به گزارش ایرنا اسمعیل کریم زاده روز سه شنبه در نشست با روسای ادارات منابع طبیعی آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر 7.6 میلیون واحد دامی در استان از مراتع ملی استفاده می کنند که این میزان واحد دامی 2 و نیم برابر ظرفیت عرصه های ملی آذربایجان غربی است.
وی اضافه کرد: 17 درصد علوفه مورد استفاده خوراک دام استان از طریق مراتع منابع طبیعی، 16 درصد از طریق یونجه و بقیه از طریق سایر نباتات علوفه ای مانند شبدر، ذرت علوفه ای و... تأمین می شود.
وی با بیان اینکه استفاده مداوم و اقتصادی از مراتع در گرو تناسب دام و مرتع است، گفت: بیش از 2 میلیون و 668 هزار هکتار مرتع و 101 هزار هکتار جنگل در استان جزو عرصه های منابع طبیعی است که وظیفه حراست و حفاظت از آن را بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به چهار وظیفه اصلی تعریف شده برای حفاظت از عرصه های ملی اشاره و اضافه کرد: حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی از عرصه های طبیعی به عنوان حافظان زمین بر عهده جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است.
کریم زاده بیان کرد: با توجه به حجم گسترده اراضی ملی در آذربایجان غربی این وظیفه خطیر و حساس در سطح اراضی ملی بر عهده اداره کل منابع طبیعی و سربازان این عرصه ها گذاشته شده است.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی حدود 2 میلیون و 700 هزار هکتار زمین ملی دارد که از این میزان 101 هزار هکتار جنگل و بقیه مرتع است.
بیشتر مراتع آذربایجان غربی در نوار مرزی بین ایران و ترکیه واقع شده و بنابراین بیشترین جمعیت دامی استان نیز در این ناحیه و به ویژه شهرستان های ارومیه، خوی، مهاباد و سلماس تمرکز یافته است.
شهرستان خوی دارای بیشتری تعداد رأس گوسفند و بره و شهرستان ارومیه دارای بیشترین تعداد رأس گاو و گاومیش در استان می باشد.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.