گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

آخرین وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان/ درخواست فرماندار دلگان از مردم و مسئولین

فرماندار دلگان گفت: چون مردم از نظر مالی ضرر کرده اند و اندک بضاعت آنها در این سیل از بین رفته، باید مسئولین کشور همت کنند و نگاه ویژه به این شکل داشته باشند که جبران خسارت بخش کشاورزی و دام پروری، چه بیمه شده و چه بیمه نشده، انجام شود. همچنین با توجه به اینکه هوا رو به سردی می رود، وسایل گرمایشی مثل بخاری، پتو، چادر، کفش، لوازم بهداشتی و پوشاک کمک کنند تا مشکل مردم حل شود. امدادرسانی در این چهار پنج روز خیلی اهمیت دارد؛ چون روزهای سختی برای این مردم است.

فرماندار شهرستان دلگان با اشاره به میزان بارش های استان سیستان و بلوچستان و خسارت های وارده به این استان، گفت: این شهرستان نقطه گرمسیری است و با وجود 10 درجه کاهش دما نیاز هست که به مردم این منطقه که به سرما عادت ندارند کمک ویژه ای شود. یعنی دولت باید اعلام کند که چه کمک هایی می خواهد به این مردم داشته باشد تا تحمل این سختی ها برای مردم آسان تر شود. البته الآن جاهای مختلف کمک جمع می کنند ولی خواهش من این است که تجمیع این کمک ها نیز با هلال احمر و در یک چهارچوب منظم باشد.

مجتبی شجاعی، فرماندار دلگان، در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص سیل سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پیرو اطلاعیه های هواشناسی که حاکی از ورود سامانه بارشی بسیار قوی و کم نظیر به جنوب غربی سیستان و بلوچستان بود، ستادهای بحران شهرستان های مختلف این استان تشکیل شد.

وی تأکید کرد: پیرو اطلاعیه هایی که داده شده بود هشدار باش خیلی خوبی داشتیم و اطلاع رسانی گسترده ای در دلگان انجام شد و مردم را آگاه کردیم و خیلی از عشایر را از نقاط دور دست به نقاط قابل دسترس اسکان دادیم. خیلی از خانواده هایی که در مناطق خشتی و گلی بودند هم در خانه های خودشان مستقر شدند.

شجاعی با بیان اینکه دلگان کانون بارندگی ها بود، تصریح کرد: از بعد از ظهر جمعه بارندگی ها به صورت مستمر در همه نقاط شهرستان دلگان آغاز شد و 35 ساعت ادامه داشت و در مجموع 117 میلیمتر بارندگی داشتیم؛ این در حالی است که کل بارندگی استان در سال گذشته 113 میلیمتر بوده است.

وی ادامه داد: چون ما در کم ارتفاع ترین نقطه استان هستیم، از نقاط مرتفع اطرافمان خیلی تأثیرپذیر هستیم. شهرستان های قلعه گنج و رودبار جنوب در استان کرمان و چند شهرستان استان سیستان و بلوچستان از جمله آنها است. لذا از ابتدای بارندگی طغیان رودخانه ها از سمت شهرستان های اطراف هم به سمت دلگان شروع شد و در همان ابتدای امر چهار محور اصلی دلگان به ایرانشهر، دلگان به زهکلوت، دلگان به جلگه و جلگه به ایرانشهر مسدود شد.

فرماندار دلگان با بیان اینکه خسارت زیادی به بخش کشاورزی دلگان وارد شده، افزود: برآورد اولیه ما این است که حدود چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی ما از بین رفته و بسیاری از دام های سبک مردم تلف شده؛ اما هنوز میزان خسارت به دام ها ارزیابی نشده است. تعدادی از خانه های خشت و گلی هم تخریب شد ولی چون مردم هوشیار بودند و در خانه های خود نبودند، در این بارندگی که طی 40 سال گذشته دلگان بی سابقه بوده، یک مورد هم تلفات انسانی نداشتیم و تنها سه مورد مصدومیت داشتیم.

وی تأکید کرد: قبل از بارندگی ها برای یک هفته سوخت در پمپ های بنزین ما بود و هست؛ سیلندر گاز، آرد و حتی تیر برق از شهرستان همجوار، ایرانشهر، گرفته بودیم. بعد از بارندگی ها هم آبگرفتگی زیادی در معابر شهری داشتیم و با تدابیری که به کمک مهندسین سپاه انجام شد و با محوریت ستاد بحران شهرستان، جاهایی را تخریب و آب را به طرف رودخانه ها هدایت و از خسارت زیاد به شهر جلوگیری کردیم.

شجاعی گفت: بلافاصله تیم های معین شهرستان برای ارزیابی و نظم دادن به کمک های هلال احمر و مجموعه های دیگر تشکیل شد. شب گذشته محور دلگان به ایرانشهر که محور اصلی و شریانی ما بود بازگشایی شد. امروز داریم تلاش می کنیم که محور دلگان به زهکلوت را باز کنیم. باید آب فروکش کند تا محور دلگان به جلگه هم بازگشایی شود. الآن کلیه خطوط برق ما در بخش مرکزی و کلیه زیرساخت های مخابراتی ما متصل هست و علی رغم اینکه تعداد زیادی تیر برق شکسته بود، در طول 24 ساعت ترمیم شد. 95 درصد از بخش جلگه دارای برق است و مسئولین در تلاش هستند که امروز به طور کامل برق آنجا را وصل کنند. البته مخابرات مختل است و از طریق بی سیم و تلفن ماهواره ای ارتباط می گیریم. به علت اینکه فیبر نوری ما در شهرستان فنوج دچار اشکال شده است.

وی افزود: همه پای کار آمده اند و کارهای مختلفی انجام شده و فقط چون مردم از نظر مالی ضرر کرده اند و اندک بضاعت آنها در این سیل از بین رفته، باید مسئولین کشور همت کنند و نگاه ویژه به این شکل داشته باشند که جبران خسارت بخش کشاورزی و دام پروری، چه بیمه شده و چه بیمه نشده، انجام شود. همچنین با توجه به اینکه هوا رو به سردی می رود، وسایل گرمایشی مثل بخاری، پتو، چادر، کفش، لوازم بهداشتی و پوشاک کمک کنند تا مشکل مردم حل شود. امدادرسانی در این چهار پنج روز خیلی اهمیت دارد؛ چون روزهای سختی برای این مردم است.

فرماندار دلگان تأکید کرد: این شهرستان نقطه گرمسیری است و با وجود 10 درجه کاهش دما نیاز هست که به مردم این منطقه که به سرما عادت ندارند کمک ویژه ای شود. یعنی دولت باید اعلام کند که چه کمک هایی می خواهد به این مردم داشته باشد تا تحمل این سختی ها برای مردم آسان تر شود. البته الآن جاهای مختلف کمک جمع می کنند ولی خواهش من این است که تجمیع این کمک ها نیز با هلال احمر و در یک چهارچوب منظم باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.