مترجم و کارگردان این نمایش صحنه ای روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه شادی امیری در این اثر نقش آفرینی کرده است، بیان کرد: 2 بار به اجبار بازیگر این نمایش عوض شد و در نهایت پس از 40 روز تمرین فشرده این تئاتر آماده اجرا بر روی صحنه شد.
رضا رجایی با اشاره به اینکه زن، محور این نمایش است اما می توان آن را به انسانیت تعمیم داد، افزود: مضمون این اثر پس از گذشت 100 سال از نگارش آن و بدون توجه به بازه تاریخی خاص از تازگی برخوردار است.
وی اضافه کرد: دکور این نمایش بر مبنای هنر انتزاعی و با نیم نگاهی به سبک «پابلو پیکاسو» در نقاشی کوبیسم که از دوستان نزدیک نویسنده این اثر بود، طراحی شده است.
مترجم 'صدای انسانی' بیان کرد: ترجمه 2 صفحه اول نمایشنامه که توضیح صحنه بود، به علت برخورداری از زبان شاعرانه و ادبیات فاخر 10 روز طول کشید.
رجایی با بیان اینکه ترجمه این اثر شبیه بازسرایی و ترجمه اشعار فرانسوی بود، افزود: فرآیند ترجمه از زبان انگلیسی به فارسی و تطبیق آن با متن زبان اصلی /فرانسوی/ در مرحله بازنویسی و ویرایش سه ماه به طول انجامید و در مجموع 12 بار ویرایش و بازنویسی شد.
به گزارش ایرنا رضا رجایی متولد 1356 در ارومیه بوده و دانشجوی کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر و همچنین عضو انجمن دانش آموختگان تئاتر تبریز است؛ وی پبش از این کارگردانی، دراماتورژی و بازنویسی 'ورثه بناپارت' را انجام داده است.
وی همچنین نمایشنامه خوانی های 'نگهبان تقاطع جاده و راه آهن'، 'مرگ در پاییز'، 'دست آخر رفت'، 'آوازه خوان طاس' و 'قوردلار' را کارگردانی کرده و دستیار کارگردانی نمایش 'قوت مردگان' را نیز برعهده داشته است.
رجایی در نمایش های 'سهراب شنبه'، 'ته دنیا'، 'درخت خرمالو'، 'هرچه بهتر است مال شهر ماست'، 'مینیاتورها'، 'حیرت 62ام'، 'پیک نیک در میدان جنگ'، 'می خواهم بمیرم'، 'ترحم در تاریخ'، 'خواهش می‌کنم'، 'الف- ب- پ،....' 'عروسک ها، تریلوژی چاق و لاغر، یک اتاق با دو در'، 'کافه یونسکو' و 'هملت به روایت هملت' هنرنمایی کرده است.
وی داور سومین جشنواره منطقه ای تئاتر صلح در سال 1390 بوده و با نمایش 'خانه فراموشان' در سال 1389 به جشنواره منطقه‌ای تئاتر راه پیدا کرده است.
این هنرمند در سال 1389 در جشنواره تئاتر استانی جایزه بهترین طراحی لباس و رتبه سوم کارگردانی را برای نمایش 'خانه فراموشان' از آن خود کرده، در چند جشنواره به عنوان منتقد حضور داشته و آهنگسازی نمایش های مختلفی را نیز انجام داده است.
تماشاخانه چیچست ارومیه نخستین سالن تئاتر خصوصی در زمینه هنرهای نمایشی در آذربایجان غربی است؛ این مجموعه هنری در زمینی به مساحت 500 مترمربع و زیربنای 600 مترمربع دارای سالن های بلک باکس حدود 50 و 100 نفری بوده و مجهز به امکانات نور و صدای مطلوب برای اجرای آثار نمایشی است.
این نمایش از ساعت 19 و تا هفت شهریور سال جاری در تماشاخانه چیچست ارومیه به نشانی ارومیه، خیابان برق، بین چهارراه آپادانا و چهارراه عماریاسر و کوی 16 به روی صحنه می رود.
7129/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.