به گزارش ایرنا، میرصمد سید موسوی شامگاه سه شنبه در نشست کارگروه تعامل فعالیت های معدنی در عرصه های طبیعی تکاب افزود: محل های دپو مواد معدنی، تصرفات غیرمجاز و جاده های دسترسی به معادن نیز از عرصه های ملی در اختیار معادن محسوب می شود.
وی بیان کرد: بخشی از اختلافات مربوط به محدوده های معدنی و اراضی ملی نیز بر اساس عقد تفاهم نامه ای بین معادن و منابع طبیعی در حال حل شدن است.
وی با اشاره به فعالیت های معدنی در تکاب و منابع طبیعی ارزشمند این شهرستان، گفت: مناطق ییلاقی شهرستان جزو مراتع و منابع طبیعی درجه یک کشور است و باید در حین اکتشافات معدنی حفاظت و مراقبت شود.
وی همچنین از معدن کاران خواست تا در زمان استخراج مواد معدنی، حفظ ذخایر ژنتیکی را مدنظر قرار دهند.
رییس خانه معدن آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه معادن محور توسعه و اشتغال پایدار به شمار می رود، گفت: ظرفیت های معدنی آذربایجان غربی ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می شود.
جمال کسیانی افزود: بسته سرمایه گذاری در بخش معادن آذربایجان غربی آماده شده است و در اختیار متقاضیان فعالیت در این بخش قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری در بخش معادن برای توسعه آذربایجان غربی ضروری است، ادامه داد: سرمایه گذاران ایرانی و خارجی و فعالان بخش خصوصی آماده سرمایه گذاری در زمینه فعالیت های معدنی استان هستند.
فرماندار تکاب نیز در این جلسه با بیان اینکه معادن یکی از محورهای توسعه این شهرستان است، گفت: به دنبال ایجاد زمینه لازم برای راه اندازی صنایع پائین دستی وابسته به معادن هستیم تا از خام فروشی مواد معدنی و خروج ارزش افزوده جلوگیری شود.
علی مکرمی افزود: در زمان حاضر ماهانه 250 میلیون تا 350 میلیون تومان به عنوان سهم شهرستان از عواید مالیات بر ارزش افزوده فعالیت های معدنی به شهرداری و دهیاری های تکاب اختصاص می یابد که با توجه به حجم بالای ظرفیت تولید مواد معدنی مبلغ بسیار اندکی است.
وی بیان کرد: علاوه بر این طبق قانون باید 25 درصد از حقوق دولتی معادن به شهرستان اختصاص یابد که تحقق این مسئله را از طریق معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه پیگیری می کنیم.
وی ادامه داد: معدن کاران باید در زمینه استخراج و بهره برداری از معادن از منابع طبیعی و مراتع غنی منطقه حفاظت و حراست کرده و از تخریب بی رویه جلوگیری کنن و به احیا منابع طبیعی پس از استخراج ماده معدنی بپردازند.
به گزارش ایرنا در چند سال اخیر معادن و کارخانه های طلا و صنعت گردشگری و صنایع دستی به عنوان 2 محور توسعه تکاب مطرح شده است.
شهرستان تکاب دارای 2 معدن بزرگ طلا در مناطق زرشوران و آقدره با ذخیره بیش از 100 تن طلا است.
اکنون چهار واحد تولید و فرآوری طلا با یکهزار و 800 نفر نیروی کار در کنار معادن بزرگ طلا فعالیت می کند.
معدن طلای زرشوران از بزرگترین معادن طلای کشور و کارخانه تولید و فرآوری طلای زرشوران نیز به عنوان بزرگترین واحد صنعتی فرآوری طلا در خاورمیانه مطرح است.
همچنین شهرستان تکاب با دارا بودن ذخایر غنی معادن سنگ های زینتی و ساختمانی به عنوان قطب معدنی در آذربایجان غربی شناخته می شود.
7514/3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.