به گزارش ایرنا 'عباس علی سلیمانی' روز یکشنبه در جلسه مقابله با سرمازدگی و حوادث طبیعی در مهاباد افزود: در حال حاضر بخش مهمی از برنامه ریزی ها به خصوص در حوزه کشاورزی با استفاده از داده های هواشناسی صورت می گیرد و بر این اساس همکاری بین کشاورزان، جهاد کشاورزی و اداره هواشناسی برای اطلاع رسانی به موقع و دقیق و کاهش خسارت ها ضروری است.
وی ادامه داد: با 10 درصد از هزینه خسارت های وارد شده می توان ایستگاه های هواشناسی را توسعه داد تا خسارت های بخش کشاورزی کاهش یابد.
سلیمانی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد اقتصاد استان مربوط به بخش کشاورزی است، گفت: به علت تغییرات ناگهانی جوی، کشاورزان خسارت های زیادی را متحمل می شوند اما می توان با اطلاع رسانی به موقع و بروز رسانی تجهیزات و امکانات هواشناسی به کاهش خسارات کمک کرد.
رییس اداره هواشناسی مهاباد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه هواشناسی تنها وظیفه اطلاع رسانی دارد، بیان کرد: اداره هواشناسی هر روز پنج نوبت گزارش وضعیت هوا را از طریق رسانه ها و صدا و سیمای مرکز مهاباد به کشاورزان، جهاد کشاورزی، دهیاری و شورای روستاها اطلاع رسانی می کند.
اردلان محمدپور همچنین با اشاره به وضع آب و هوای منطقه و با بیان اینکه امسال 80 تا 100 میلی متر بخار آب های سطحی بیشتر از سال گذشته است، گفت: در سال جاری دمای هوا بین پنج تا هفت درجه نسبت به سال گذشته افزایش یافته بطوری که در روز 5 مرداد به 43 درجه سانتی گراد رسید که در 35 سال گذشته بی سابقه بوده است.
بخشدار بخش خلیفان مهاباد نیز با تاکید بر تداوم جلسات مقابله با سرمازدگی و حوادث طبیعی گفت: اطلاع رسانی تنها راه حل نیست بلکه باید برای جلوگیری از خسارت های احتمالی راهکار علمی و مناسب ارائه داد.
علی بیژن فر ادامه داد: با توجه به آمارهای تکان دهنده در خصوص سرمازدگی و میزان خسارات وارده آن به بخش کشاورزی در سال زراعی جاری و آگاه سازی کشاورزان و نیز باغداران برای مقابله و کاهش حجم خسارات وارده، اجرای برنامه های ترویجی و بیمه محصولات کشاورزی ضروری است.
وی از کشاورزان خواست از ظرفیت دهیاران، شوراهای اسلامی روستاها، خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی در موضوع اطلاع رسانی و آگاهی بخشی استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، پروتکل هواشناسی برای کاهش خسارت های بلاهای طبیعی از جمله سرمازدگی به بخش کشاورزی و به منظور آگاهی و اطلاع رسانی بهتر اداره هواشناسی در استان تشکیل شده و اولین جلسه آن در مهاباد با موضوع سرمازدگی با حضور بخشدار، جهاد کشاورزی، دهیاری ها، کشاورزان و اداره هواشناسی برگزار شد.
بیش از 95 هزار تن محصول باغی در هشت هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان به ارزش یکهزار و 300 میلیون ریال بر اثر سرمای بهاره در فروردین ماه امسال دچار خسارت شد.
شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
9903/3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.