وزیر فرهنگ‌و ارشاد اسلامی گفت : جایزه ملی شمس و مولانا به مفاخر اختصاص یابد.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی  سید عباس صالحی در افتتاحیه همایش بین المللی شمس و مولانا در محل مقبره شمس تبریزی در خوی اظهار کرد : در سال های بعد با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد و استانداری آذربایجان غربی و علاقمندان حوزه معرفت و عرفان اسلامی طراحی و ایجاد جایزه ملی شمس و مولانا در  دستور کار قرار گیرد.
وی افزود : حوزه های ادبیات، هنرهای نمایشی و آوایی و تمام حوزه های فرهنگی و هنری متاثر از اندیشه های شمس و مولانا هستند،و عملیاتی کردن جایزه ملی شمس و مولانا فرصتی برای بهتر شناساندن مفاخر و هویت ملی فراهم می شود .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خوی را بعنوان شهری که از گذشته تا کنون مفاخر بزرگی را در خود پرورده است دارای ارزش و هویت مذهبی وتاریخی ارزشمندی عنوان کرد و گفت : در برابر مفاخر ، شخصیت ها و بزرگان دین و دانش خوی سر تکریم و احترام فرو می آوریم و این تاریخ درخشان خوی راباید ارج نهاد .
وی با بیان اینکه  وجود مقبره شمس در خوی  ظرفیت ارزشمندی است تصریح کرد : شمس تبریزی توانست شعله ای را بر افروزد و با آن شعله جانی را شعله ور نموده و جهانی وتاریخی را سرشار از حیات وجود خود کند .
صالحی ادامه داد : شمس تبریزی مولوی را در برهه ای از عمرش که نه نوجوان و نه جوان تازه به راه افتاده ای است آنچنان مدهوش و شیدای خودش می کند که مولوی دگرگون می شده و عالمی دیگر را می پیماید و جهانی را غرق دوره وجودی جدید خودش می کند که این نشان می دهد شمس آنی و اخگری کمیاب داشته است .
وی با اشاره به زندگی پر رمز و راز شمس تبریزی اظهار کرد : مجموعه مقالات شمس که در مدت دو سال همدمی وی با مولانا به یادگار مانده نشان می دهد که شمس تا زمانی که به مولانا نرسیده بود یک تنهای خاص بود که در مقالاتش خودش بدان اشاره کرده و می گوید : خدا مرا تنها آفرید .
صالحی بابیان اینکه شمس در دهه شصت عمرش به مولانا رسیده و وی را مانند آیینه وجودی خویش می یابد زبان سخن گشوده و سرّ تنهاییش را بیان می کند ادامه داد : آنچه که در نگاه شمس می توان یافت اگر چه استمرار یک طریقت معنوی از دوره اسلامی بوده است لیکن شمس این عرفان و معرفت تجربه کرده و دریافت های خاص منحصر بفردی داشته است .
وی افزود : غرض از حضورم در همایش شمس و مولانا ادای احترام به مردم فرهنگ دوست و مفاخر پرور شهرستان خوی و مزار شمس تبریزی است که انشالله این حرکت مردم خوی همچنان ادامه داشته باشد .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه استاندار و سفرای کشورهای خارجی با اهدای گل نسبت به مقبره شمس تبریزی ادای احترام‌کردند.   به گزارش ایسنا : همایش ملی شمس و مولانا بمدت ۳ روزاز پنجم شهریور الی هشتم ماه جاری  در جوار ارامگاه شمس در خوی با حضور مهمانان داخلی و خارجی در حال برگزاری است .
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.