رئیس جمهور اعلام کرد که در چارچوب طرح فاصله گذاری هوشمند، کسب و کارهای متوسط و کم ریسک در استان های کشور، با مراعات دقیق پروتکل های بهداشتی می توانند از 23 فروردین ماه فعالیت خود را آغاز کنند اما فعالیت کسب و کارهای پرریسک تا پایان فروردین همچنان متوقف خواهد بود تا بعدا راجع به آنها تصمیم گیری شود.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهارداشت: برای استان تهران، آغاز فعالیت کسب و کارها از سی ام فروردین  و با رعایت و نظارت دقیق پروتکل های بهداشتی خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: ادارات دولتی از 23 فروردین با دوسوم نیروها کار خود را ادامه می دهند و یک سوم نیروها نیز که اولویت با افراد مسن و دارای بیماری های زمینه ای است ، مجازند با تصمیم ادارات مربوطه حضور نداشته باشند.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ایام مبارک ماه شعبان را تبریک عرض می‌کنم مخصوصاً اینکه در روزهای پیش رو میلاد صاحب زمان‌ و زمین‌مان حضرت ولی عصر(عج) را داریم، امروز هم روز جوان است که برای همه جوان‌ها مبارک باشد و فردا هم روز سلامت است که آن را به متولیان سلامت تبریک می‌گویم.

قبل از اینکه جمع‌بندی امروز را خدمت مردم عزیز اعلام کنم، چند نکته را توضیح می‌دهم. نکته اول اینکه در روندی که در حال حاضر برای مسأله مبارزه و مقابله با کرونا پیش رو داریم، هیچ اختلاف نظری بین دستگاه‌های دولتی وجود ندارد. اولاً‌بین قوای سه‌گانه هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و همه با هم داریم این کار را در کنار هم و در کنار نیروهای مسلح انجام می‌دهیم.

همه ارکان کشور همراهی می کنند و مقام معظم رهبری همه جا حمایت فرمودند؛ هر جا نیاز داشتیم و نکته‌ای را خدمت‌شان عرض کردیم، نامه‌ای را فرستادیم، ایشان همراهی فرمودند. بنابراین کل نظام یکپارچه است. حالا اینکه بدخواهان ما خیلی عصبانی و ناراحت هستند، خودشان می‌دانند.

این کرونا با همه گرفتاری‌هایی که برای ما درست کرده یک آثاری هم داشته و یکی از آثار خوبش همین وحدت بیشتر جامعه، دولت، مردم، نیروها و ارکان کشور است که بین همه آنها یک وحدت، انسجام و یکپارچگی را امروز در سراسر کشور مشاهده می‌کنیم.

گزارشاتی هم داده شد درباره سالم و پاک شدن هوا بخاطر کاهش ترافیک که اینها هم جزو آثاری است که کرونا دارد. ولی هیچ اختلافی نداریم، نه بین وزارت صمت و بهداشت و نه بین دیگر وزارتخانه ها هیچ اختلافی نیست. یک چیزی را یک گوشه‌ای یک شیطانی، پیدا می‌کند می‌دهد به رسانه‌های خارج کشور و آنها آن مسأله را بزرگ می‌کنند. ما هیچ اختلافی در این زمینه نداریم.

برخلاف بدخواهان و ضدانقلاب که مردم را دعوت می‌کنند به اینکه بین سلامت و فعالیت اقتصادی یکی را باید انتخاب کرد، این هم کاملاً مردود، غلط و ناصواب است. هم فعالیت اقتصادی و هم پروتکل‌های بهداشتی هر دو در کنار هم قابل اجرا و قابل پیاده کردن است. هم فعالیت اداری، هم فعالیت تولیدی و بقیه فعالیت های اقتصادی همه باید برقرار باشد، منتها همه اصول و پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند نیز باید مراعات شود.

