبلغی حدود 50 هزار تومان هزینه کنند. حتی اگر ژل و مواد ضد عفونی را هم در نظر نگیریم، در شرایط حداقلی، توان تهیه روزی یک یا دو ماسک و یک بطری آب برای چه تعدادی از خانوارهای دانش آموزان و حتی فرهنگیان وجود دارد؟

طبق آماری که سال گذشته رئیس مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد، 107 هزار و 171 مدرسه در کل کشور وجود دارد. بدین ترتیب سهم هر مدرسه از بودجه 130 میلیارد تومانی که وزیر آموزش و پرورش از آن سخن گفته یک میلیون و دویست و سیزده هزار تومان خواهد شد. انتظار می رود اسامی مدارسی که بودجه تعیین شده برای رعایت پروتکل های بهداشتی را دریافت کرده اند اعلام شوند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.