جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران به بررسی طرح الزام شهرداری به شناسایی، ساماندهی و اصلاح تابلوهای راهنمای مراکز تاریخی و گردشگری شهر تهران اختصاص داشت.

به گزارش جماران، در این جلسه احمد مسجدجامعی ابتدا با بیان این که در این طرح باید دو موضوع را از هم تفکیک کرد گفت: در اصلاح تابلوها یک بحث مربوط به محتوای نوشته های تابلوهاست و بحث دیگر مربوط به شکل، رنگ، خط، نشانه ها و مانند آن هاست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: مسئولیت محتوای تابلوها و نوشته آن ها برعهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و شهرداری در این زمینه وظیفه و تکلیفی ندارد.

وی با اشاره به این که اصلاح شکل تابلو، خطی که برای نوشته ها به کار گرفته می شود، اندازه تابلو، رنگ، نشانه و مانند این ها مشترکا برعهده شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است اظهار داشت: از آن جا که چارچوبی برای این اصلاحات وجود ندارد لازم است قبل از هرگونه اصلاح، شیوه نامه واحدی در نظر گرفته شود تا مبنایی برای اصلاح در اختیار مسئولان قرار دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که تابلوهایی که برای صنوف مختلف ازجمله وکلا، پزشکان و مهندسان وجود دارد شیوه نامه یکسانی دارند اظهار داشت: برای میراث فرهنگی هیچ شیوه نامه ای نداریم. بعضی تابلوها خیلی بزرگ است و برخی خیلی کوچک یا معمولی، بعضی روی پایه نصب شده اند و برخی روی دیوار قرار دارند. این ها نوعی ناهماهنگی به وجود می آورد که لازم است اصلاح شود.

وی افزود: اطلاعات تابلوها بعضا غلط است. مثلا در بازدیدی که از ری داشتیم اطلاعات تابلو با آن چه موجود بود همخوانی نداشت.

در ادامه جلسه احمد مسجدجامعی در خصوص تعیین زمان سه ماهه برای اصلاح تابلوها گفت: از آن جا که تعداد اماکن و مراکز ثبت شده ما خیلی زیاد است بنابراین نهادهای مسئول مانند شهرداری و سازمان میراث نمی توانند ظرف مدت سه ماه اصلاح را انجام و گزارش دهند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که تمامی یا بخش اعظم بعضی مناطق مانند یازده، دوازده، هفت، یک و شهر ری بافت تاریخی است و نمی توان در سه ماه به همه آن ها پرداخت گفت: پیشنهادم این است که برای اصلاح تابلوها تعیین اولویت شود و مراکز شاخص در اولویت قرار گیرند تا امکان ارائه گزارش در مدت سه ماه فراهم شود. طبیعی است اصلاح در دیگر مناطق هم بعدا انجام خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به این که برخی نقاط تهران، شاخص هستند و بازدید عمومی از آن ها و مراکز پیرامون آن ها زیاد است گفت: باید اصلاح در تابلوهای این نقاط از شهر هم در اسرع وقت رسیدگی شود. مثلا سردر باغ ملی یکی از همین نقاط شاخص تهران است که در اطراف آن موزه عبرت، موزه و کتابخانه ملک، موزه پست، موزه ایران باستان و...  قرار دارد و لازم است به این مراکز هم  در اسرع وقت توجه کافی بشود.

 

اماکن فرهنگی و هنری در چارچوب این طرح نیست

در ادامه جلسه، عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص پیشنهاد اضافه­شدن «اماکن فرهنگی و هنری» در کنار «مراکز تاریخی و گردشگری شهر تهران» گفت: این پیشنهاد خوبی است اما باید در نظر داشت که کل ماده واحده را تحت تاثیر قرار می­دهد. رویکرد این طرح اماکن تاریخی گردشگری است نه فرهنگی و هنری. مثلا بسیاری از مراکز فرهنگی ـ هنری زیرمجموعه میراث فرهنگی نیستند. بنابراین اگر این بند اضافه شود لازم است در بقیه بندها هم تغییر کلی شود.

 

 

   

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.