وزیر بهداشت گفت: نباید تمام ذهنیت ها به سمت زیرساخت های الکترونیک برود، بلکه ما کاربران برجسته، کاربلد و ماهری برای هدایت این زیرساخت ها نیاز داریم، نمی ‌توان چرتکه را از فرد بی سواد گرفت و کامپیوتر به دست او داد.

به گزارش جماران، دکتر سعید  نمکی، در مراسم آغاز بهره‌ برداری از پایگاه برخط اطلاعات بیمه‌ شدگان درمان کشور، گفت: جا دارد در ابتدا، از وزیر ارتباطات که از نخستین دقایق آغاز این اقدامات مثبت ما را همراهی کردند و همچنین، از مهندس موهبتی، همکار پیگیر و تحولگرای ما در سازمان بیمه سلامت که همگام با تحولات پیش بینی شده و درحال انجام در وزارت بهداشت مبتنی بر دگرگونی در نظام ثبت داده ها و همچنین، پرونده الکترونیک سلامت، نسخه پیچی و نسخه نویسی الکترونیک، استقرار سیستم ارجاع و پزشکی خانواده، اعمال راهنماهای بالینی، با ما همکاری کردند و در ادامه از از وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی که همکاری موثری در استقرار این زیرساخت ها دارند و در نهایت از تمامی دست اندرکاران که در این زمینه همراهی کردند، تشکر ویژه کنم.

وی ضمن تبریک به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: امثال ما که از سال های قبل از انقلاب در جریان امور انقلاب بوده ایم تاکنون، می دانیم که نوستالژی‌ سال های ابتدایی بعد از انقلاب با امروز، تفاوت هایی دارد؛ امیدوارم دستاوردهای عظیمی که به دست آورده ایم، بتواند بعضی از کاستی هایی که وجود دارد و انتظاراتی که مردم دارند را جبران کند.

وی گفت: در سال های ابتدایی بعداز انقلاب اسلامی، ما باهم مهربان تر بودیم، چراکه وفاق ملی بیشتر بود، سیاست کاری و سیاست زدگی کمتر بود و تخریب یکدیگر برای کسب پست و مقام به اندازه امروز نبود. امیدوارم بازهم آن ایام مهربانی و سرشار از لطافت را بتوانیم در کنار هم تجربه کنیم.

 وی با اشاره به دستاوردهای نظام سلامت در سال‌های پس از انقلاب، خاطرنشان کرد: کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان، توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت، استفاده مناسب از بهورزان به عنوان سربازان خط اول نظام سلامت و پیشرفت در پوشش واکسیناسیون که از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد رسید از اقداماتی است که انجام داده ‌ایم و امیدواریم روند ارائه خدمت به گونه ‌ای باشد که موجب دلگرمی مردم شود.

دکتر نمکی ادامه داد: هنگامی که می‌ خواستیم نظام شبکه را ایجاد کنیم همه با تردید به آن نگاه می ‌کردند، اما دو شاخص در این زمینه به ما کمک کرد؛ اول آنکه جامعه محور به موضوعات سلامت نگاه کردیم و دوم آنکه سیستم ثبت داده‌هایمان را به شکل جامع سر و سامان دادیم. خاطرم هست زمانی در شاخص مرگ و میر کودکان زیر یک سال به ازای هر هزار تولد زنده با مرکز آمار به اختلاف خوردیم؛ چراکه اعداد ارائه شده توسط ما و توسط این مرکز با یکدیگر تفاوت می ‌کرد. آن زمان من پای اطلاعات ارائه شده از سوی بهورزان خود ایستادم و گفتم اطلاعاتی که آنها در زمینه مرگ و میر کودکان زیر یک سال ارائه می‌ کنند، بسیار دقیق ‌تر از اطلاعات مرکز آمار خواهد بود؛ چراکه برخی از مردم آمار مرگ و میرهای صورت گرفته را به برخی علل از جمله ترس حذف شدن کوپن‌ هایشان، به ثبت احوال اعلام نمی‌ کردند تا شناسنامه باطل شود، اما بهورز ما در جریان آن بود و این آمار را در زیج حیاتی ثبت می کرد.

وی در ادامه افزود: البته دیگر نمی ‌توان تنها به ثبت داده ها از سوی بهورزان تاکید کرد. بلکه نیازهای روز ما را به سمت دگرگونی در سیستم ثبت آمارها سوق می ‌دهد.

وزیر بهداشت ادامه داد: زمانی که بنده به وزارت بهداشت وارد شدم با همراهی نهادهای ذی ربط توانستم، ثبت اطلاعات را با استقرار یک ریل مهم که همان پرونده الکترونیک سلامت است، برای بیش از 80 میلیون نفر جمعیت ایران، گسترش دهم. و چنانچه بخواهیم سیستم ارجاع داشته باشیم، نیاز به این ریل ‌گذاری است.

وزیر بهداشت با ذکر مثالی در خصوص طرح تحول سلامت، خاطرنشان کرد: این طرح مانند این بود که در وسط یک چهار راه سفره ‌ای را باز کنیم و باعث ایجاد ترافیک در خیابان شویم. طرح تحول نظام سلامت تاکنون محسنات زیادی برای نظام سلامت کشور داشته است، اما یکی از ضعف ‌های آن این بود که نگاه اقتصاد سلامت از آن دریغ شده بود. اعمال گاید لاین‌ها در این زمینه کمک کرد تا نگاه اقتصادی نیز به این طرح وارد شود. به عنوان مثال، با پیروی دستورالعمل ‌های راهنمای بالینی توانستیم در زمینه انجام خدمات سی تی اسکن و سونوگرافی صرفه جویی خوبی داشته باشیم.

