حجت الاسلام هادی سروش

پایگاه خبری جماران،  "قهر طبیعت" گرچه یک واژه بود اما خیلی زود تبدیل به یک گفتمان شد. اجازه بفرمایید با صراحت بگویم؛ این واژه و گفتمان کاملا نابجا و ناصحیح است.

طبیعت، سراسر زیبایی و شور و شعف است. طبیعت؛ بخش مهمی از نظام خلقت است که به وسیله خالق مهربان تعبیه شده، مگر می شود خلقت خالق زیبا آفرین، دارای قهر و عذاب باشد؟!

پاسخ از بدیهیات است که؛ اصلا و ابداً امکان ندارد.

دراین کوتاه نوشته، درباره اداره نیکوی جهان به این دو گفتار عالی توجه بفرمایید:

به تعبیر قرآن ؛الرحمن علی العرش استوی، یعنی خدا با رحمتش تمام جهان را اداره می فرماید.

اگر جهان با رحمت الهیه اداره می شود جای ضد آن که "قهر" باشد عقلا محال است.

و نیز ؛ به تعبیر صحیفه سجادیه بعثهم فی سبیل محبته،

یعنی خدای رحیم ؛ تمام هستی و ذرات آن را در مسیر محبت و مهر ورزی قرار داده .

مگر می شود جهانی که همه اش در مسیر محبت است، قهر داشته باشد؟!

گفتمان صحیح "مهر طبیعت" است. و متاسفانه از آنجا که به تعبیر علامه طباطبائی ؛ انسان سودجواست و همه کائنات را می خواهد به استخدام خود در آورد،  می آید و در مسیر صحیح و تکاملی طبیعت دست برده و با اضافه و کم ها، حادثه ها می آفریند!

در طبیعت، اگر چیزی هایی مثل سیل خانمان برکن می شود، باید سبب را در آدمیانی جستجوی کرد که حریم طبیعت و مسیر عادی آن را با دست کاری و اِعمال سلیقه و یا سودجوئی، به انحراف کشیدند.

در نظر این قلم ؛ اگر در روایات شیعه آمده است در دولت حضرت مهدی(ع) حوادث طبیعی کم و یا ناپدید می شود ؛ گرچه می تواند به جهت حضور و کرامت  آن حضرت(عج) باشد، اما در عین حال می توان علت ظاهری را در همین نکته دانست که از آنجا در دولت و حاکمیت حضرت(عج) "عدالت" فراگیر همه شئون انسان و جامعه را می گیرد دیگر تعدّی به حریم طبیعت نمی شود و آب و هوا و خاک در مسیر صحیح خود قرار می گیرد؛ نه خبری از انفجار است و نه خبری از گاز گلخانه ای و نه خبری از پارازیت و نه خبری از نابود کردن کوه و جنگل و رودخانه و... خوب روشن است که در چنین شرائطی به قول استاد مطهری ؛ در دولت حضرت مهدی(ع) کاملا به چشم می خورد؛ توافق و هماهنگی و به تعبیری یک نوع مهربانی بین طبیعت و انسان دیده می شود.

حیف که ما انسانها برای تبدیل کردن "رحمت" به "عذاب" در موضوعات مختلف طبیعی و زیست محیطی تا سیاسی - اجتماعی و خانوادگی ، دست پر و پیموده ای داریم و نتیجه این شده که با آن مواجهیم !!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.