امید یوسفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه جمعیت درنای آناتولی در کل دنیا 100 جفت است، افزود: بر اساس شواهد موجود این درناها طی سال های اخیر در این تالاب ها زیست و جوجه آوری کرده اند.
وی ادامه داد: این درناها طی یک سرشماری که برای نخستین بار و به طور همزمان در زیستگاه های کشورهای ترکیه، ایران، ارمنستان و گرجستان انجام شد، رویت شدند.
یوسفی اضافه کرد: مشخصات ظاهری این نوع از درناها بسیار متفاوت تر از درناهای معمولی بوده و جزو زیرگونه ها معرفی شده است.
وی با بیان اینکه طی سال های قبل عده ای متوجه تفاوت این گونه شدند، افزود: کشور ترکیه به دنبال معرفی درنای آناتولی به عنوان یک گونه جدید است.
یوسفی بیان کرد: این نوع پرنده را در صورت جمع آوری مدارک لازم می توان در ایران ثبت و از طریق اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست یا 'IUCN' خدماتی برای حمایت از آنها اخذ کرد.
وی با بیان اینکه این نوع از درناها با وجود کمیاب بودن، جزو پرندگان در معرض خطر انقراض محسوب نمی شوند، بیان کرد: برای قرار گرفتن در زمره پرندگان در معرض انقراض باید این زیرگونه به عنوان یک گونه ثبت شود.
به گزارش ایرنا سه نوع از این پرندگان در سطح جهان شامل درناهای معمولی، کوچک و سیبری زیست می کنند اما از سال 2007 میلادی به بعد یک گونه جدید نیز شناسایی شده که با گونه اصلی متفاوت است.
برخی از تالاب های ترکیه، ایران/چالدران/، ارمنستان و گرجستان زیستگاه اصلی درنای آناتولی است؛ چالدران در شمال آذربایجان غربی واقع شده و دارای چهار تالاب دائمی و 2 تالاب فصلی با یکهزار و 100 هکتار وسعت است؛ زیستگاه های آبی این شهرستان مرزی سالانه پذیرای بیش از 10 هزار پرنده مهاجر است.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.