بنا بر توضیحات امروز سخنگوی وزارت بهداشت 26 استان کشور از نظر شیوع کرونا همچنان در وضعیت قرمز و هشدار به سر می برند و کمیته اپیدمیولوژی کووید۱۹ وزارت بهداشت نیز از روند صعودی کرونا در ۷ استان خبر داد.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۳۵۸ هزار و ۹۰۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۴۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۰ هزار و ۶۴۳ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار قطعی مبتلایان به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: ️از دیروز تا امروز ۲ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۸۲ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۵۸ هزار و ۹۰۵ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۰ هزار و ۶۴۳ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تا کنون ۳۰۹ هزار و ۴۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۸۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون سه میلیون و ۳۶ هزار و ۷۱۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

وی درباره وضعیت کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در این استان شاهد یک خیز نسبتا متوسط در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ بودیم. از اواخر فروردین ماه، نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه در این استان روند نزولی به خود گرفت و این سیر نزولی تا پایان اردیبهشت ادامه پیدا کرد. از خرداد ماه مانند بسیاری از استان‌های دیگر، نمودار موارد بیماری در این استان دوباره شیب صعودی گرفت و در نیمه دوم تیر ماه، موارد ابتلا و بستری در این استان به بیشترین میزان خود از زمان شیوع بیماری رسید.

لاری افزود: با وجود آن‌که در مرداد ماه امسال، تعداد موارد ابتلا و بستری روزانه در استان کهگیلویه و بویراحمد تا حدی روند کاهش به خود گرفته، ولی وضعیت بیماری همچنان در اغلب شهرستان‌های این استان حساس، شکننده و نگران کننده است. در هفته گذشته چهار شهرستان این استان به وضعیت قرمز بیماری تبدیل و در حال حاضر شهرستان‌های بویراحمد، چرام، کهگیلویه، گچساران و لنده در این استان در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان ۸۴.۳ درصد است که بیشترین میزان رعایت مربوط به داروخانه‌ها و دفاتر پیشخوان دولت و کمترین میزان رعایت در پاساژها و مراکز خرید این استان گزارش شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: میزان استفاده از ماسک توسط کارمندان اداره‌ها و بانک‌های استان ۹۶ درصد و میزان استفاده از ماسک توسط شاغلان صنوف و صنایع ۸۷ درصد گزارش شده است. همچنین میزان استفاده از ماسک توسط مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در وسایل نقلیه عمومی ۷۷ درصد است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات همکاران ما در کادر بهداشت و درمان این استان، انجام سه مرحله غربالگری بیماری در سطح استان، راه اندازی ۱۶ مرکز ۲۴ و ۱۶ ساعته بیماری کووید ۱۹ در سطح استان و انجام غربالگری در عشایر و آموزش آنها است.

لاری گفت: امیدواریم با رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده جدی‌تر و همگانی‌تر از ماسک توسط مردم استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد خروج شهرستان‌های این استان از وضعیت قرمز کرونا باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: مهم‌ترین راه خروج از وضعیت موجود بیماری در کشور، تقویت عزم و اراده در رعایت اصول سه گانه بهداشتی شامل شست‌وشوی مرتب دست‌ها، رعایت فاصله گذاری فیزیکی به مقدار ۱.۵ تا دو متر و استفاده از ماسک است. امیدواریم با پای‌بندی به این اصول شاهد قطع زنجیره انتقال بیماری در کشور باشیم و با کمک و همراهی عاشقان امام حسین (ع) در برگزاری مجالس عزاداری مطابق با دستورالعمل مصوب ابلاغی، محرمی آمیخته با شور و شعور حسینی در کشور برپا شود.

 

روند صعودی کرونا در ۷ استان

کمیته اپیدمیولوژی کووید۱۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در هفت استان، اصفهان، آذربایجان شرقی، سمنان، البرز، قزوین، تهران و کهگیلویه و بویراحمد همچنان روند صعودی آمار کرونا مشاهده می‌شود.

کمیته اپیدمیولوژی کووید۱۹ وزارت بهداشت و مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین گاهنامه (شماره ۵۵) اپیدمیولوژی ایران که روز یکشنبه منتشر شد، افزود: در روند کشوری بیماری، هر چند موارد ابتلا و مرگ نسبتا بالا است، اما ثبات و تغییرات مختصر دیده می شود.

در این گزارش آمده است: در آخرین هفته مرداد امسال روند ثبات اپیدمی کووید۱۹ با تغییرات مختصر در هفت استان (هرمزگان، بوشهر، فارس، اردبیل، سیستان و بلوچستان، قم و گیلان) مشاهده شد. تصور می شود در دو استان (خوزستان و یزد) روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی و در دو استان (کرمان و همدان) روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی وجود باشد.

تداوم وضعیت هشدار در آذربایجان‌غربی

جانشین رییس قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر، وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان نظیر هفته‌های اخیر، هشدار بوده ولی با کمترین سهل‌انگاری مردم، وضعیت قرمز را برای چندمین بار تجربه خواهیم کرد.

ایرج محبی با بیان اینکه همه مردم و مسوولان باید برای جلوگیری از ورود به وضعیت قرمز، پای کار باشیم تا بتوانیم مقابله بهتری داشته باشی گفت : در حال حاضر ۳۲۷ بیمار با تشخیص عفونت حاد تنفسی در آذربایجان غربی بستری هستند که وضعیت ۱۴۶ نفر تشخیص قطعی کروناست.

محبی گفت: هرچند این آمار بسیار کمتر از هفته های گذشته به ویژه تیرماه است، ولی با کمی بی توجهی به موارد ایمنی و پروتکل های بهداشتی، این تعداد افزایش می یابد.

