به گزارش جماران، دکتر سروش کیانی قلعه سرد، کارشناس اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست و مدرس دانشگاه زاهدان، طی یادداشتی نوشت: 

از «تجربه نیاموزی» می­توان به عنوان بارزترین معضل مدیریتی کشور نام برد. فرقی نمی­کند در برابر پدیده­های انسانی باشد یا طبیعی. آنچکه ناگزیر از پیش آمد است تکرار حوادث پیشین گاه حتی با شدتی بیشتر از قبل است. این امر در حالی اتفاق می­افتد که بسیاری از پدیده­های انسانی و طبیعی به راحتی قابل پیش­بینی و حتی پیش­گیری بوده و در نتیجه قابل مدیریت هستند. اما ضعف شدید مدیریتی در مواجه با این پدیده­ها، گاه چنان بحرانی ایجاد می­نماید که مدیریت­های بعدی پس از بحران حتی با انجام مدیریت بحران به بهترین شکل، نخواهد توانست از حجم مخرب و آسیب­زای این حوادث بکاهد. در بعد حوادث طبیعی سیل یکی از پرتکرارترین حوادثی است که در طی چند سال اخیر در مناطق مختلف کشور رخ داده است. تغییرات اقلیم و مدیریت فاجعه آمیز منابع طبیعی کشور بویژه منابع آب دو عامل اساسی در این زمینه هستند. دو عاملی که وقوع هر دو در تمامی مناطق کشور مشهود است اما در برخی از مناطق کشور شدت بسیار بیشتری داشته­اند. در این مناطق و در چنین شرایطی وقوع پدیده­هایی چون سیل می­تواند بحرانی بسیار عمیق و فاجعه آمیز در پی داشته باشد. از این رو چاره اندیشی قبل از وقوع در این مناطق چندین برابر سایر مناطق حائز اهمیت است. خوزستان و سیستان و بلوچستان دو استانی هستند که به لحاظ تغییرات اقلیم و مدیریت منابع طبیعی در شرایط بسیار وخیمی به سر می­برند و در چند سال اخیر همواره با سیل مواجه بوده­اند. آنچکه در سیل­های اخیر خوزستان نه تنها مورد توجه مدیران این استان بلکه مدیران سایر استان­ها هم قرار نگرفت در مورد زمینه­های پیدایش و وقوع اینگونه حوادث است. مسلما از مدیریتی که در اداره منابع آبی زیرزمینی و سطحی خود درمانده است نمی­توان انتظار داشت تا به سیاست گذاری در زمینه سازگاری با تغییرات اقلیم بپردازد اما این نوع مدیریت حتی در برابر آمادگی قبل از وقوع حوادث نیز ناتوان است. و در نتیجه این شکل از مدیریت غیرکارشناسی است که علاوه بر ایجاد هزینه ­های بسیار و تحمیل مصائب مختلف بر مردم این مناطق به مرور بسیاری از نواحی ایران بویژه در بخش­های جنوبی و مرکزی را خالی از سکنه خواهد کرد.

سیل اخیر در سیستان و بلوچستان پیش از شروع بارندگی­ها آغاز شده بود و وقوع حوادثی اینچنینی به هیچ وجه دور از تصور نمی­بود. چرا که عدم برنامه­ریزی و مدیریت صحیح باتوجه به پیش­بینی این حجم از بارندگی و اکتفا صرف به یک سری هشدارهای بخشنامه­ای، قطعا یارای مقابله با این امر و مدیریت آن را نداشته و نخواهد داشت. آسیب به زیست و اقتصاد آسیب پذیر مردم غیربرخوردارترین استان کشور جدی و غیرقابل چشم­ پوشی است و جبران آسیب­های اقتصادی این رویداد باید به شکل جدی مورد توجه دولت و مطالبه مردم باشد اما شاید وقت آن رسیده باشدکه مدیران به تجربه اندوزی از این گونه حوادث و تمهیدات اندیشی قبل از وقوع این گونه حوادث بپردازند و البته به آنچکه با سومدیریت خود بر اقلیم و منابع طبیعی کشور آورده­اند بیندیشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.