عرضه دارو در فضای مجازی نه تنها ماجرای جدیدی نیست بلکه شکل مدرن فروش دارو در ناصرخسرو است که امروزه با پیشرفت زندگی بشر، خودش را با فناوری هماهنگ کرده است، در نتیجه نکته حائز اهمیت این است که پدیده فروش دارو در بازار غیر رسمی جان چند دسته از بیمارن را در معرض خطر قرار داده است، نخست آنهایی که دسترسی به فناوری های جدیدندارند و سپس کسانی که هزینه تامین داروها فراتر از توانشان است.

پایگاه خبری جماران، میلاد شیراوند: با دریافت پیام یکی از آشنایان برای پیدا کردن داروی یک بیمار سرطانی، تلاش هایم را آغاز کردم. تماس با داروخانه های هلال احمر بی نتیجه بود، چراکه تنها نمونه ایرانی آن را موجود دارند در حالی که بدن بیمار فقط به داروی خارجی واکنش مثبت نشان می دهد.

در شبکه اجتماعی توییتر سراغ دارو را گرفتم شاید کسی نشانی از آن داشته باشد. یکی از کاربران لینک گروهی تلگرامی می دهد و می نویسد در این گروه توانسته داروهای کم یاب خود را تهیه کند.

در قسمت بیوگرافی این گروه نوشته شده است: قرار دادن هرگونه لیست دارو، فروش یا تبلیغ داروی غیر مجاز و خاص، فروش داروی قاچاق و بازاری ممنوع است اما همه می دانند که ممنوعیتی در کار نیست. 

وارد گروه می شوم و می نویسم کسی نمونه خارجی داروی «ارلوتینیب» را دارد؟ کمتر از 5 دقیقه سه نفر پیام می دهند و دوز مورد نظر را می پرسند.

123

برندی که در هیچ داروخانه ای پیدا نمی شود در چند دقیقه توسط سه دلال دارو تامین می شود. 

بر خلاف بازار این روزها، قیمت دلال ها تقریبا نرخ ثابتی دارد، گویا نرخ نجومی مصوبی دارند. 

3 ورق قرص 10 عددی ارلوتونیب بیش از ده میلیون تومان قیمت گذاری شده است، دارویی که بایستی توسط یک پیرزن مبتلا به سرطان که تنها درآمدش یارانه 45500 تومانی و بسته معیشتی 103 هزار تومانی است، تهیه شود. 

بازار آزاد تایید ندارد!

 دلالان دارو بدون ذکر دلیل خاصی از حضور در داروخانه و تایید اصالت دارو طفره می روند و روش تحویل دارو، پرداخت بیعانه ده درصدی و سپس پرداخت مابقی وجه هنگام تحویل دارو درب منزل است. 

آنها ابایی از ارائه شماره تلفن و معرفی خود نیز ندارند و همین را ضمانتی برای اصل بودن داروهایشان ذکر می کنند. 

 

همه دارویی هست! از داروی نایاب کرونا تا استامینوفن 500!

کسانی که در گروه تلگرامی داروهای نایاب سرطانی پیغام درج  می کنند دو گروه هستند، متقاضیان و ارائه کنندگان.

این روزها تقاضاها بیشتر حول داروهای کرونا می چرخد آنجا که متقاضیان می گویند هرقیمتی هم حاضر هستند برای بیمار بدحال خود بپردازند.

Capture

یکی از دلال ها نیز هم از همکاران خود می پرسد: «ازهمکاران کسی آمپول رمدیسیور موجود داره خیلی واجب وحیاطی هست ممنون میشم خبربدین» که همین درخواست نشان دهنده موجود بودن این داروی نایابِ در سراسر جهان، در بساط دلال ها است!

کاربرِ متقاضی رمدیسیویر در پاسخ به اینکه توانسته داروی خود را تهیه می کند پس از ملاحظات بسیاری، تنها به این جمله بسنده کرد: بله خدارا شکر. 

اعلام نیاز داروی فاویپیراویر توسط خبرنگار جماران نیز پس از چند ساعت  با پاسخ مثبت یک عرضه کننده مواجه شد.

داروی فاویپیراویر(برای درمان کرونا) در خیلی از کشورهای دنیا کم یاب و نایاب است.
مقداری از این دارو توسط ژاپن مستقیما تحویل مقامات ایرانی شد اما حالا میبینیم که دلال ها هر بسته آن را 9 میلیون تومان می فروشند.