امروز نسبت به طرح جدید یعنی فاصله‌گذاری هوشمند بحث کردیم. عمده بحث جلسه ما در این زمینه بود. کارگروهی این موضوع را در این چند روز در وزارت کشور مورد بررسی قرار داده بود و کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد یک جمع‌بندی داشت که در این جلسه ارایه شد. وزرا و مسئولین محترم هم این گزارش را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

خواست این کمیته و همچنین خواست وزارت صمت و فعالان اقتصادی و اصناف یک بخش از جمع‌بندی بود که در جلسه ارایه شد و مورد نظر و تصویب همه اعضای جلسه بود البته در بخش تولید هیچ بحثی نداریم و بدون هیچ مانعی همه بخش‌های تولیدی ما با مراعات پروکل‌های بهداشتی فعالیت می‌کردند، اما برای خدمات اقتصادی و کسب و کار، امروز تصمیم‌گیری شد. یعنی پیشنهاد کمیته مورد تصویب قرار گرفت که از 23 فروردین، استان‌های کشور می توانند کسب و کارها را آغاز کنند. کسب و کارهای متوسط و کم‌ریسک، اما کسب و کارهای پرریسک فعلاً تا پایان فرودین همچنان ممنوع باقی می‌ماند تا بعداً برایش تصمیم‌گیری کنیم. پس کسب و کارهای پرریسک مثل مراکز ورزشی و فعالیت‌هایی که حضور جمعیت در آن نیاز است، همچنان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

در بحث کسب و کارهای کم ریسک و فعالیت کسبه و فعالیت‌های اقتصادی که پرریسک نیست، بنا شد در استان‌ها از شنبه 23 فروردین فعالیت شان را با مراعات پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده، آغاز کنند.

پروتکل ها در سایت گذاشته شده و باید با هم هماهنگ کنند و حتماً بر اجرای این پروتکل نظارت شود. خود اصناف باید نظارت کنند، اتحادیه‌ها فعال شوند و نظارت کنند و البته مسئولیت اصلی این نظارت بر عهده وزارت بهداشت و درمان است. در جلسه امروز همچنین تصویب شد که اگر نیاز داشتند نیروی بسیج هم برای اینکه این نظارت به دقت انجام بگیرد، کمک کندچرا که نمی‌خواهیم کسب و کار و فعالیت اقتصادی و اشتغال عزیزان ما، سلامت جامعه را تحت تأثیر قرار دهد بنابراین باید همه پروتکل‌ها را مورد مراعات قرار دهند.

 اما در استان تهران این فعالیت از شنبه 30 فروردین آغاز می شود و باز هم باید همان پروتکل‌های بهداشتی و همچنین نظارت در این زمینه به دقت انجام بگیرد.

از کمیته تبلیغات خواستیم در این زمینه طرح‌ها را آماده کند و اطلاعاتی که باید به مردم داده شود، در صدا و سیما برای مردم توضیح داده شود که آن کسی که صاحب کار، مغازه و فروشگاه است نسبت به جنسی که عرضه می‌کند و مشتریان  چه اصولی را مراعات کند و همه اینها برای مردم توضیح داده شود تا وظایف روشن باشد و همه اصول بهداشتی که باید مورد نظر و توجه قرار بگیرد، مراعات بشود.

آغاز این فعالیت به این معنا نیست که اصل در خانه ماندن را نقض یا فراموش کرده باشیم و باز هم آنهایی که حضورشان در خیابان و جامعه ضرورتی ندارد، ترجیح بر این است که خودشان مراعات کنند و در خانه بمانند و بیرون آمدن و فعالیت ما در جامعه باید به حداقل ممکن ضروری کاهش پیدا کند بنابراین به این اصل هم توجه کنند.

امروز تصمیم گرفتیم برای بازگشایی فعالیت از یک روند پلکانی استفاده کنیم و این پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که در آغاز این جلسه توصیه آنها به ستاد ملی این بود که فعالیت‌ها به صورت تدریج و پلکانی صورت بگیرد بنابراین هم نسبت به اقتصاد پلکانی و استان‌ها و استان تهران تصمیم گرفتیم و همه باید آن اصول را مورد مراعات قرار دهند.