وضعیت کرونا در اردبیل همچنان قرمز است

کرونا همانند بیشتر مناطق کشور در استان اردبیل نیز در وضعیت قرمز قرار دارد و این ویروس بشدت در برابر حرکت به سمت وضعیت زرد و سفید مقاومت می‌کند.

بنا به اعلام ‌مسوولان محلی ، از ۱۱ شهرستان استان اردبیل، تنها  اصلاندوز مغان دارای وضعت سفید بوده و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت زرد، نارنجی و قرمز قرار دارند.

بر اساس آخرین آمارها، ۲۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در  استان اردبیل بستری هستند که از این تعداد ۶۴ نفر بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ بیمار در مراکز درمانی استان بستری شدند که از این تعداد ۲۲ نفر در اردبیل، چهار نفر در پارس‌آباد، پنج نفر در مشگین‌شهر، یک نفر در بیله‌سوار، ۲ نفر در گرمی و ۶ نفر در خلخال بستری شده‌اند و ۲۲ نفر هم با بهبودی نسبی مرخص شده‌اند.

میبدی‌ها منتظر موج جدید شیوع کرونا باشند

رییس بیمارستان میبد استان یزد با اشاره به رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی برخی هیات های عزاداری در بعضی محله ها به مسوولان آنها هشدار داد، به تصمیم های اتخاذ شده احترام بگذارند و در صورت ادامه بی توجهی به رعایت اصول پذیرفته شده در سوگواری ها، شاهد موج جدید ویروس کرونا خواهند بود.

دکتر محمد هادی فرح زادی افزود: از مسوولان بخش‌های بالینی و مدیریت پرستاری بیمارستان خواسته شد، برای پذیرش موج جدید بیماران کرونایی آماده شوند. 

وی اظهار کرد:  پس از مدت ها این شهرستان که از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار داشت، و تعداد قابل توجهی افراد مبتلا به کووید -۱۹ داشتیم ، در حال حاضر شاهد کاهش محسوس تعداد بستری بیماران جدید در بیمارستان هستیم .

رییس بیمارستان میبد افزود: به نظر می‌رسد ،زنگ خطر برای ۲ هفته آینده به صدا درآمده  است و با اقدامات اخیر و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در بعضی از تکایا شاهد افزایش تعداد مراجعه کنندگان مشکوک به کرونا باشیم.

بستری بیماران کرونایی در بابل باز هم افزایشی شد

بستری بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بابل که طی ۱۰ روز گذشته روند نزولی داشت ، بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی بابل متوقف و در ۲۴ ساعت گذشته آمار بیماران کرونایی ورودی ۲ برابر ترخیصی‌ها شد.

بستری بیماران کرونایی در بابل طی یک ماه و نیم گذشته که از آن با عنوان موج دوم هم نام برده شده تا ۳۴۶ نفر رسید و از این پس با کاهش تدریجی سرانجام روز گذشته به ۲۱۱ نفر رسیده بود.

بر اساس آخرین گزارش از دانشگاه علوم پزشکی بابل در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۷ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در مراکز درمانی این شهرستان بستری و در مقابل ۱۲ بیمار با حال عمومی مساعد مرخص شدند تا آمار بیماران بستری یک بار دیگر افزایش یافته و به ۲۲۴ نفر برسد.

بی‌توجهی به هشدارهای کرونا در خلخال منجر به بحران خواهد شد

سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ،درمانی خلخال گفت: هرگونه بی‌توجهی به هشدارهای بهداشتی و جدی مقابله با کرونا در مناطق شهری و روستایی این شهرستان منجر به بحران خواهد شد.

دکتر سجاد رحیمی با انتقاد از بی‌توجهی برخی از هیات‌های مذهبی و عزاداری به دستورالعمل‌های بهداشتی افزود: برگزاری مراسم شاه حسین در یکی از روستاهای خلخال بدون دریافت مجوز از اداره تبلیغات اسلامی ،شب هنگام ، بصورت جمعی و بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نمونه‌ای از این گونه بی‌توجهی‌ها به هشدارهای بهداشتی مقابله با کرونا در ماه محرم است.

وی با بیان اینکه مسوولیت هرگونه حوادث ناشی از برگزاری آیین‌های عزاداری غیرمجاز و ممنوع در مناطق روستایی شهرستان متوجه اشخاص و دست‌اندرکاران برگزارکننده این مراسم خواهد بود، گفت: کرونا همچنان در این منطقه می‌تازد و قربانی می‌گیرد.

احتمال خروج خراسان رضوی از وضعیت قرمز کرونا در صورت رعایت بهداشت

بر اساس ارزیابی کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در صورت تداوم استفاده عمومی از ماسک صورت و رعایت پروتکلهای بهداشتی ظرف هفته‌های آتی احتمال خروج استان خراسان رضوی از وضعیت قرمز شیوع ویروس همه‌گیر کرونا وجود دارد.

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم‌اینک حدود ۶۰ درصد شهروندان مشهدی از ماسک صورت استفاده کرده و پروتکلهای بهداشتی را رعایت می‌کنند. 

دکتر حمیدرضا رحیمی افزود: در صورتی که میزان استفاده از ماسک صورت و رعایت پروتکلهای بهداشتی در میان شهروندان مشهدی به ۷۵ درصد افزیش یافته و این روند استمرار داشته باشد می‌توان به خروج این کلانشهر سه و نیم میلیون نفری و حتی استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی از وضعیت قرمز کنونی شیوع کرونا امیدوار بود.

روند ابتلا به کرونا در زنجان با شیب ملایم در حال کاهش است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان معتقد است که خوشبختانه در این استان روند شیوع بیماری کرونا هرچند با شیب ملایم و تدریجی در حال کاهش است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.