به گزارش ایرنا هفدهم مرداد /روز خبرنگار/ فرصتی است تا این بار پای درد و دل خبرنگاران بنشینیم و موانع و چالش های حوزه اطلاع رسانی را از زاویه دید آنان بررسی کنیم.
یک روزنامه نگار با تاکید بر اینکه امروز چالش کتاب نخواندن بیش از هر عامل دیگری سد راه خبرنگاران است، بیان کرد: خبرنگار تا وقتی که خوب نخواند و نداند، نمی تواند آگاهی بدهد و شفاف سازی کند؛ وقتی دایره لغات اش محدود به چند واژه کهنه و نخ نما شود، بستر برای دلزدگی و فرار مخاطب فراهم می شود.
اسکندر خنجری با اشاره به اینکه خواننده برای شنیده شدن می خواند و لذت نوشتن هم در خوانده شدن مطالب است، گفت: اگر روزنامه نگاری گفت که 'برای من مهم نیست مردم نوشته های مرا بخوانند یا نخوانند'، شما لبخند بزنید و به ظاهر تاییدش کنید.
وی افزود: همه تلاش بسیاری از روزنامه نگاران در روزنامه ها، وب سایت ها و شبکه های مجازی این است تا با تمام وجود صدای مردم بی صدا و بی رسانه باشند و صدای کسانی که در جامعه نادیده گرفته می شوند را منعکس کنند.
وی با بیان اینکه انعکاس درد و دل های مردم گاهی ممکن و گاهی غیرممکن می شود، اضافه کرد: روزنامه نگاران چریک نیستند، پوست کروکودیل هم تن شان نیست، بلکه نازک دل و ظریف طبع بوده و همواره در این جامعه از عاقبت خود در امر شفاف سازی و اطلاع رسانی نگران هستند.
این خبرنگار افزود: این قشر به خوبی می دانند که قهرمان بازی و سوت و کف های 2 روزه، درمان هیچ دردی نیست.
خنجری با اشاره به اینکه سرعت اطلاع رسانی به مدد فضای مجازی بالا رفته است، افزود: باید با مطالعه عمیق به طی مسیر صحیح امیدوار باشیم.
وی ادامه داد: مطالعه نکردن بیش از بی اعتنایی مدیران نسبت به پاسخگویی شفاف و به موقع و حتی بیش از خط قرمزهای فرضی که خبرنگاران به خاطر همان ناآگاهی برای خود ترسیم کرده اند، چالش اصلی پیشروی خبرنگاران آذربایجان غربی است.
وی بیان کرد: روزنامه نگار واقعی برای تاثیرگذاری در عرصه های مهم نیازمند مطالعه است؛ باید کتاب خواند تا موثر واقع شد.
یک خبرنگار دیگر نیز بیان کرد: اغلب مدیران به رسانه ها اعتماد لازم را ندارند و در نتیجه خودسانسوری، اطلاعات جامع و موثر را در اختیار روزنامه نگاران قرار نمی دهند.
محسن محمدی با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی به عرصه فعالیت عده ای ناآشنا با خبر تبدیل شده است، گفت: این نیروها بدون طی مراحل آموزشی خبرنگاری وارد گود می شوند و در مقابله با بحران ها به جای توجه به مسوولیت اجتماعی به وخیم کردن اوضاع دست می زنند.
وی کم توجهی خبرنگاران در انتخاب سوژه متناسب با نیاز جامعه را از دیگر چالش های عرصه اطلاع رسانی برشمرد و گفت: اغلب خبرنگاران با رویکرد تمرکز روی فرآورده های مسوول محور به سمت سخت خبر می روند در حالیکه توجه به نرم خبر باید اولویت اصلی اهالی رسانه در قلم فرسایی باشد.
به گفته 'محمدی'، تشریفات در عرصه اطلاع رسانی تا حدی افزایش پیدا کرده است که باید پس از هماهنگی با مسوول روابط عمومی با مدیران در ارتباط بود.
وی افزود: این افراط در هماهنگی برای تهیه خبر، سوژه های روز را کم اهمیت می کند و ارزش خبری آنها را زیرسوال می برد.
وی ادامه داد: حقوق کم و بهره مند نشدن از بیمه از دیگر مشکلات خبرنگاران است که باید به توجه نهادهای متولی امیدوار بود.
یک خبرنگار باسابقه نیز با اشاره به اینکه تهیه خبر و اطلاع رسانی اغلب تشریفاتی شده است، گفت: مسوولان روابط عمومی در سایه همین نگاه فقط از رسانه ها انتظار انعکاس عملکرد مثبت مدیران ارشد خود را دارند.
مهدی رضایی با ابراز گلایه از اینکه انتقادپذیری بین مسوولان روابط عمومی و مدیران ارشد به شدت کاهش پیدا کرده است، افزود: مدیران ساده ترین انتقاد را برنمی تابند و این رویه روپوشانی، رسانه ها را به انزوا می کشاند.
وی با بیان اینکه خبرنگاران در فضای موجود نمی توانند مشکلات مردم را انعکاس دهند، اضافه کرد: مدیران با این بهانه که 'در حال حاضر فرصت مناسبی برای انعکاس این خبر نیست' فرصت طلایی بازتاب چالش ها و مشکلات را از خبرنگاران می گیرند.
وی ادامه داد: دامنه تحمل مسوولان و نقدپذیری آنان به جای پیشرفت در جهت معکوس حرکت کرده و قدرت موثر واقع شدن را از خبرنگاران گرفته است.
رییس خانه مطبوعات آذربایجان غربی گفت: رسانه ها به دلیل مواجهه با چالش های مالی از عهده تامین مناسب حق الزحمه خبرنگاران برنمی آیند و در نتیجه خبرنگاران به جای طی مسیر اطلاع رسانی صحیح، گاهی از روی ناچاری به فعالیت هایی که بیشتر جنبه تجاری دارد، روی می آورند.
یوسف پیربوداقی افزود: صاحبان رسانه ها نیز در معرفی خبرنگاران به عنوان عناصر کاری خود کم لطفی می کنند و در نتیجه نهادهای متولی فرهنگ و مرتبط با روزنامه نگاران نتوانند حمایت های لازم را از این قشر انجام بدهند.
وی با اشاره به اینکه خبرنگاری به معنای تعریف حرفه ای و به معنای واقعی کلمه جا نیافتاده است، اضافه کرد: خبرنگاران واقعی و متعهد باید با سواد حرفه ای و اشتیاق وارد عمل شوند تا در جامعه موثر واقع شوند.
به گزارش ایرنا در هفدهم مرداد ماه سال 1377 محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید و به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.
7129/3072
گزارش از: توحید محمودپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.