به گزارش ایرنا 'سیف الدین عزیز اوغلو' روز سه شنبه در دیدار با استاندار آذربایجان غربی با اشاره به حمایت ایران از دولت ترکیه در جریان کودتای نافرجام این کشور، بیان کرد: هرگونه فشار بر ایران، دولت ترکیه را ناخشنود می کند و ایران نیز رفتار مشابهی نسبت به ترکیه دارد.
وی با اشاره به تحریم های اقتصادی علیه ایران، ادامه داد: به عنوان نماینده دولت اعلام می کنم که جمهوری ترکیه نگاه منفعت طلبانه ای نسبت به جمهوری اسلامی ایران ندارد و ایران را به عنوان کشور دوست و برادر خود می بیند.
وی با بیان اینکه ایران و ترکیه در بسیاری از مواقع دشمن مشترکی دارند، اضافه کرد: اتحاد 2 کشور به سرکوب تروریسم و ایجاد صلح پایدار در منطقه منجر می شود.
استاندار ارزروم گروهک های تروریستی پژاک و پ.ک.ک را دشمن مشترک بین ایران و ترکیه دانست و ادامه داد: نباید اجازه داده شود که این شبه نظامیان به راحتی در مناطق مرزی تردد کنند و زخمی های آنان در بهداری ها مورد مداوا قرار بگیرند.
وی افزایش تعاملات بین 2 کشور را خواستار شد و گفت: ایران و ترکیه اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیاری دارند و انتظار می رود که تعاملات بیشتری در سایه برنامه ریزی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه بهسازی مسیرهای ترانزیت با هدف افزایش مراوده های تجاری ضروری است، بیان کرد: در تلاش برای برقراری پروازهای مستقیم ارزروم - ارومیه و ارزروم - تبریز هستیم.
'عزیز اوغلو' با اعلام اینکه مسیرهای جاده ای در ایران استاندارد نیستند، اضافه کرد: ترکیه یکی از کشورهای دارای دانش و فناوری در بخش جاده سازی بوده و آماده همکاری و انتقال دانش به ایران است.
وی با بیان اینکه عمده خرید ترکیه از ایران فرآورده های نفتی است، افزود: ترکیه در مقابل می تواند محصولات مورد نیاز ایران را تامین کند.
استاندار ارزروم ترکیه همچنین با اشاره به افزایش چند برابری عوارض خروج از کشور در ایران، ابراز امیدواری کرد که این مشکل هرچه سریع تر رفع و قدم های موثری برای توسعه صنعت گردشگری برداشته شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت های کشاورزی آذربایجان غربی بی نظیر است، بیان کرد: استان ارزروم ترکیه نیز در دامپروری ظرفیت ویژه ای دارد و می توان در همین راستا تعاملات دوجانبه ای را برقرار کرد.
'عزیز اوغلو' با اشاره به سفر دیروز خود به تبریز، گفت: حل برخی از موانع اقتصادی موجود در افزایش مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه تاثیرگذار خواهد بود و به توسعه هر 2 کشور منجر خواهد شد.
وی همچنین از تلاش برای برپایی نمایشگاه بین المللی فرش دستباف ایران در جمهوری ترکیه خبر داد و افزود: این نمایشگاه برای معرفی توانمندی های منحصر به فرد ایران در این حوزه برپا می شود.
به گزارش ایرنا در این جلسه برخی از مدیران دستگاه های اجرایی آذربایجان غربی و ارزروم ترکیه حضور داشتند و به تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.