پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

رئیس بیمارستان سینا در گفت‌وگویی مطرح کرد:

دانش‌آموزان عاملِ چرخش ویروس بین خانواده‌ها می‌شوند

رئیس بیمارستان سینا در مورد حضور دانش‌آموزان در کلاس گفت: این موضوع بیش از اینکه برای خود کودکان خطرناک باشد، برای والدین آنها پرخطر خواهد بود و حتی باعث چرخش این ویروس از طریق بچه‌ها بین خانواده‌ها می‌شود.

به گزارش جماران؛ محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا در مورد بازگشایی مدارس و برگزاری حضوری کلاس‌های درس در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: کودکان ناقل‌های بسیار خوبی هستند و ویروس را بدون اینکه خودشان مبتلا شوند، منتقل می‌کنند و این موضوع به افزایش شیوع ویروس کمک می‌کند. این موضوع بیش از اینکه برای خود کودکان خطرناک باشد، برای والدین آنها پرخطر خواهد بود و حتی باعث چرخش این ویروس از طریق بچه‌ها بین خانواده‌های مختلف هم می‌شود.

طالب‌پور ادامه داد: از طرفی بیمارستان ما بخش اطفال ندارد و موارد مربوط به کودکان را به بخش اطفال دانشگاه تهران ارجاع می‌دهیم، سیستم تریاژ بیمارستان اطفال دانشگاه تهران قاعدتاً باید برای پذیرش احتمالی اطفال و نوجوانان که از طریق مدارس آلوده می‌شوند، مجهزتر شده باشند.

رئیس بیمارستان سینا با هشدار به والدین دانش‌آموزانی که به مدرسه می‌روند، بیان کرد: ما باید بدانیم که احتمال آلودگی و انتقال ویروس در کودکان و بزرگسال با هم هیچ تفاوتی ندارد و این ویروس یک خطر بالقوه‌ای است که همه را تهدید می‌کند و تنها راهکار مسئله این است که فعالیت‌های منطقی را در شرایط بسیار ایمن انجام دهیم.

طالب پور افزود: والدین فرزندان خود را توجیه کنند که ماسک بزنند و دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، حتی وسایل شخصی برای آنها تعریف کنند که در مدرسه اصلا وسایل شخصی مثل خودکار و پاک‌کن از همکلاسی‌های خود قرض نگیرند و تاکید کنند که این ویروس به راحتی با بی‌مبالاتی انتشار پیدا می‌کند.

او تصریح کرد: اگر به کودکان درست آموزش دهیم و آنها درست رعایت کنند، دیگر دلیلی وجود ندارد که ریسک میزان شیوع بالا رود، اما مسئله این است که کودکان برای رعایت دستورالعمل‌ها این جدیت را ندارند، چون حتی بسیاری از بزرگسالان هم این جدیت را ندارند و از گذاشتن ماسک خسته شدند، در این صورت چطور از یک کودک ۷ ساله انتظار داشته باشیم تا این موضوع را رعایت کند؟ اگر قرار است که مدارس باز شوند، لازمه ‌آن وقت گذاشتن برای توجیه و توضیح بیشتر برای کودکان در زمینه رعایت پروتکل‌ها است.

طالب‌پور گفت: اتفاقاتی که در مدارس می‌افتد، معمولا باعث امکان ایجاد آلودگی هستند، به طور مثال بچه‌ها با هم بازی می‌کنند و در بین بازی ماسک خود را برمی‌دارند در این صورت و با توجه به این رفتارها باید توجه داشته باشیم که  احتمال ریسک انتقال ویروس از طریق کودکان کمتر از بزرگسالان نیست.

او با اشاره به سفرهای بین شهری مردم در تعطیلات اخیر گفت: واقعیت این است که میزان ابتلا به کرونا طی روزهای گذشته در بیمارستان مقداری افزایش پیدا کرده است، البته فکر می‌کنیم، این افزایش ابتدا خیلی معنی‌دار نباشد، چرا که شرایط مبتلایان بیمارستان نسبت به دو هفته‌ی قبل کاهش داشته است.

او با اشاره به احتمال افزایش شیوع کرونا در هفته‌های آینده، ادامه داد: به دلیل سفرها در تعطیلات اخیر، اورژانس و بخش‌های بیمارستان را با وجود آن که میزان بیماران نسبت به دو هفته‌ی قبل کم شده، کاملا آماده کردیم و منتظر پیک بعدی هستیم، ولی باید بدانیم که هیچ‌کدام قابل پیش‌بینی نیست.

طالب‌پور بیان کرد: اتفاقی که در این چند ماه برای کادر درمان افتاد این بود که یک مدت شیوع ویروس افزایش پیدا کرد و میزان درگیری بین کادر درمان هم زیاد شد و بعد که این میزان شیوع کاهش پیدا کرد، این افراد یک استراحتی کردند و دوباره وارد پیک بعدی شدند، اما اگر این پیک تداوم داشت ما به شدت دچار مشکل می‌شدیم و اکنون شرایطی شده که بین هر پیک نیروها استراحتی می‌کنند.

او گفت: طبق آمار بیمارستان ما، پرسنلی که در بخش کرونا کار می‌کنند، خیلی کمتر درگیر کرونا می‌شوند، چون مراقبت و محافظت در آن بخش خیلی زیاد است، اما اگر بگوییم پرسنل ما نمایی از جامعه هستند، همیشه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر مبتلا از ۱۲۰۰ نفر است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.