اجرای نسخه‌ پیچی الکترونیک در ۱۰هزار داروخانه

وی افزود: موضوع نسخه نویسی الکترونیک را هم در دست اجرا داریم، اما نهایی شدن منوط به اجرای نسخه پیچی الکترونیک در داروخانه‌ ها بود که امروز در حدود ۱۰ هزار داروخانه در کشور نسخه پیچی الکترونیک اتفاق می‌ افتد.

وی تاکید کرد: معتقدم که با جامعه پزشکی نباید به زبان قلدری و زورگویی صحبت کرد، به اندازه کافی در بیرون از حرفه به همکارانمان نامهربانی می کنند، لذا، نباید با نامهربانی با همکاران پزشک ‌مان صحبت کنیم.

وی در این خصوص ادامه داد: سوال من این است که آیا مگر فقط پزشکان هستند که فرار مالیاتی دارند؟ این نکته را می‌ پذیرم که فرد خاطی در هر حرفه ای حضور داشته و قانون شکنی درون هر حرفه ای وجود دارد. اما درون حرفه پزشکی، کفه ترازوی خدمت کردن به مردم بسیار بیشتر از کم خدمتی یا عدم خدمت است. بنده به عنوان وزیر بهداشت، تمام تلاشم را می‌ کنم تا نسخه نویسی الکترونیک را با زبان مهربانی و انگیزشی در بین پزشکان نهادینه کنم. به قول بقراط هیچ دارویی بهتر از مهربانی نمی ‌تواند در حل مشکلات موثر باشد.

وزیر بهداشت افزود: بنابراین ما بین سه ضلع گیرنده خدمت، سازمان های بیمه گر  دولت و دهندگان خدمت، تعادلی برقرار خواهیم کرد تا با انگیزه بیشتر به این حرکت بپیوندند. در حال حاضر در زمینه نسخه پیچی الکترونیک در داروخانه ها 80 درصد راه و در سازمان های بیمه تمام راه را پیموده ایم، در بخش دولتی هم تمام راه رفته ایم، اما مطب های خصوصی هنوز باقی مانده اند، در مطب های خصوصی سعی داریم با همکاری سازمان نظام پزشکی و همچنین، ایجاد انگیزه از جمله پرداخت به موقع مطالبات و توجیه کردن منطقی آنها، این برنامه را نهادینه کنیم. امیدواریم تا پایان سال در زمینه نسخه نویسی به دستاوردهای مناسبی برسیم.

لزوم تقویت ارائه خدمات درمانی از راه دور

وی با تاکید بر آموزش و نوبت گیری از راه دور، گفت: تا چه زمانی می ‌توان یک بیمار مزمن را به مطب‌ ها یا کلینیک‌ ها کشاند. باید در این زمینه خدمات راه دور را قوی کنیم. البته با شرایطی که تعرفه پزشک نیز در آن لحاظ شود. ارائه آموزش در خدمات از راه دور با پیام‌ هایی که برای پیشگیری از گسترش بیشتر ویروس آنفلوانزا در مدت اخیر داشتیم، یکی از این اقداماتی بود که به مراتب راحت ‌تر از چاپ بروشور است.

وزیر بهداشت اظهار کرد: البته نباید تمام ذهنیت ها به سمت زیرساخت های الکترونیک برود، بلکه ما کاربران برجسته، کاربلد و ماهری برای هدایت این زیرساخت ها نیاز داریم، نمی ‌توان چرتکه را از فرد بی سواد گرفت و کامپیوتر به دست او داد. آموزش افرادی که با این سیستم ها باید کار کنند، به مراتب سخت تر از ایجاد زیرساخت ها است. پس باید تمرکزمان بر تربیت نیروی انسانی دوره دیده باشد.

وی با بیان اینکه در سال جاری مشکلات زیادی متوجه حوزه سلامت بود، خاطر نشان کرد: زمانی که کار خود را در وزارت بهداشت آغاز کردم با بدهی های زیادی مواجه بودیم و در حدود 20 هزار میلیارد تومان از سازمان های بیمه گر طلب داشتیم. سال سختی را طی کردیم، در این میان با بحران سیل هم مواجه شدیم. به یکباره 25 استان کشور درگیر سیلاب شد و با وجود اینکه منابع مالی در اختیار نداشتیم، این بحران را به خوبی مدیریت کردیم به گونه ای که حتی یک مورد اپیدمی یا بیماری واگیردار شایع نشد و این موضوع موجب حیرت سازمان بهداشت جهانی شد. این موفقیت مرهون زحمات کادر بهداشت و درمان کشور است.

وزیر بهداشت در پایان درخصوص کروناویروس جدید گفت: تا این لحظه هیچ مورد تایید شده‌ای از کرونای جدید نداشتیم، تمام موارد مشکوک بستری شده و نمونه گیری شده اند و خوشبختانه آزمایشات همگی منفی بوده است. در ۳۶ نقطه ورودی کشور، دستگاه تب سنج حرارتی مستقر شده و تاکنون هیچ مورد مثبتی از این بیماری نداشته ایم. دانشجویان بازگشته از چین نیز سالم هستند و حتی زباله های مربوط به این افراد هم از هواپیما و هم در محل استقرار در قرنطینه با خودروی مخصوص حمل و به روش علمی، معدوم شده است. نماینده سازمان جهانی بهداشت نیز پس از بازدید از محل قرنطینه دانشجویان بازگشته از چین و اقدامات پیشگیرانه ایران، حیرت کرده و از این اقدامات قدردانی کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.