نسبت به ادارات دولتی که همین الان فعال، سر کار و مشغول فعالیت هستند منتها از هفته آینده یعنی از 23 فروردین ماه فعالیت ادارات به این صورت است که دو سوم در سر کار خواهند بود و یک سوم مجاز هستند که سر کار نباشند و بخش‌های مختلف نسبت به این یک سوم گردشی تصمیم گیری بکنند.

یک سوم کمتر در محل کار حضور پیدا کنند مگر آن جاهایی که ضرورت داشته باشد بیش از دو سوم فعالیت کنند و در اینجا نسبت به افرادی که سن‌ آنها بالا است و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، تأکید شد و  آنها را در اولویت قرار دهند.

 این دیگر نیاز به گفتن نیست که اگر هر کس به کرونا مبتلا شد، وظیفه‌اش این است که به رئیس بخش‌ اعلام کند، سر کار نیاید و برای آن مدتی که مشخص شده است، در خانه بماند و مثلاً نسبت به شرایطی که دارد باید دو هفته را به صورت قرنطینه در خانه خودش، نقاهتگاه و یا بیمارستان بماند. بنابراین آمدن سر کار به عنوان تخلف و جرم تلقی می‌کند. نه اینکه  کسی بداند مبتلا است، تست‌اش مثبت بوده است و بگوید من می‌خواهم سر کار بروم یا رئیس آن قسمت بگوید سر کار بیا و اشکال ندارد، این روشن است و برای این دیگر تأکید نمی‌کنم، کسی که دارای کرونا است، آمدن وی در جامعه، سر کار و اجتماعات ممنوع است و باید خودش را در خانه‌، نقاهتگاه و یا بیمارستان قرنطینه کند.

این را توجه داشته باشند و ما هم در مصوبه قبلی‌مان تأکید کردیم که البته دیروز  از یکی دو جا پرسیدم و هنوز عملیاتی نشده است و آقای دکتر نمکی این را قاطع و محکم ابلاغ بکند که هر آزمایشگاهی که به نتیجه مثبت راجع به کرونا می‌رسد، وظیفه دارد به خود فرد، محل کار، خانواده‌ و آنجایی که زندگی می‌کند، اعلام کند

این وظیفه اش است که اعلام‌دارد و این در مصوبه قبلی ما بوده  و باید همه مراعات کنند و همه آزمایشگاه‌ها که به نتیجه می‌رسند، باید این اسامی را به سه جا شامل محل کار، خانواده و به خود طرف اعلام کنند که نتیجه مثبت بوده است و نتیجه منفی هم بوده باید اعلام کنند.

چیزی که برای ما خیلی مهم است، این است که نتیجه آزمایش اگر مثبت باشد، حتماً اعلام شود به دلیل اینکه باید فرد خودش را قرنطینه کند. وقتی یک کسی می‌گویند آزمایش تو مثبت است، نباید اضطراب پیدا و نگرانی شدید پیدا کند و بسیاری از مردم بدون هیچ اقدام درمانی با ایزوله کردن و با قرنطینه ظرف 2 هفته خوب خوب می‌شوند و این نه رقم 50 درصد بلکه رقم 85 درصد است و 85 درصد آنهایی که مبتلا می‌شوند با مراعات و ایزوله کردن که دیگران مبتلا نشوند، خوب می‌شوند و اصلاً مشکلی ندارند.

ممکن است 15 الی 20 درصد دچار مشکلی باشند که لازم باشد به دکتر و پزشک مراجعه کنند که بعضی‌ها ممکن است نیاز به بستری شدن نداشته باشند و بعضی‌ها نیاز داشته باشند و آنها درمان می‌شوند یعنی از 100 نفر مبتلا به کرونا برای 3 یا 4 نفر آنها خطر مرگ وجود دارد که باید به این رقم برسیم و الان رقم متوسط جهانی 5 درصد است و ما باید ان‌شاء الله از این رقم پایین‌تر برویم و به رقم 3 و 2 درصد برویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
16 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.