داروی فاویپیراویر

 

از سوی دیگر داروهای کم یاب دیگری نیز در این گروه عرضه می شود. فردی با ارائه شماره تماس خود از فروش 7 قلم داروی  ویدازا آلمانی که مخصوص افراد مبتلا به سندرم میلودیسپلاستیکاست، خبر می دهد.

Capture

 

حقایق تلخ

از پیغام های ارائه کنندگان می شود نکاتی دردناک می شود فهمید از جمله اینکه دست برخی از داروخانه ها نیز در ارائه زیر زمینی داروها در کار است آنجا که مشخصات و تصاویر پروفایلی آنان نشان می دهد که دست کم اپراتور داروخانه هستند.

photo_2020-07-05_01-38-22

از سویی تعدادی زیادی پزشک و داروخانه در این گروه سه هزار نفره نیز حضور دارند و در عرضه و تقاضا مشارکت می کنند.

برخی برای جذب نیرو در داروخانه نیز در این گروه، پیغام درج می کنند.

 

داروهای ایرانی هم هست 

ابتدای امر گمان می رود که در این گروه فقط داروهای خارجی کم یاب و نایاب پیدا می شود اما مرور آگهی های درج شده در آن نشان می دهد که بسیاری از داروهای خاص و حتی معمولی مانند نوافن عرضه می شود.

123

داروی سینورا برای کاهش علائم و نشانه های بیماری آرتریت روماتوئید که توسط یکی از شرکت های معروف داروسازی تولید می شود در این گروه به عنوان داروی موجود معرفی شده است. 

سوالی که مطرح می شود این است که چرا داروی داخلی بایستی سر از گروه تلگرامی در بیاورد و در داروخانه به راحتی قابل خرید نباشد؟ 

پرس و جو از سه داروخانه در مناطق 5،1 و 9 تهران، نشانگر این است که سینورا لااقل برای عموم در دسترس نیست.

 

photo_2020-07-04_18-07-07

 

از سویی دیگر عده ای از عرضه داروهای شرکتی با تخفیف خبر می دهند بدون آنکه ممنوعیت عرضه دارو در فضای مجازی کوچکترین خللی در این عرضه و تقاضاهای عمده ایجاد کند.

123

دیگری هم لیستی از داروهای تولید شرکت های داخل به عنوان موجودی خود منتشر کرده است.

 

123

 

خوب، بد، زشت ماجرا را می شود اینگونه شمرد:

-عده ای از این امکان که دلالان را می شود راحت تر پیدا کرد خشنود هستند. سهیلا که خود بیمار سرطانی بوده و بهبود یافته است در گفت وگو با جماران می گوید که در طول دوران بیماری خود توانسته داروهای مورد نیازش را در وقت مناسب تهیه کند اگرچه برای پرداخت هزینه ی داروها مجبور به فروش خودروی خود شده است. 

-عرضه دارو در فضای مجازی نه تنها ماجرای جدیدی نیست بلکه شکل مدرن فروش دارو در ناصرخسرو است که امروزه با پیشرفت زندگی بشر، خودش را با فناوری هماهنگ کرده است، در نتیجه نکته حائز اهمیت این است که پدیده فروش دارو در بازار غیر رسمی جان چند دسته از بیمارن را در معرض خطر قرار داده است، نخست آنهایی که دسترسی به فناوری ها ندارند و سپس کسانی که هزینه تامین داروها فراتر از توانشان است. 

-زشت ترین وجه داستان فروش دارو در بازار سیاه مجازی، همکاری شرکت های تامین کننده دارو وداروسازهای مطرح در تشکیل این بازار است.

طبعا نبود شفافیت در میزان و رهگیری تولیدات شرکت های داخلی و واردکننده های دارو که بیشترین میزان ارز دولتی را نیز به خود اختصاص داده اند به این بازار ناعادلانه وسعت می بخشد. 

چندی پیش برگزاری دادگاه یکی از معروف ترین دادگاه های فساد اقتصادی که احتکار دارو و گران فروشی آن از مصادیق اصلی اتهامات متهمان بود خود گواهی بر این ادعا است که وضع بازار دارو سامان مناسبی ندارد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
17 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.